دانشگاه لومونوسوف روسیه

دانشگاه لومونوسوف؛ معروف ترین دانشگاه مسکو

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 تیر ، 1403

دانشگاه لومونوسوف روسیه | معروفترین دانشگاه مسکو

دانشگاه لومونوسوف روسیه | معروفترین دانشگاه شهر مسکو. در این مقاله با ویژگی‌های تحصیلی و گردشگری لومونوسف آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

دانشگاه دولتی مسکو یا دانشگاه لومونوسف به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان در کشور روسیه، مقصد بسیاری از دانشجویان، محققان و پژوهشگرانی است که قصد دارند در یک دانشگاه ارزشمند، با رتبه علمی بالا تحصیل کنند. دانشگاه لومونوسف روسیه یکی از دانشگاه‌های مطرح جهان به شمار می‌رود که با پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و در رشته‌های متنوع، از علوم انسانی گرفته تا علوم پزشکی، می‌تواند انتخاب خوبی برای دانشجویان ایرانی باشد. اگر شما هم برای ادامه تحصیل به کشور روسیه و دانشگاه‌های آن فکر می‌کنید، با ما همراه باشید تا با دانشگاه لومونوسف بیشتر آشنا شوید.

دانشگاه لومونوسوف کجاست؟

دانشگاه لومونوسوف که به صورت رسمی دانشگاه دولتی مسکو (Moscow State University) نامیده می‌شود، قدیمی‌ترین دانشگاه کشور روسیه است که در شهر مسکو، پایتخت این کشور قرار دارد. این دانشگاه را می‌توان بهترین دانشگاه روسیه دانست که از زمان تأسیس در قرن هجدهم تاکنون، بیش از ۳۸ هزار دانشجو تربیت کرده و بیش از ۱۰ هزار عضو هیئت علمی داشته است. در ادامه، به بررسی تاریخچه این دانشگاه مطرح و چند و چون تحصیل در این دانشگاه خواهیم پرداخت.

موقعیت جغرافیایی دانشگاه لومونوسوف روی نقشه گوگل

تاریخچه دانشگاه لومونوسف

تاریخچه دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو به قرن هجدهم برمی‌گردد، زمانی که در سال ۱۷۵۵به دستور ملکه الیزابت، اولین دانشگاه روسیه تأسیس شد. در تأسیس این دانشگاه، دو دانشمند و شخصیت مهم روس، یعنی میخاییل واسیلویچ لومونوسوف و ایوان شووالو نقش بسیار مهمی داشتند.

لومونوسف در گسترش آموزش و پرورش در روسیه نقش به‌سزایی داشت و کشف جو سیاره زهره و همچنین قانون پایستگی جرم از جمله دستاوردهای علمی او بود. شووالو نیز اولین وزیر آموزش و پرورش روسیه بود و اولین آکادمی هنر این کشور را تأسیس کرد. با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های این دو شخصیت برجسته روس، طرح تأسیس دانشگاه در مسکو شکل گرفت و پس از تأیید ملکه الیزابت، اجرایی شد. میخاییل لومونوسف، اولین رئیس دانشگاه لومونوسف بود و این دانشگاه به پاس زحمات و مشارکت فعال وی در تأسیس دانشگاه، به نام لومونوسف نامگذاری شد.

این دانشگاه در ابتدا کالج سلطنتی مسکو نامیده می‌شد و در میدان سرخ، در محلی که اکنون مکان قرارگیری ساختمان موزه دولتی تاریخ روسیه است، کار خود را آغاز کرد. پس از مرگ ملکه الیزابت و به قدرت رسیدن کاترین کبیر، این دانشگاه به ساختمان دیگری در خیابان Mokhovaya منتقل شد و تا سال ۱۹۱۷ با نام دانشگاه سلطنتی مسکو به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۹۱۷، بعد از به وقوع پیوستن وقایع انقلابی در روسیه، فروپاشی حکومت تزارها و شکل‌گیری اتحاد جماهیر شوروی، این دانشگاه به نام دانشگاه دولتی مسکو شناخته شد.

رنکینگ دانشگاه لومونوسوف

رتبه‌بندی و رنکینگ دانشگاه‌های مختلف جهان از مؤسسات علمی و پژوهشی مختلفی اعلام می‌شود. این مؤسسات دانشگاه‌های مختلف را براساس معیارهایی همچون اعتبار آکادمیک، نسبت تعداد اعضای هیئت علمی به دانشجویان، میزان استناد به مقالات به ازای هر عضو هیئت علمی، میزان دانشجویان بین‌المللی، تولیدات علمی و... رتبه‌بندی می‌کنند.

براساس رتبه‌بندی QS World University Ranking، دانشگاه لومونوسف روسیه در رتبه ۸۷ در بین دانشگاه‌های جهان است و بین صد دانشگاه برتر جهان قرار می‌گیرد.

امکانات دانشگاه لومونسف

دانشگاه لومونوسف از جمله دانشگاه‌هایی است که امکانات متعدد و متنوعی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. از جمله آنها می‌توان به:

  • ساختمان‌های آموزشی وسیع، زیبا و مجهز به امکانات مختلف
  • کتابخانه بسیار گسترده و بزرگ
  • مراکز تحقیقاتی مختلف
  • امکانات ورزشی شامل استادیوم، زمین فوتبال، استخر شنا، باشگاه‌های تناسب اندام، زمین تنیس و...
  • موزه‌های مختلف مانند موزه جانورشناسی، موزه دانشگاه و...
  • باغ گیاه شناسی
  • پارک علم و فناوری
  • رستوران‌های متعدد
  • کافی‌شاپ
  • اداره پست
  • بانک و خودپرداز

امکانات دانشگاه لومونسف روسیه

عکسی از استخر دانشگاه لومونسف

شرایط پذیرش دانشگاه لومونوسف

برای تحصیل در دانشگاه لومونوسف روسیه، شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  • مرحله اول: انتخاب دوره آموزشی مورد نظر

در دانشگاه ملی مسکو، دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شود که عبارتند از:

- مقاطع تحصیلی کارشناسی (Bachelor and specialist)، کارشناسی ارشد (Master) و دکتری (Postgraduate, PhD, Doctoral) که تدریس در آنها به زبان روسی صورت می‌گیرد.

- رشته‌هایی که آموزش در آنها به زبان انگلیسی انجام می‌شود و عمدتاً مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را شامل می‌شود.

- برنامه آمادگی ورود به دانشگاه یا برنامه پیش‌دانشگاهی که به برنامه پادفک نیز معروف است و در ادامه، درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

  • مرحله دوم: تماس با دانشکده ارائه‌دهنده رشته موردنظر و اطلاع از شهریه‌ها، زمان‌بندی ثبت‌نام، نحوه برگزاری آزمون ورودی، امور مربوط به مهاجرت و... .

  • مرحله سوم: آماده‌سازی مدارک موردنیاز

  • مرحله چهارم: اقدام برای کسب پذیرش به صورت آنلاین در تاریخ‌های اعلام‌شده و بارگذاری مدارک

  • مرحله پنجم: قبولی در آزمون ورودی

  • مرحله ششم: ثبت‌نام در دانشکده ارائه‌دهنده رشته قبول‌شده

دانشکده‌های لومونوسوف روسیه 

تصویری از دانشگاه لومونوسف از نمای بالا

مدارک لازم جهت پذیرش دانشگاه لومونوسوف روسیه

برای تحصیل در دانشگاه لومونوسوف، پس از انتخاب رشته موردنظر و اطلاع از شرایط آن رشته با تماس با دانشکده، باید نسبت به آماده‌سازی مدارک خود اقدام کنید. اصلی‌ترین مدارکی که به آنها نیاز خواهید داشت عبارتند از:

  • اصل یا کپی مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات کامل که به‌صورت رسمی به زبان روسی ترجمه شده باشند.

  • برای مقطع تحصیلی کارشناسی، اصل یا کپی مدارک تحصیلی مقطع متوسطه یا آخرین مدرک تحصیلی.

  • برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد، اصل یا کپی مدارک تحصیلی مربوط به مقطع کارشناسی (مدارک پایین‌تر از مقطع کارشناسی موردقبول نیست).

  • برای مقطع تحصیلی دکتری، اصل یا کپی مدارک تحصیلی مربوط به مقطع کارشناسی ارشد مرتبط با رشته موردنظر.

  • مدارک هویتی مانند کارت ملی، پاسپورت و شناسنامه (دو صفحه اول) که به صورت رسمی به زبان روسی ترجمه شده باشد.

  • عکس ۳*۴ جدید که در سال جاری تهیه شده باشد (تصویر چهره کاملاً مشخص باشد، پس‌زمینه عکس باید سفید باشد و خانم‌ها پوشش سر نداشته باشند).

آزمون ورودی دانشگاه لومونوسف

پس از آماده‌سازی مدارک موردنیاز و ثبت‌نام در سامانه پذیرش آنلاین، نوبت به آزمون ورودی می‌رسد. دانشگاه لومونوسف برای ورود دانشجویان به هر سه مقطع، آزمون ورودی برگزار می‌کند و شکل برگزاری آزمون ممکن است بسته به دانشکده و رشته انتخابی دانشجو متفاوت باشد. معمولاً آزمون به شکل یک مصاحبه آنلاین شفاهی با سؤالات از پیش مشخص‌شده برگزار می‌شود.

افرادی که قصد دارند برای مقطع کارشناسی وارد دانشگاه ملی مسکو شوند در این آزمون، هم از نظر مهارت‌های زبان روسی، هم از نظر مهارت‌های تخصصی رشته، سنجیده می‌شوند.

پادفک دانشگاه لومونوسوف

دوره پادفک یا Russian University Introductory for foreign Students دوره‌ای است که بیشتر دانشگاه‌های کشورهای روسیه برای دانشجویانی که می‌خواهند وارد مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های این کشور شوند برگزار می‌کنند. نحوه برگزاری و هزینه شرکت در این دوره نیز بسته به دانشگاه موردنظر شما در روسیه و همچنین رشته انتخابی متفاوت خواهد بود.

این دوره که می‌توان آن را دوره پیش‌دانشگاهی (pre-university) نیز دانست، بر روی آموزش زبان روسی و همچنین دروس اصلی مرتبط با رشته انتخابی دانشجویان تمرکز دارد. از آنجایی که در دوره کارشناسی، تمامی دروس به زبان روسی تدریس می‌شوند، یادگیری زبان روسی برای داوطلبان این مقطع کاملاً ضروری است. دانشجویانی که قصد دارند در دانشگاه لومونوسف تحصیل کنند، می‌توانند دوره پادفک را به شکل آنلاین یا حضوری بگذرانند. طول دوره پادفک دانشگاه لومونوسف بسته به فشرده بودن مدت دوره می‌تواند یک سال تحصیلی (دو ترم) یا یک سال و نیم تحصیلی (سه ترم) باشد. هزینه شرکت در این دوره در سال ۲۰۲۴ برای دوره دو ترمی، ۷۰۰۰ دلار و در دوره سه ترمی ۸۹۰۰ دلار است. در انتهای دوره در ماه ژوئن، آزمون پایانی برگزار می‌شود که شامل مهارت‌های زبان روسی و دروس تخصصی رشته می‌شود.

در صورت قبولی در آزمون پایانی برای پذیرفته‌شدگان، مدرک پادفک صادر می‌شود که نشان‌دهنده صلاحیت و آمادگی داوطلبان برای حضور در دانشگاه‌های روسیه است. مدرک پادفک تاریخ انقضا ندارد و شما با یک بار قبولی در این آزمون می‌توانید به صورت دائمی از مدرک خود استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که صدور مدرک پادفک به معنای پذیرش و قبولی در رشته و دانشگاه موردنظر نیست؛ اگرچه برخی از دانشگاه‌ها گذراندن این دوره را الزامی می‌دانند؛ اما برخی دیگر اجباری برای گذراندن این دوره ندارند.

خوابگاه دانشگاه لومونوسوف مسکو

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو دارای چندین مجتمع خوابگاهی مدرن برای دانشجویان، محققان و کارکنان دانشگاه است. این مجتمع‌ها به تمامی امکانات لازم برای یک اقامت بلندمدت آسوده مجهز هستند و دانشجویان می‌توانند به راحتی در نزدیکی محل تحصیل خود اقامت داشته باشند. دانشجویان بین‌الملل دانشگاه لومونوسف می‌توانند در ۶ مجتمع مختلف، اقامت کنند که همگی دارای امکاناتی همچون اینترنت پرسرعت، آشپزخانه، باشگاه ورزشی، زمین فوتبال، کتابخانه، تخت، کمد و... هستند. براساس نوع خوابگاه، مقطع تحصیلی و امکانات موردنظر، هزینه اقامت به‌طور متوسط حدود ۱۴ هزار روبل در ماه خواهد بود.

خوابگاه دانشگاه لومونوسوف مسکو

عکس یکی از اتاق‌های خوابگاه دانشگاه لومونوسوف مسکو 

شهریه دانشگاه لومونوسف

شهریه دانشگاه لومونوسف براساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود که از جمله این عوامل می‌توان به مقطع تحصیلی، دانشکده و رشته موردنظر شما اشاره کرد. برای اطلاع از شهریه موردنظر رشته خود می‌توانید در سایت دانشگاه لومونسف، به صفحه دانشکده ارائه‌دهنده رشته خود سر بزنید و در قسمت نحوه پذیرش دانشجویان بین‌الملل، از هزینه‌های رشته موردنظر خود آگاه شوید. در ادامه، به شهریه برخی از رشته‌های پرطرفدار، از جمله شهریه پزشکی دانشگاه لومونسف مسکو اشاره می‌کنیم:

  • دوره پزشکی عمومی؛ سالانه ۵۳۳ هزار روبل
  • دوره داروسازی؛ سالانه ۴۸۴ هزار روبل
  • دوره تخصص پزشکی؛ سالانه ۶۵۴ هزار روبل

شرایط بورسیه دانشگاه لومونوسف

دانشگاه لومونوسف برای برخی از دانشجویان شرایطی را در نظر گرفته است که بتوانند هزینه‌های کمتری را برای تحصیل پرداخت کنند. برای مثال، دانشجویان حائز بالاترین نمره قبولی در آزمون ورودی، از تخفیف در شهریه برخوردار خواهند بود. دانشجویانی که در هر دوره تحصیلی بهترین عملکرد را داشته باشند یا در مسابقات و جشنوارهای دانشگاهی رتبه‌های برتر را کسب کرده باشند می‌توانند از شرایط بورسیه برخوردار شوند.

دانشکده های دانشگاه لومونوسف روسیه

دانشگاه لومونوسوف مسکو در حال حاضر، دارای 41 دانشکده و ۲۲ مرکز تحقیقاتی مختلف است. این دانشکده‌ها عبارتند از:

  • دانشکده مکانیک و ریاضیات
  • دانشکده ریاضیات محاسباتی و سایبرنتیک
  • دانشکده فیزیک
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده علوم مواد
  • دانشکده زیست‌شناسی
  • دانشکده مهندسی زیستی و بیوانفورماتیک
  • دانشکده علوم خاک
  • دانشکده زمین‌شناسی
  • دانشکده جغرافیا
  • دانشکده پزشکی بنیادین
  • دانشکده مهندسی بنیادی فیزیک و شیمی
  • دانشکده تاریخ
  • دانشکده فیلولوژی
  • دانشکده فلسفه
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده روزنامه‌نگاری
  • دانشکده روانشناسی
  • موسسه مطالعات آسیایی و آفریقایی
  • دانشکده جامعه‌شناسی
  • دانشکده زبان‌های خارجی و مطالعات منطقه‌ای
  • دانشکده مدیریت دولتی
  • دانشکده سیاست جهانی
  • دانشکده هنرهای زیبا و هنرهای نمایشی
  • دانشکده مطالعات جهانی
  • دانشکده مطالعات تربیتی
  • دانشکده علوم سیاسی
  • دانشکده مدیریت بازرگانی
  • مدرسه اقتصاد مسکو
  • دانشکده ترجمه و تفسیر
  • دانشکده مدیریت دولتی عالی
  • دانشکده حسابرسی دولتی
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت و نوآوری
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی کسب‌و‌کار نوآورانه
  • دانشکده علوم اجتماعی معاصر
  • مدرسه تلویزیون
  • دانشکده عالی سیاست در فرهنگ و مدیریت در حوزه علوم انسانی
  • دانشکده بیوتکنولوژی
  • دانشکده تحقیقات کیهانی
  • دانشکده آموزش نظامی

دانشکده‌های لومونوسوف روسیه

عکسی از دانشکده پزشکی دانشگاه لومونوسوف روسیه

رشته های دانشگاه لومونوسوف

در دانشگاه لومونوسف، رشته‌های مختلفی تدریس می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • پزشکی
  • داروسازی
  • ایمونولوژی
  • ژنتیک
  • بیوتکنولوژی
  • جغرافیا
  • فیزیک هسته‌ای
  • روزنامه‌نگاری
  • ریاضی
  • زیست‌شناسی
  • مهندسی شیمی
  • اقتصاد
  • علوم سیاسی
  • روابط بین‌الملل

پزشکی دانشگاه لومونوسوف مسکو

در زمان تأسیس دانشگاه لومونسف، رشته پزشکی یکی از سه رشته اصلی بود که در این دانشگاه آموزش داده می‌شد. در سال ۱۹۹۲ بود که طی بازنگری در برنامه‌های آموزشی دانشگاه، دانشکده‌ای به نام دانشکده پزشکی بنیادین تأسیس شد که در آن، رشته‌های مختلف گروه علوم پزشکی تدریس می‌شد. در حال حاضر، این دانشکده یکی از پویاترین و مهم‌ترین دانشکده‌های دانشگاه لومونوسف مسکو به شمار می‌آيد و بهترین دانشکده پزشکی در روسیه شناخته می‌شود.

در این دانشکده، رشته پزشکی در یک دوره ۷ ساله، رشته داروسازی در یک دوره ۶ ساله، تخصص‌های رشته پزشکی در یک دوره ۲ ساله و رشته‌های دیگری مانند فیزیولوژی، آناتومی، شیمی بالینی و... تدریس می‌شوند.

کتابخانه دانشگاه لومونوسف مسکو

کتابخانه دانشگاه لومونوسف مسکو، یکی از بزرگترین کتابخانه‌ها در سراسر روسیه به شمار می‌آید. این کتابخانه دارای بیش از ۹ میلیون جلد کتاب است که ۲ میلیون جلد به زبان‌های مختلف دنیا نوشته شده‌اند. به طور میانگین، سالانه ۵۵ هزار نفر از این کتابخانه استفاده می‌کنند و بیش از ۵ میلیون جلد کتاب مورداستفاده آنها قرار می‌گیرد.

سایت دانشگاه لومونوسوف مسکو

برای آشنایی بیشتر با رشته‌ها، دانشکده‌ها، امکانات و خوابگاه‌های دانشگاه لومونوسوف مسکو یا درخواست پذیرش، ارسال مدارک، اطلاع از شهریه‌ها، زمان برگزاری آزمون‌ها و سایر اطلاعات مربوط به این دانشگاه، از سایت این دانشگاه به آدرس /www.msu.ru/en دیدن کنید.

مزایای تحصیل در دانشگاه لومونوسف روسیه

تحصیل در دانشگاه لومونسف روسیه به‎عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های جهان، مزایای متعددی برای شما به همراه خواهد داشت. برای مثال:

  • شما در یکی از باکیفیت‌ترین و معتبرترین مراکز آموزش عالی جهان تحصیل خواهید کرد و از تدریس جمعی با بهترین اساتید و اعضای هیئت علمی دنیا بهره‌مند خواهید شد.

  • با تحصیل در دانشگاه لومونوسف، مدرک تحصیلی شما از اعتباری جهانی برخوردار خواهد شد و شما از یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان فارغ‌التحصیل می‌شوید.
  • دانشگاه لومونوسف از جمله دانشگاه‌هایی است که خدمات و امکانات بسیار خوبی را برای دانشجویان خود فراهم کرده است و شما از خوابگاه‌های خوب، کتابخانه بسیار مجهز و غنی، امکانات ورزشی و... بهره‌مند می‌شوید.
  • وجود مراکز تحقیقاتی متعدد و همکاری‌های بین‌المللی بین محققان این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های جهان باعث شده است که فرصت‌های تحقیقاتی بسیار خوبی در این دانشگاه پیش روی محققان باشد.

  • تحصیل در دانشگاه ملی مسکو فرصت زندگی در کشور روسیه و پایتخت شگفت‌انگیز و تاریخی آن را برای شما به ارمغان می‌آورد. تجربه زندگی کردن در سرزمین تزارها، کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی و گذشته‌ای پرفراز و نشیب، قطعاً برای شما خاطره‎انگیز و آموزنده خواهد بود.

تصویری از دانشگاه لومونوسف روسیه

افراد مشهوری که در دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو تحصیل کرده اند

از آنجایی که دانشگاه لومونسف، دانشگاهی مشهور و معتبر محسوب می‌شود، محل تربیت و پرورش افراد شاخصی نیز بوده است. این دانشگاه ۱۱ برنده جایزه نوبل در زمینه‌های مختلف و ۶ برنده مدال فیلدز (مشهور به نوبل ریاضیات) را در خود پرورش داده است. از جمله شخصیت‌های نام‌آشنایی که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • آنتوان چخوف، پزشک و نویسنده شهیر روس
  • ایوان تورگنیف، شاعر و رمان‌نویس مشهور روس
  • آندره ساخاروف، فیزیک‎دان هسته‌ای روس، پدر بمب هیدروژنی شوروی و سازنده بمب تزار (مشهور به بزرگترین سلاح تاریخ بشر). او فعال در زمینه خلع سلاح هسته‌ای بود و به یکی از مخالفین اصلی شوروی تبدیل شد. ساخاروف به دلیل تلاش‌هایش برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای، برنده جایزه صلح نوبل شد.
  • میخائیل گورباچف، سیاستمدار روس و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی.

کمی هم درباره معماری دانشگاه لومونوسف مسکو

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، بنای اولیه دانشگاه لومونوسف در میدان سرخ مسکو قرار داشت و سپس به خیابان Mokhovaya منتقل شد. پس از شکل‌گیری اتحاد جماهیر شوروی و روی کار آمدن جوزف استالین، به دستور او هفت آسمان‌خراش شاخص با معماری خاص روسی در مسکو ساخته شد. ساختمان کنونی دانشگاه ملی مسکو نیز یکی از این هفت خواهر است که بر روی تپه گنجشکان، یکی از بلندترین نقاط مسکو قرار دارد. این ساختمان عظیم و شگفت‌انگیز مجموعاً فضایی به وسعت یک میلیون متر مربع را اشغال کرده است و ارتفاع بلندترین نقطه آن به ۲۴۰ متر می‌رسد. معماری این بنا از سبک نئوباروک و گوتیک روسی پیروی می‌کند و یکی از مشهورترین آسمان‌خراش‌های مسکو به شمار می‌رود.

همه چیز درباره دانشگاه لومونوسف مسکو

دانشگاه دولتی مسکو یا دانشگاه لومونوسف مسکو، قدیمی‌ترین دانشگاه روسیه است که با تلاش‌های میخائیل لومونوسف و ایوان شووالو تأسیس شد. این دانشگاه در حال حاضر، در یکی از زیباترین و شاخص‌ترین بناهای مسکو، یکی از آسمان‌خراش‌های مشهور دوران استالین واقع شده است و نه‌تنها یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان، بلکه یکی از آثار دیدنی مهم و تاریخی مسکو به شمار می‌رود. دانشگاه لومونوسف تنها یکی از هزاران جاذبه خاص و منحصربه‌فرد پایتخت سرزمین تزارهاست که برای دیدن آن و دیگر جاهای دیدنی مسکو، می‌توانید با تور روسیه همراه شوید.

سؤالات متداول

1. رتبه دانشگاه لومونوسف چند است؟

براساس آخرین رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ دانشگاه لومونوسف در رتبه ۸۷ بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

2. هزینه دانشگاه لومونوسف چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه لومونوسف، بسته به رشته و دانشگاه موردنظر و نوع خوابگاه، انتخابی متفاوت است. معمولاً هزینه اقامت در خوابگاه، ماهانه ۱۴ هزار روبل خواهد بود.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt