گرجستان یا ترکیه

گرجستان یا ترکیه؛ مسئله این است

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 18 تیر ، 1403

گرجستان یا ترکیه | کدام کشور برای سفر بهتر است؟

گرجستان یا ترکیه | می‌خواهید یک سفر خارجی بروید، اما نمی‌دانید گرجستان را انتخاب کنید یا ترکیه را؟ پس لازم است که این مقاله را حتما بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

برای ما ایرانی‌ها سفر به گرجستان یا ترکیه، سفری کم‌هزینه و در دسترس محسوب می‌شود که باوجود تفریحات متنوع و جاهای دیدنی هر دو کشور، خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی نیز هست. گرجستان و ترکیه دو کشوری هستند که به دلیل نزدیکی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، قرابت فرهنگی و هزینه‌های معقول، همواره موردتوجه گردشگران قرار گرفته‌اند. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر هستید و هنوز نتوانسته‌اید تصمیم بگیرید که تور ترکیه بهتر است یا گرجستان، در این مقاله سعی کرده‌ایم با مقایسه‌هایی همه‌جانبه، تصمیم‌گیری را برایتان ساده‌تر کنیم.

مقایسه گرجستان و ترکیه از نظر موقعیت جغرافیایی

اولین موردی که در تصمیم‌گیری و انتخاب بین گرجستان یا ترکیه باید به آن توجه داشته باشیم، موقعیت جغرافیایی این دو کشور است. گرجستان یکی از کشورهای منطقه قفقاز است؛ منطقه‌ای کوهستانی که در میان آسیا و اروپا قرار دارد. این کشور به‌طور دقیق‌تر در قفقاز جنوبی واقع شده و یکی از کشورهای فراقاره‌ای محسوب می‌شود؛ به این معنا که در دو قاره اروپا و آسیا امتداد یافته است.

موقعیت جغرافیایی گرجستان به گونه‌ای است که این کشور از شمال با روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و ترکیه و از غرب نیز با دریای سیاه مرز مشترک دارد.

کشور ترکیه هم مانند گرجستان، کشوری فراقاره‌ای است. این کشور نیز بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است. ترکیه را شش کشور آسیایی و دو کشور اروپایی احاطه کرده‌اند. این کشورهای هم‌مرز با ترکیه عبارتند از:

  • ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در شرق
  • سوریه و عراق در جنوب شرقی
  • یونان و بلغارستان در شمال غربی

نکته مهم دیگر درباره موقعیت جغرافیایی ترکیه این است که این کشور از سه طرف به دریا راه دارد؛ دریای سیاه، دریای مرمره، دریای مدیترانه و دریای اژه چهار دریایی هستند که سه طرف ترکیه را احاطه کرده‌اند.

گرجستان یا ترکیه

تصویری از کشور ترکیه

سفر به ترکیه ارزانتر است یا گرجستان؟

یکی از مواردی که برای انتخاب بین گرجستان یا ترکیه برای سفر اهمیت دارد، بحث هزینه‌های سفر است. بر اساس تجربه مسافرانی که به این دو کشور سفر کرده‌اند، در یک سفر معمولی و میان‌رده به گرجستان و ترکیه شما باید روزانه به ترتیب حدود ۳۰ دلار و ۱۳۰ دلار خرج کنید. بنابراین در یک نگاه کلی، واضح است که سفر به گرجستان نسبت به ترکیه بسیار کم‌هزینه‌تر است.

به صورت کلی، در گرجستان دستتان برای انتخاب گزینه‌های ارزان‌تر برای محل اقامت، تفریحات، خورد و خوراک و... بازتر است و می‌توانید به‌راحتی سفر اقتصادی و کم‌هزینه‌ای را تجربه کنید. در ترکیه معمولاً گزینه‌های لوکس‌تری در برابرتان قرار دارد و از این رو، هزینه‌های سفر افزایش می‌یابد.

مقایسه پاسپورت گرجستان و ترکیه

اگر بخواهیم پاسپورت دو کشور گرجستان و ترکیه را از لحاظ قدرتمند بودن با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم تفاوت پاسپورت آنها چندان زیاد نیست. پاسپورت گرجستان در رتبه ۴۹ جهان قرار دارد و شهروندان این کشور می‌توانند بدون نیاز به ویزا به 122 کشور مختلف سفر کنند. پاسپورت ترکیه کمی نسبت به گرجستان ضعیف‌تر است و در رتبه ۵۱ جهان قرار دارد. شهروندان ترکیه می‌توانند با پاسپورت و بدون نیاز به ویزا به ۱۱۸ کشور جهان سفر کنند.

علاوه‌بر این بد نیست بدانید شهروندان ایرانی، برای سفر به گرجستان یا ترکیه، نیازی به دریافت ویزا ندارند و می‌توانند صرفاً با پاسپورت خود به این دو کشور سفر کنند.

آب و هوای گرجستان و ترکیه چه تفاوتی دارد؟

یکی از سؤالاتی که در ذهن گردشگران وجود دارد این است که از نظر آب و هوا «گرجستان بهتره یا ترکیه؟»

گرجستان و ترکیه از نظر آب و هوا دو کشور کاملاً متفاوت هستند. گرجستان که در منطقه قفقاز قرار دارد، کشوری کوهستانی است که از غرب به دریا منتهی می‌شود. این موقعیت خاص گرجستان باعث شده آب و هوای خاصی بر این کشور حاکم باشد. به گونه‌ای که نواحی ساحلی این کشور، اقلیم نیمه‌حاره‌ای با زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و مرطوب را تجربه می‌کنند؛ اما اگر از گرما فراری هستید، گرجستان شما را خوشحال خواهد کرد؛ چراکه در بخش‌های کوهستانی این کشور که قطب ورزش‌های زمستانی در دامنه‌ کوه‌های قفقاز محسوب می‌شود، آب و هوایی کاملاً سرد و برفی دارند.

در کشور ترکیه، وضعیت متفاوت است و شما اقلیم مدیترانه‌ای را تجربه خواهید کرد. به‌ویژه در شهرهای ساحلی مانند آنتالیا، مارماریس، کوش آداسی و...، اقلیم مدیترانه‌ای با تابستان‌های بسیار گرم و خشک و زمستان‌های معتدل، مرطوب و بارانی خودنمایی می‌کند. در شهرهایی مانند استانبول، آب و هوا پیش‌بینی‌ناپذیر و متغیر بوده و اقلیم اقیانوسی بر آن حاکم است. به این معنی که بارش‌های مکرر و ناگهانی و همچنین بارش برف در زمستان در استانبول دور از انتظار نیست.

گرجستان بهتره یا ترکیه

تصویری از گرجستان در فصل تابستان

شهرهای توریستی گرجستان بیشتر است یا ترکیه؟

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین مسائلی که گردشگران باید درباره آن بدانند، مکان‌ها و شهرهای توریستی گرجستان و ترکیه است. بسیاری از گردشگران می‌خواهند بدانند استانبول بهتر است یا تفلیس و کدام مقصد را باید انتخاب کنند. بنابراین در ادامه، برخی از مهم‌ترین شهرهای توریستی این دو کشور را معرفی می‌کنیم.

بهترین شهرهای گرجستان برای سفر

  • تفلیس: شهر تفلیس پایتخت گرجستان است و یکی از شهرهای باستانی و قدیمی جهان محسوب می‌شود. این شهر با آثار باستانی متعدد، محله‌های قدیمی با سبک معماری قرون وسطی، کلیساها و صومعه‌های پرقدمت و بناهای مدرن و جذاب یکی از محبوب‌ترین شهرهای گرجستان است. برای آشنایی بیشتر با تفلیس، خواندن مقاله جاهای دیدنی تفلیس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • باتومی: شهر باتومی، در ساحل دریای سیاه، به عنوان پایتخت گردشگری گرجستان شناخته می‌شود. این شهر به دلیل تفریحات ساحلی متنوع، هتل‌های لوکس، جاهای دیدنی شیک و مدرن و زندگی شبانه پرشور و هیجان شهرت دارد. اگر برای سفر، نمی‌توانید بین باتومی و تفلیس تصمیم بگیرید، مقاله شهر باتومی بهتر است یا تفلیس را حتما بخوانید.

تفلیس| گرجستان بهتره یا ترکیه

عکسی از شهر تفلیس

شهرهای توریستی ترکیه

  • استانبول: استانبول که آن را به‌عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه می‌شناسند، ترکیبی از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی را برای گردشگران مهیا کرده است؛ سواحل تمیز و مجهز، کاخ‌های باشکوه، مساجد کهن، کلیساهای قدیمی، موزه‌های متنوع و زندگی شبانه پرجنب و جوش، همه و همه باعث شده‌اند این شهر جایگاه ویژه‌ای بین گردشگران داشته باشد. مقاله راهنمای سفر به استانبول را برای آشنایی بیشتر با این شهر بخوانید.
  • آنتالیا: شهری که به عنوان پایتخت گردشگری ترکیه شناخته می‌شود و در سواحل دریای مدیترانه قرار دارد. آنتالیا با سواحل رویایی و تمیز، تابستان‌های آفتابی، تفریحات متنوع، هتل‌های لوکس و جاهای دیدنی جذاب سهم بسیار مهمی در جذب گردشگر به کشور ترکیه دارد. مقاله آنتالیا کجاست در شناخت بیشتر این شهر به شما کمک می‌کند.
  • آلانیا: از شهرهای ساحلی ترکیه در استان آنتالیا که از مقاصد توریستی مهم ترکیه محسوب می‌شود.

  • مارماریس: شهری بندری و ساحلی در استان موغله است. برای شناخت بیشتر این شهر می‌توانید مقاله جاهای دیدنی مارماریس را بخوانید.

  • فتحیه: از شهرهای توریستی و ساحلی ترکیه با قدمتی باستانی در استان موغله. مقاله فتحیه ترکیه کجاست را بخوانید.

  • بدروم: یکی از شهرهای توریستی ترکیه در ساحل دریای اژه.

  • کوش آداسی: یکی از شهرهای محبوب توریستی و ساحلی ترکیه در استان آیدین است. برای آشنایی بیشتر با این شهر، مقاله جاهای دیدنی کوش آداسی ترکیه را به شما پیشنهاد می‎کنیم.

بنابراین باتوجه به مطالب گفته‌شده، می‌توان نتیجه گرفت که در زمینه شهرهای توریستی، کشور ترکیه پیشتاز است و می‌تواند با تنوع و جذابیت‌های زیاد، گردشگران را با سلیقه‌های مختلف راضی کند.

تور ترکیه بهتر است یا گرجستان

تصویری از کوش آداسی در ترکیه

جاهای دیدنی گرجستان بیشتر است یا ترکیه؟

از لحاظ تنوع و تعدد جاهای دیدنی، باید بگوییم همانطور که از تنوع شهرهای توریستی می‌توان حدس زد، جاهای دیدنی ترکیه متنوع‌تر و مشهورتر هستند. در شهری همچون استانبول شما می‌توانید بسیاری از آثار باستانی و تاریخی مهم جهان مانند کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا، تنگه بسفر، کاخ دولماباغچه، آکواریوم سی لایف، موزه‌های متنوع و بسیاری جاذبه تاریخی و فرهنگی دیگر را ببینید.

حتی در شهرهای ساحلی که عمدتاً به واسطه تفریحات ساحلی‌ خود شهرت دارند، آثار باستانی بسیاری که از دوران یونان و روم باستان، امپراتوری بیزانس و سلجوقیان روم به جا مانده‌اند، گردشگران را به خود جلب می‌کنند. ویرانه‌های باقیمانده از شهرهای باستانی، آمفی‌تئاترهای رومی، قلعه‌های قرون وسطایی، مساجد اولین دوره‌های شکوفایی اسلام در ترکیه، بنادر قدیمی، موزه‌ها و جاذبه‌های طبیعی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهرها به شمار می‌آیند.

جاهای دیدنی گرجستان عمدتاً در تفلیس و باتومی قرار دارند و شهر تفلیس به‌طور خاص به دلیل داشتن کلیساها و صومعه‌های باستانی و سازه‌های قرون وسطایی مشهور است. شهر باتومی علاوه بر سواحل و پارک‌های آبی، شهر برج‌ها و سازه‌های مدرن محسوب می شود.

مراکز خرید گرجستان بهتر است یا ترکیه؟

اگر در گرجستان یا ترکیه برای سفر قصد خرید کردن دارید، باید درباره مراکز خرید این دو کشور اطلاعات بیشتری داشته باشید. در گرجستان به ویژه در شهر تفلیس، مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری مناسبی برای خرید کردن وجود دارد که از بین آنها تفلیس مال و ایست پوینت از بقیه مشهورتر هستند. در این مراکز خرید می‌توانید کالاهای مختلف از برندهای معتبر و بین‌المللی را تهیه کنید.

در نقطه مقابل، ترکیه و به ويژه شهر استانبول یکی از مقاصد اصلی کسانی است که قصد خرید کردن دارند. در استانبول می‌توانید مراکز خرید لوکس و کاملاً مدرنی را پیدا کنید که اجناسی متنوع از برندهای مشهور بین‌المللی و ترکیه را به فروش می‌رسانند. مال آو استانبول، زورلو سنتر، ایستینیه پارک و بازار بزرگ استانبول از جمله محبوب‌ترین مراکز خرید این شهر به شمار می‌روند. مراکز خرید ازمیر ترکیه هم بسیار متنوع هستند و گردشگران بسیاری را در طول سال به سمت خود روانه می‌کنند.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت اگر قصد دارید لذت یک خرید آسوده، با کیفیت و خوش‌قیمت را بچشید و بین استانبول یا تفلیس مردد هستید، استانبول مقصد بهتری برای شماست.

مراکز خرید گرجستان بهتر است یا ترکیه

تصویری از تفلیس مال

مقایسه هتل های ترکیه و گرجستان

هم در گرجستان و هم در ترکیه، تا حد زیادی دستتان در انتخاب هتل و محل اقامت باز است و می‌توانید از هتل‌های کاملاً اقتصادی تا هتل‌های کاملاً لوکس و لاکچری را برای اقامت انتخاب کنید.

در ترکیه تنوع هتل‌ها در شهرهایی مانند استانبول، آلانیا و به ویژه آنتالیا بسیار بالاست و این شهرها به هتل‌های لوکس با خدمات بسیار عالی مشهور هستند. بهترین هتل‌های آنتالیا در سواحل دریای مدیترانه قرار دارند و خدمات رفاهی و تفریحی ویژه‌ای را برای مهمانان خود در نظر می‌گیرند. بدروم هم با هتل‌هایش بسیار معروف است. برای آشنایی بیشتر با اقامتگاه‌های این شهر، مقاله بهترین هتل های بدروم را بخوانید.

هتل های گرجستان دارای تنوع خوبی هستند و هزینه کمتری هم دارند. در باتومی گرجستان می‌توانید هتل‌هایی لوکس با ساحل اختصاصی و خدمات مطلوب پیدا کنید که اقامتی دلچسب را برایتان رقم می‌زنند. در تفلیس نیز مهمان‌خانه‌های سنتی، بوتیک هتل‌ها و هتل‌هایی با معماری قدیمی که زنده‌کننده تاریخ باستانی این شهر است فراوانند.

واحد پول گرجستان و ترکیه

واحد پول گرجستان، لاری با علامت GEL و واحد پول ترکیه، لیر با نماد TRY است. در حال حاضر هر لاری گرجستان برابر با ۳۶ سنت (۱ دلار آمریکا برابر با ۲.۷ لاری) و هر لیر ترکیه برابر با ۰.۰۳۱ دلار (هر دلار آمریکا برابر با ۳۲.۶ لیر) است.

تفاوت حمل و نقل عمومی در گرجستان و ترکیه

 از لحاظ حمل و نقل عمومی، ترکیه نسبت به گرجستان وضعیت بهتری دارد. در شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول و ازمیر، شبکه حمل و نقل گسترده با برخورداری از مترو، اتوبوس، تاکسی و دلموش‌های همیشه در صحنه مسافران را در شهر جابجا می‌کنند. در استانبول برای جابجایی مسافران بین دو قسمت اروپایی و آسیایی و عبور از تنگه بسفر، کشتی‌ها نیز به میدان آمده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول را مطالعه کنید.

در گرجستان، حمل و نقل عمومی اگرچه کاملاً کارآمد است؛ اما گستردگی کمتری دارد. در تفلیس، مترو و شبکه اتوبوس‌رانی به خوبی نیازهای گردشگران را فراهم می‌کنند. به‌علاوه در گرجستان هم وسایل نقلیه‌ای شبیه به دلموش‌ها یا مینی‌ون‌های ترکیه وجود دارد که آن‌ها را مارشروتکا می‌نامند و به وفور در خیابان‌ها به چشم می‌خورند.

مقایسه زبان و فرهنگ مردم ترکیه و گرجستان

برای مقایسه وضعیت فرهنگی ترکیه و گرجستان می‌توانیم این دو کشور را در حوزه‌های زیر بررسی کنیم:

  • زبان: مردم ترکیه به زبان ترکی صحبت می‌کنند و مردم گرجستان به زبان گرجی.
  • اقوام: بزرگترین قوم کشور گرجستان، گرج‌ها هستند و قوم ترک نیز در ترکیه پیشتاز است.
  • دین: دین رسمی گرجستان، مسیحیت است و بیشتر مردم این کشور پیرو کلیسای ارتدوکس گرجی هستند. در ترکیه دین عموم مردم اسلام است.
  • ویژگی‌های فرهنگی: مردم گرجستان به مهمان‌نوازی، خون‌گرمی و معاشرت با توریست‌ها معروف هستند. مردم ترکیه نیز مهربان و خوش‌برخورد هستند و با توریست‌ها رفتار خوبی دارند.

تفاوت غذای گرجستان و ترکیه

فرهنگ غذایی هر دو کشور گرجستان و ترکیه به فرهنگ غذایی ایرانی نزدیک است و هر دو کشور غذاهای خوشمزه‌ای دارند. غذاهای گرجستان مانند خینکالی، خاچاپوری و کباب متسوادی از جمله غذاهایی هستند که حتماً باید طعمشان را بچشید. فراموش نکنید که گرجستان به تولید نوشیدنی‌های خاص و باکیفیت نیز مشهور است.

فرهنگ غذایی ترکیه دو ستون اصلی دارد: انواع کباب و انواع شیرینی. کباب‌های ترکی مانند دونر کباب، اسکندر کباب و شیش کباب از جمله محبوب‌ترین غذاهای ترکیه بین گردشگران هستند. شیرینی‌های ترکی که معروف‌ترین آنها باقلوا و قرابیه هستند نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند.

استانبول بهتره یا تفلیس

عکسی از کباب آدانا از غذاهای معروف ترکیه

تفاوت سوغات گرجستان و استانبول

باتوجه به تاریخ و فرهنگ غنی هر دو کشور گرجستان و ترکیه، سوغاتی‌ها و صنایع دستی این دو کشور، بسیار متنوع و جذاب هستند. در ترکیه می‌توانید سوغات استانبول مثل سرامیک‌های دست‌ساز، پارچه‌های سنتی، لوازم سرو قهوه ترکی، فرش و قالیچه و انواع خوراکی‌های سنتی را خریداری کنید. سوغاتی های گرجستان که می‌توانید تهیه کنید مواردی همچون کانتسی (ظرف نوشیدنی ساخته‌شده از شاخ حیوانات)، خنجر گرجی، کلاه‌های پاپاخی، پنیر گرجی و اکسسوری‌های نقره را در برمی‌گیرد.

گرجستان و ترکیه از چه نظر به هم شبیه هستند؟

تا به حال بیشتر سعی کردیم با بررسی تفاوت‌ های گرجستان و ترکیه، به سوال «گرجستان یا ترکیه» پاسخ بدهیم؛ اما بد نیست از شباهت‌های آن‌ها نیز بگوییم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام مقصد برای شما مناسب‌تر است. یکی از شباهت‌های مهم این دو کشور به‌عنوان مقصدی برای سفر، این است که برای سفر به هر دو نیازی به گرفتن ویزا ندارید که این امر باعث کاهش هزینه‌های سفر می‌شود.

شباهت دیگر این دو کشور، موقعیت جغرافیایی ویژه آن‌ها است. هر دو کشور در میانه دو قاره اروپا و آسیا قرار دارند.

 سومین شباهت گرجستان و ترکیه در تنوع آب‌وهوا و جغرافیایی آن‌ها است. در هر دو کشور می‌توانید از سواحل زیبا، کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی لذت ببرید. همچنین، هر دو کشور، شهرهای ساحلی زیبایی دارند که اقلام لوکسی را برای مسافران فراهم می‌کنند.

چهارمین شباهت، به تاریخ و تمدن غنی این دو کشور بازمی‌گردد. هر دو کشور دارای پیشینه تاریخی عمیقی هستند و فرهنگشان تحت‌تأثیر اقوام و ملت‌های مختلفی همچون رومی‌ها، ایرانیان و یونانیان بوده است.

و درنهایت باید به شباهت‌هایی اشاره کنیم که بین مردم گرجستان و ترکیه وجود دارد. مردم این دو کشور خونگرم و مهمان‌نواز هستند و با گردشگران رفتاری دوستانه و محترمانه دارند.

گرجستان یا ترکیه؛ کدام را انتخاب کنیم؟

انتخاب مقصد سفر بین گرجستان و ترکیه کار ساده‌ای نیست؛ چراکه این دو کشور، هردو به ما نزدیک هستند و شما می‌توانید با هزینه معقولی خود را به این کشورها برسانید. در این مقاله سعی کردیم با بررسی همه ابعاد سفر به گرجستان یا ترکیه، شما را در فرایند تصمیم‌گیری یاری کنیم. اگر تصمیمتان برای سفر قطعی است، همراه شدن با تور ترکیه یا تور گرجستان بسیاری از دغدغه‌های شما را برطرف می‌کند و سفری سرشار از آرامش برایتان به ارمغان می آورد.

سؤالات متداول

1. گرجستان بریم یا ترکیه؟

پاسخ این سوال به هدف شما از سفر، بودجه در نظر گرفته و جذابیت‌های آن مکان بستگی دارد. کشور ترکیه از گرجستان توریستی‌تر است و جاهای دیدنی بیشتر، هتل‌های لوکس، مراکز خرید و سرگرمی‌های متنوع‌تری دارد.

2. هزینه سفر به گرجستان کمتر است یا ترکیه؟

بر اساس تجربه مسافران گرجستان، هزینه سفر به گرجستان کمتر است.

3. دیدنی های گرجستان بیشتر است یا ترکیه؟

هر دو کشور دارای دیدنی‌های خاص خود هستند؛ اما ترکیه جاهای دیدنی بیشتری دارد.

4. شهر مرزی گرجستان و ترکیه کجاست؟

مشهورترین مرز بین گرجستان و ترکیه به سارپی معروف است که در شهر سارپی در ۲۰ کیلومتری باتومی قرار دارد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt