آکواریوم استانبول

آکواریوم استانبول؛ بزرگترین آکواریوم موضوعی جهان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 تیر ، 1403

آکواریوم استانبول | آدرس + سایت + قیمت 2024

آکواریوم استانبول، بزرگترین آکواریوم موضوعی جهان است. با قیمت بلیط، سایت، آدرس و بخش های مختلف آکواریوم فلوریا آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

استانبول، شهری فراقاره‌ای که آن را بزرگترین کلان‌شهر اروپا می‌دانند، هزاران جاذبه گردشگری را در خود جای داده است. در استانبول، نه از دیدن خیابان‌های شلوغ و سرزنده خسته خواهید شد و نه می‌توانید از این همه مسجد و کاخ و کلیسای تاریخی و رنگارنگ چشم بردارید. تفریحات استانبول نیز همانند آثار تاریخی‌اش، جذاب و مثال‌زدنی‌اند. آکواریوم استانبول یکی از غنی‌ترین آکواریوم‌های جهان است که شما را به هم‌نشینی با انواع گونه‌های آبزیان دعوت می‌کند. برای آنکه بدانید چرا باید از این آکواریوم دیدن کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آکواریوم استانبول کجاست؟

آکواریوم استانبول که آن را با نام آکواریوم فلوریا استانبول نیز می‌شناسند، یکی از جاهای دیدنی استانبول و بزرگترین آکواریوم موضوعی جهان است. این آکواریوم دیدنی با در برداشتن طیف وسیعی از جانوران دریایی و زیستگاه‌های طبیعی که برای آنها به ارمغان آورده است، یکی از مراکز تفریحی محبوب استانبول به شمار می‌رود.

این مجموعه تفریحی در سال ۲۰۱۱ در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول افتتاح شد و یکی از اعضای رسمی انجمن جهانی باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها (WAZA) محسوب می‌شود. مجموعه آکواریوم فلوریا، نه‌تنها آکواریوم فلوریا در خود جای داده، بلکه شامل یک هتل، یک مرکز خرید، چند کافه‌تریا، رستوران و بخش‌های متنوع دیگر است که تجربه بازدید از این آکواریوم را به یک تجربه فراموش‌نشدنی برای شما تبدیل می‌کند. در ادامه، به معرفی بخش‌های مختلف این آکواریوم و بررسی ویژگی‌های آن به صورت دقیق‌تر می‌پردازیم.

موقعیت جغرافیایی آکواریوم استانبول روی نقشه گوگل

قیمت آکواریوم استانبول

قیمت بلیط آکواریوم استانبول برای بزرگسالان، ۸۵ لیر و برای کودکان ۲-۱۲ سال، ۷۵ لیر و برای کودکان زیر ۲ سال، رایگان است. بلیط‌های خریداری شده به مدت ۱ ماه پس از تاریخ خرید معتبر هستند.

سایت آکواریوم استانبول

برای خرید بلیتهای آکواریوم استانبول یا خرید پکیج‌های این مجموعه که شامل تفریحات و بازی‌های آن نیز می‌شود، می‌توانید به آدرس  https://www.istanbulakvaryum.com/en/online-ticket مراجعه کنید.

آدرس آکواریوم استانبول و نحوه دسترسی به آن

آکواریوم استانبول در منطقه باکیرکوی، محله فلوریا، محله شنلیکوی، خیابان یشیلکوی هالکالی قرار دارد. فاصله این آکواریوم تا میدان تکسیم، ۲۴ کیلومتر است. فرودگاه آتاتورک نزدیک‌ترین نقطه شناخته‌شده به این مجموعه به شمار می‌رود.

اگر برای شما هم سؤال است که چگونه به این آکواریوم برویم، باید بگوییم که برای رسیدن به این مجموعه، از اتوبوس و مترو می‌توانید استفاده کنید. برای رفتن به آکواریوم استانبول از میدان تکسیم می‌توانید سوار اتوبوس‌های تکسیم – باکیرکوی شده و در ایستگاه یدیکوله پیاده شوید. در این ایستگاه، سوار اتوبوس BN1 هالکالی استیشن شده و در ایستگاه آکواریوم پیاده شوید. به‎علاوه می‌توانید از میدان تکسیم به مقصد آکواریوم، تاکسی بگیرید که البته می‌تواند برایتان گران تمام شود.

ساعت کار آکواریوم استانبول

ساعت کار آکواریوم استانبول فلوریا در روزهای کاری هفته، از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر و در روزهای آخر هفته، 8 صبح تا ۸ شب است.

آشنایی با 18 بخش موضوعی آکواریوم استانبول

آکواریوم استانبول در فضایی با ۲۲ هزار مترمربع ساخته شده و دو طبقه دارد. در این فضا، ۶۶ تانک یا مخزن آب عظیم قرار داده شده است که مجموعاً نزدیک به ۷۰۰۰ متر مکعب آب را در خود جای داده‌اند. آکواریوم فلوریا در محوطه گسترده خود، ۱۸ زیستگاه متنوع را با نهایت شباهت به زیستگاه‌های اصلی و طبیعی جانوران ایجاد کرده است که در آنها بیش از ۱۷ هزار جانور مختلف آبزی و غیر آبزی زندگی می‌کنند.

برای بازدید از این زیستگاه‌ها و جانوران رنگارنگ دنیای اقیانوس‌ها، مسیری به طول ۱.۲ کیلومتر طراحی شده است که شما را از دریای سیاه به دریای سرخ، اقیانوس آرام و قطب شمال و جانوران خاص هرکدام می‌برد و در این مسیر، شما با گونه‌های جانوری هر یک از این مناطق آشنا می‌شوید. درواقع این همان بخشی است که آکواریوم فلوریا را به یک «آکواریوم موضوعی» تبدیل کرده است. در این مسیر با مجسمه‌ها، تابلوها، نمایشگاه‌ها و دیدنی‌های جذاب دیگر نیز روبرو خواهید شد که هریک روایتگر یک داستان یا یک موضوع علمی است. در ادامه به بررسی هر یک از ۱۸ بخش این آکواریوم شگفت‌انگیز می‌پردازیم:

بخش دریای سیاه آکواریوم استانبول

اولین بخشی که پس از ورود به مسیر بازدید آکواریوم با آن روبرو می‌شوید، دریای سیاه است. در این بخش، با آبزیان بومی دریای سیاه و گونه‌های در خطر انقراضی همچون تاس ماهی روسی آشنا می‌شوید. به‌علاوه در این بخش، ماکت چشمگیری از کشتی نوح را نیز خواهید دید که می‌توانید وارد آن شوید و از دانستی‌ها و تفریحاتی که در این کشتی در نظر گرفته شده‌اند بهره ببرید.

بخش دریای سیاه آکواریوم استانبول

تصویری از بخش دریای سیاه آکواریوم استانبول

 بخش تنگه بسفر

حتماً می‌دانید که تنگه بسفر در میان دریای سیاه و دریای مرمره قرار گرفته است و درواقع همان مرزی است که استانبول را به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می‌کند. از این رو، این بخش را به گونه‌ای طراحی‌ کرده‌اند که به صورت یک راهرو یا کانال، بخش دریای سیاه را به بخش بعدی که دریای مرمره است متصل می‌کند. آبزیان خاص تنگه بسفر، مانند ماهی کولی، شاه میگو و... در مخازن عظیمی که در دو طرف این راهرو قرار گرفته‌اند زندگی می‌کنند. یکی از ویژگی‌های خاص این بخش از آکواریوم این است که بخشی از محل عبور شما در این مسیر، به صورت شیشه‌ای و شفاف ساخته شده و ماهی‌ها و آبزیان در زیر پای شما شنا می‌کنند.

 بخش تنگه بسفر آکواریوم استانبول

تصویری از تنگه بسفر 

بخش دریای مرمره

بخش دریای مرمره، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آکواریوم استانبول است که بازدید از آن، شما را با دنیای آبزیان آشنا می‌کند و تجربه قدم زدن در بازار بزرگ استانبول را نیز برایتان فراهم می‌آورد. این بخش با الهام از معماری بازار بزرگ استانبول ساخته شده و غرفه‌های مختلف این بازار را به نمایش گذاشته است. به‌علاوه، در بخش دریای مرمره، تصاویر و تابلوهای متعددی روی دیواره‌ها وجود دارد که بناهای معروف استانبول در اطراف دریای مرمره را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، آکواریوم این بخش، یکی از بزرگترین آکواریوم‌های مجموعه به شمار می‌رود و زیستگاه آبزیانی غول‌پیکر همچون کوسه‌ها، سفره‌ماهی‌ها، ماهی‌های سگ دندان و... است.

بخش دریای مرمره آکواریم استانبول

تصویری از بخش دریای مرمره

بخش تنگه داردانل

این تنگه در شمال غرب ترکیه قرار دارد و تنگه باریکی است که دریای مرمره را به دریای اژه متصل می‌کند. نام این تنگه، از شهری یونانی به نام داردانوس گرفته شده است که در سواحل این تنگه قرار داشته و با شهر تروا (در ترکیه کنونی) همسایه بوده است. به همین دلیل است که یکی از جاذبه‌های این بخش از آکواریوم، وجود یک ماکت زیبا و دیدنی از اسب تروا است که یونانیان آن را برای فریب اهالی تروا ساخته بودند.
به دلیل اهمیت این تنگه و جنگ‌های تاریخی (مثلاً جنگ هخامنشیان و یونانیان) در این بخش، اطلاعات تاریخی جذابی درباره اهمیت و تاریخچه این تنگه به دست می‌آورید. این بخش نیز به شکل یک کانال باریک ساخته شده تا تداعی‌کننده عبور از یک تنگه باشد و هنگام عبور از آن بتوانید با ماهی‌ها و آبزیان این بخش آشنا شوید.

بخش دریای اژه در آکواریوم فلوریا استانبول

بخش بعدی آکواریوم استانبول، دریای اژه است که شما را به سفری تاریخی در دل یونان باستان می‌برد. دریای اژه در غرب ترکیه قرار دارد و بین ترکیه و یونان واقع شده است. از آنجایی که این منطقه محل زایش تمدن‌های باستانی یونان بوده، داستان‌های اساطیری بسیاری در این حوزه شکل گرفته است. یکی از اسطوره‌هایی که با ورود به بخش دریای اژه با آن روبرو خواهید شد، مجسمه‌ای است از پوزئیدون، یکی از مهم‌ترین ایزدان یونان باستان که خدای دریاها، رودخانه‌ها و سیل محسوب می‌شود. مجسمه این اسطوره یونانی را با چنگال ماهی‌گیری در دست می‌توانید در مرکز بخش دریای اژه ببینید. در انتهای این بخش نیز تندیس خیرالدین بارباروسا را خواهید دید که یکی از دریاسالارهای ترک در زمان حکومت عثمانی بوده است. در زیر پای پوزئیدون، آکواریوم این بخش قرار دارد که شقایق‌ماهی‌ها و خرچنگ‌ها و دیگر گونه‌های دریای اژه را به نمایش می‌گذارد.

بخش کانال سوئز

این بخش، اولین بخش از طبقه دوم آکواریوم فلوریا استانبول است. کانال سوئز یک مسیر آبی ساخته دست بشر است که در کشور مصر قرار دارد و دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند. در ابتدای این بخش، مجسمه‌ای از فردیناند دو لیسپس قرار دارد که سازنده فرانسوی کانال سوئز در قرن نوزدهم بوده است. این بخش فاقد آکواریوم و زیستگاه‌های آبی است و برای آشنایی با کانال سوئز ساخته شده. یک مدل شگفت‌انگیز از کانال سوئز در این بخش وجود دارد که مراحل ساخت کانال، ورود آب به آن و وضعیت کنونی کانال را به تصویر می‌کشد.

کانال سوئز آکواریوم استانبول

تصویری از بخش کانال سوئز

بخش دریای سرخ

پس از گذر از کانال سوئز به دریای سرخ می‌رسید. دریایی که به دلیل وجود پوشش خاصی از گیاهان آبزی، به رنگ قهوه‌ای مایل به سرخ دیده می‌شود. این دریا به دلیل ویژگی‌های خاصی، محل زندگی مرجان‌های رنگارنگ و زیباست. از این رو در این بخش از آکواریوم، شاهد صخره‌های مرجانی اعجاب‌آور، ماهی‌های محبوبی همچون جراح ماهی (معروف به تانگ)، پروانه‌ماهی و گیاهان آبزی بومی دریای سرخ خواهید بود.

بخش دریای سرخ آکواریوم استانبول

عکسی از بخش دریای سرخ

بخش قطب شمال در آکواریوم فلوریا استانبول

یکی از زیباترین و خاص‌ترین بخش‌های آکواریوم، بخش قطب شمال است که به شکل یک مجموعه سرد و برفی ساخته شده و دمای هوای آن کاملاً از بقیه بخش‌ها کمتر است. در این بخش، یک کوه یخ عظیم وجود دارد و بخشی نیز برای آشنایی با پدیده گرمایش جهانی در نظر گرفته شده است. در قسمت قطب شمال، با علل گرم شدن زمین و تأثیر فعالیت‌های انسانی بر آن، پایین آمدن سطح یخ‌های قطب شمال و راه‌های جلوگیری از این پدیده آشنا می‌شوید.

بخش قطب شمال در آکواریوم فلوریا استانبول

تصویری از بخش قطب شمال در آکواریوم فلوریا استانبول

بخش دریای مدیترانه

بخش دریای مدیترانه، یکی از بخش‌های جذاب آکواریوم استانبول است که به دلیل وجود غارهای آهکی مختلف در اطراف دریای مدیترانه، مانند غار داملاتاش در آلانیای ترکیه، به شکل مجموعه‌ای از غارهای آهکی تودرتو ساخته شده است. استفاده از نورپردازی‌های خاص، پخش صداهای طبیعی جذاب و خلاقیت در معماری و طراحی بنا باعث می‌شود احساس کنید در یک غار واقعی قدم می‌زنید. در دل این غارها، آکواریوم‌های مختلفی قرار دارد که آبزیان دریای مدیترانه را به نمایش می‌گذارد. از تندیس‌ها و ماکت‌هایی که در این بخش به چشم می‌خورد می‌توان به ماکت بقایای یک کشتی شکسته اشاره کرد.

بخش مدیترانه آکواریم استانبول

عکسی از بخش مدیترانه

بخش تنگه جبل‌الطارق

تنگه جبل‌الطارق جایی است که دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس متصل می‌کند و قاره اروپا و آفریقا (اسپانیا و مراکش) را از یکدیگر جدا می‌سازد. تندیس هرکول (هراکلس)، پهلوان اسطوره‌ای یونان در ابتدای این بخش به چشم می‌خورد که یادآور ستون‌های هرکول است. ستون‌های هرکول عبارتی باستانی و اسطوره‌ای است که به چند کوه و صخره در جبل‌الطارق اطلاق می‌شود. معماری این بخش، حالتی شبیه به هرم دارد و در دو طرف مسیر عبور، دو آکواریوم بزرگ ۶ متری وجود دارد که آبزیان متفاوت جبل‌الطارق مانند نهنگ قاتل را به نمایش می‌گذارد.

بخش اقیانوس اطلس شرقی

بعد از بازدید از بخش تنگه جبل‌الطارق وارد بخشی می‌شوید که درواقع، بقایای یک کشتی لیبرتی است. کشتی‌های لیبرتی، نوعی کشتی باربری بودند که در جنگ جهانی دوم به عنوان پرچمدار پیشرفت صنعت آمریکا شناخته می‌شدند. در این قسمت، شما از درون این کشتی عبور می‌کنید و با بخش‌های درونی کشتی آشنا می شوید. در حین عبور از این بخش، با کوسه‌ها و سفره‌ماهی نیز روبرو خواهید شد. در ادامه این مسیر، به یک تونل شیشه‌ای خواهید رسید که شما را به بخش بعدی هدایت می‌کند.

بخش اقیانوس اطلس میانی

در این بخش می‌توانید با آبزیان اقیانوس اطلس مانند شاه میگو، سگ ماهی و اسب دریایی ملاقات کنید. همچنین از طریق صفحه نمایش عظیمی که در این بخش قرار دارد، اطلاعات مفیدی درباره تنوع زیستی این منطقه به دست خواهید آورد. اگر تا به اینجای مسیر خسته شده باشید و دلتان بخواهد تجدید قوا کنید، در این قسمت، سه کافه وجود دارد که پذیرای شما خواهند بود.

بخش اقیانوس اطلس میانی آکواریوم استانبول

عکسی از بخش اقیانوس اطلس میانی

بخش اقیانوس اطلس غربی

در این بخش، شاهد بزرگ‌ترین آکواریوم این مجموعه خواهید بود که بیش از ۲۰ تن وزن دارد. موجودات غول‌آسایی همچون انواع کوسه‌ها در این آکواریوم زندگی می‌کنند. کوچک‌ترین استخر نیز در این بخش وجود دارد که آبزیانی مانند خرچنگ، شقایق دریایی و توتیا در آن زندگی می‌کنند. نمازخانه مجموعه در این بخش قرار دارد و همچنین بخش واقعیت افزوده که شما را با زندگی آبزیان بیشتر آشنا می‌کند نیز در این بخش واقع شده است.

بخش اقیانوس اطلس غربی آکواریوم استانبول

تصویری از بخش اقیانوس اطلس غربی

بخش کانال پاناما در آکواریوم استانبول

کانال پاناما یکی دیگر از کانال‌ها و آبراهه‌های ساخت بشر است که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کند. ساخت این کانال، یکی از دشوارترین پروژه‌های مهندسی جهان بوده است. در این قسمت، علاوه‌بر بازدید از آکواریوم‌ها، با تاریخچه ساخت کانال سوئز و مراحل پیچیده ساخت آن آ‌شنا می‌شوید. یکی از جذابیت‌های این بخش، محل غذا دادن به لقمه‌ماهی‌هاست که از ماهی‌های خاص اعماق اقیانوس محسوب می‌شوند.

کانال پاناما آکواریوم استانبول

تصویری از کانال پاناما

بخش اقیانوس آرام

در مرکز بخش اقیانوس آرام، یک آکواریوم عظیم استوانه‌ای وجود دارد که به دلیل وجود ستاره‌های دریایی در آن، شهرت دارد. به‌علاوه دور تا دور این بخش را نیز آکواریوم‌های متعدد احاطه کرده است که زمردماهی‌ها، دلقک‌ماهی‌ها، ماهی لجن‌خوار و اردک‌ماهی در آنها دیده می‌شوند. در این بخش نیز نمایشگرهایی وجود دارد که حلقه آتش اقیانوس آرام، محل فوران‌های آتشفشانی در اعماق اقیانوس را نشان می‌دهند و شما را با فعالیت‌های آتشفشانی و مکانیسم‌های آن آشنا می‌کند.

بخش اقیانوس آرام آکواریوم استانبول

تصویری از بخش اقیانوس آرام

بخش ناتیلیوس

این بخش جایی است که ادبیات با دریانوردی گره می‌خورد و وارد زیردریایی خیالی ناتیلیوس در کتاب «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا» اثر ژول ورن می‌شوید. معماری و طراحی این بخش به گونه‌ای است که ساختار داخلی یک زیردریایی را تداعی می‌کند و باوجود جلوه‌های صوتی و نورپردازی‌های خاص، این احساس تقویت می‌شود. به‌علاوه، در بخش‌های مختلف این زیردریایی، آکواریوم‌های مختلفی نیز وجود دارد که شما را به تماشای آبزیان می‌برد.

بخش قطب جنوب در آکواریوم استانبول

بخش قطب جنوب یا جنوبگان، دومین بخش سردسیر آکواریوم فلوریا است که دمای آن تفاوت محسوسی با سایر بخش‌ها دارد. جاذبه اصلی این بخش، وجود پنگوئن‌های محبوب گونه جنتو است که اولین بار در جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبی کشف شدند.

بخش قطب جنوب در آکواریوم استانبول

تصویری از بخش قطب جنوب

جنگل‌های بارانی آمازون

آخرین بخش از آکواریوم، شما را از قلب ترکیه به قلب برزیل و جنگل‌های آمازون می‌برد. این بخش، ۱۰۰۰ متر وسعت دارد و به شکل یک گلخانه استوایی ساخته شده است که زیستگاه گیاهان و جانوران خاص آمازون مانند قورباغه‌های سمی، ایگوانا و ماهی‌های گوشتخوار محسوب می‌شود. در این قسمت یک آبشار هم قرار دارد.

جنگل‌های بارانی آمازون آکواریوم استانبول

عکسی از جنگل‌های بارانی آمازون

بخش های تفریحی آکواریوم استانبول فلوریا

اکنون با بخش های موضوعی آکواریوم استانبول آشنا شدید؛ اما بد نیست بدانید علاوه‌بر این قسمت‌های اصلی، بخش‌های تفریحی مختلفی نیز در این مجموعه وجود دارد. برخی از این بخش‌ها عبارتند از:

  • هزارتوی آینه: این بخش، یک تفریح سرگرم‌کننده است که شامل یک هزارتوی درهم پیچیده می‌شود و با تزئینات خاص، نورپردازی جذاب و وجود آینه‌های متعدد، شما را برای خروج از هزارتو به چالش می‌کشد.

  • غواصی با کوسه‌ها: در آکواریوم فلوریا، امکان غواصی با کوسه‌ها با همراهی مربیان فراهم شده است و پس از ارائه آموزش‌‌های لازم و پوشیدن لباس غواصی، وارد آب می‌شوید و با بیش از ۲۰ کوسه شنا می‌کنید.

  • شبیه‌ساز بالگردسواری: در این تجربه هیجان‌انگیز می‌توانید سوار بر یک هلیکوپتر مجازی شوید و بر فراز شهر استانبول پرواز کنید و با جاذبه‌های مدرن و باستانی استانبول آشنا شوید.

بخش هزارتوی آینه آکواریوم استانبول

بخش هزارتوی آینه

پایان سفری به دل اقیانوس در قلب ترکیه

آکواریوم استانبول بزرگترین آکواریوم موضوعی جهان است که شما را به سفری علمی، طبیعی و تاریخی می‌برد. در این آکواریوم، شما نه‌تنها با آبزیان متنوع از دریای سیاه تا قاره جنوبگان ملاقات می‌کنید؛ بلکه با اساطیر هر منطقه، پدیده‌های علمی مانند گرمایش جهانی، بازیافت زباله‌ها و برخی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ دریانوردی نیز آشنا می‌شوید. برای بازدید از این آکواریوم کافییست تور استانبول را خریداری کنید و به دیدن جاذبه‌های این شهر بروید.

سؤالات متداول:

1. چگونه به آکواریوم استانبول برویم؟
برای رفتن به آکواریوم استانبول، سوار اتوبوس‌های تکسیم – باکیرکوی شده و در ایستگاه یدیکوله پیاده شوید. در این ایستگاه، سوار اتوبوس BN1 هالکالی استیشن شده و در ایستگاه آکواریوم پیاده شوید. همچنین می‌توانید از میدان تکسیم به مقصد آکواریوم، تاکسی دربست بگیرید.

2. قیمت بلیط آکواریوم استانبول چقدر است؟
بلیط این آکواریوم برای بزرگسالان، ۸۵ لیر و برای کودکان ۲-۱۲ سال، ۷۵ لیر و برای کودکان زیر ۲ سال، رایگان است. همچنین، بلیطی که می‌خرید، ۱ ماه پس از خریدتان اعتبار دارد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt