بهترین زمان سفر به اروپا

بهترین زمان سفر به اروپا از لحاظ آب و هوا و قیمت

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 01 مرداد ، 1403

بهترین زمان سفر به اروپا از نظر آب و هوا و قیمت

بهترین زمان سفر به اروپا | در این مقاله، هم از نظر آب و هوا، هم از نظر برگزاری فستیوال ها و قیمت، بهترین وقت سفر به اروپا را بررسی کرده ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بدون تردید سفر به اروپا یکی از به یادماندنی‌ترین و خاطرانگیزترین سفرهایی است که هر گردشگری می‌تواند تجربه کند. سفری که شما را با برخی از زیباترین، مدرن‌ترین، خوش‌منظره‌ترین و کهن‌ترین سرزمین‌های جهان و تاریخ و فرهنگ غنی آنها آشنا می‌کند. اگر عزمتان را برای سفر به اروپا جزم کرده‌اید اما هنوز درباره زمان سفرتان به جمع‌بندی نرسیده‌اید، با ما همراه باشید تا درباره بهترین زمان سفر به اروپا اطلاعات لازم را به دست آورید. در این مقاله، شما را با بهترین موقع سفر به اروپا، هم از نظر هزینه و هم از نظر شرایط آب و هوایی آشنا می‌کنیم.

بهترین زمان سفر به اروپا از نظر آب و هوا

سفر به اروپا، این قاره سبز و دوست‌داشتنی که بخش عظیمی از میراث تمدنی جهان را در خود نهفته است، یکی از رؤیایی‌ترین سفرها برای همه گردشگران به شمار می‌رود.

قاره اروپا از نظر جغرافیایی در منطقه معتدل شمالی قرار دارد و به واسطه بارش‌های زیاد و دمای معتدل، سرزمینی سبز با جنگل‌های انبوه، جلگه‌های پهناور و دریاچه‌های مختلف محسوب می‌شود.

از این رو، قاره اروپا و کشورهای اروپایی را می‌توان مقاصدی دانست که در همه فصول و ماه‌های سال، گردشگرپذیر هستند. با این حال، برخی زمان‌ها بسته به شرایط آب و هوایی برای سفر به کشورهای این قاره مناسب‌تر است. در ادامه، شرایط آب و هوایی هر فصل در اروپا را بررسی خواهیم کرد و کشورهایی که سفر به آنها در هر فصل جذاب‌تر است را معرفی می‌کنیم تا بهترین فصل سفر به اروپا را باتوجه به شرایط خودتان تعیین کنید.

بهترین فصل سفر به اروپا

بهترین فصل سفر به اروپا

سفر به اروپا در بهار

فصل بهار بدون شک، یکی از زیباترین فصل‌های سال است. زمانی که طبیعت، لباس نو بر تن می‌کند و حال و هوای تازگی در همه‌جا جریان دارد. از سوی دیگر، فصل بهار باوجود عید نوروز، رنگ و بوی دیگری دارد؛ به ویژه اگر بخواهید از تعطیلات عید نوروز استفاده کرده و سال جدید را با گشت و گذار در اروپا آغاز کنید.

در فصل بهار، یعنی ماه‌های مارس، آوریل و می، طبیعت اروپا سرسبزی و شادابی خود را بازمی‌یابد و شاهد شکوفایی گل‌ها و درختان انبوه در جای جای این قاره سبز خواهید بود. در این فصل، خبری از سرمای زمستان و گرمای تابستان نیست و یکی از معتدل‌ترین دماها را در اروپا تجربه خواهید کرد. بسیاری از گردشگران معتقدند بهار بهترین فصل سفر به اروپا محسوب می‌شود و اوج زیبایی طبیعت در این زمان رخ می‌دهد.

بهترین کشورهای اروپا برای سفر در بهار

اگرچه همه نقاط اروپا با آمدن فصل بهار، جلوه دیگری می‌یابند و زیبایی طبیعت دوچندان می‌شود؛ اما دیدن برخی کشورها در بهار لطف دیگری دارد. برخی از این کشورها عبارتند از:

  • فرانسه: یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی اروپا برای مسافران بین‌المللی جایی نیست جز فرانسه. کشوری که قطعاً دیدن آن در همه ایام سال، پر از شگفتی و تحسین خواهد بود. با این حال، دیدار با فرانسه و زیبایی‌هایش در فصل بهار، لطف دیگری دارد.
    در این فصل، پاریس فرانسه، شهر عشق و نور، غرق در زیبایی است و باتوجه به معتدل و مطبوع بودن هوا و همچنین خلوت‌تر بودن نسبت به روزهای تابستان، می‌توانید گشت و گذاری دل‌انگیز در خیابان‌های پاریس را تجربه کنید. دهکده‌های زیبای فرانسه، دشت‌ها و باغ‌های پرشکوفه، درختان سبز باغ‌های تویلری و پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده پروانس، جاهای دیدنی فرانسه هستند که در فصل بهار به اوج زیبایی خواهند رسید.
  • ایتالیا: برای سفر در زمان و رفتن به دوران امپراتوری روم باستان، فصل بهار یکی از بهترین گزینه‌های شما خواهد بود. از آنجایی که ایتالیا از سه جهت با آب دریاهای تیرنی، مدیترانه و آدریاتیک احاطه شده است، آب و هوایی نیمه‌حاره‌ای مرطوب را تجربه می‌کند. از این رو، بهار یک فصل ایده‌آل برای سفر به ایتالیاست که شما را از گرما و رطوبت بالای هوا در فصل تابستان دور می‌کند و می‌توانید به دور از شلوغی‌های تابستان و همچنین در هوای مطبوع و دلپذیر از جاهای دیدنی ایتالیا و همچنین سواحل و جزایر طلایی آن دیدن کنید.
  • هلند: حتماً شما هم می‌دانید که هلند به گل‌هایش و به‌ویژه لاله‌هایش معروف است؛ بنابراین چندان عجیب نیست که بهترین فصل بازدید از این کشور، فصل بهار باشد، زمانی که همه پارک‌ها، بوستان‌ها و باغ‌های گیاه شناسی این کشور غرق در گل و شکوفه هستند. آمستردام، پایتخت هلند، در فصل بهار به معنای می‌درخشد و در جای جای شهر، به ویژه در باغ گل کوکنهوف، لاله‌های رنگارنگ خودنمایی می‌کنند.

عکسی از کشور هلند در بهار

سفر به اروپا در تابستان

گردشگران بسیاری بر این باورند که فصل طلایی و بهترین زمان برای سفر به اروپا، فصل تابستان است. تابستان‌های اروپا، یعنی ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست، زمان به اوج رسیدن زیبایی طبیعت و شکل‌گیری مناظر خارق‌العاده و کارت پستالی محسوب می‌شود. زمانی که باغات میوه ثمر می‌دهند، برف‌ کوه‌ها آب شده و چشمه‌ها جاری می‌شوند و مناطق سردسیر اروپا مهیای پذیرایی از گردشگران هستند.

بهترین کشورهای اروپا برای سفر در تابستان

بیشتر کشورهای اروپایی در فصل تابستان، میزبانان خیلی عظیم گردشگران هستند؛ اما اگر می‌خواهید شما عازم بهترین مقاصد سفر به اروپا در فصل تابستان باشید ما به شما این کشورها را پیشنهاد می‌کنیم:

  • کشورهای اسکاندیناوی: سفر به سرزمین‌ وایکینگ‌ها در فصل تابستان، یکی از بهترین سفرهای شما را رقم خواهد زد. از آنجایی که کشورهای منطقه اسکاندیناوی، یعنی دانمارک، نروژ، فنلاند، ایسلند و سوئد در عرض‌های جغرافیای بالا و شمالی‌ترین مناطق اروپا قرار دارند، کشورهای نسبتاً سردسیر محسوب می‌شوند. از این رو، تابستان بهترین زمان برای سفر به این کشورها خواهد بود؛ چراکه خبری از سرمای هوا نیست و می‌توانید با خیال راحت از جنگل‌های انبوه و وسیع این کشورها، جزایر دیدنی، دریاچه‌های متنوع به جا مانده از عصر یخبندان و کوه‌های آتشفشانی دیدن کنید.
  • اسپانیا: اگرچه اسپانیا به عنوان یکی از کشورهای اروپای غربی، تابستان‌های گرمی دارد؛ اما برای اینکه بتوانید از اوج تفریحات این کشور و جزایر خاص و رؤیایی‌اش بهره ببرید، تابستان بهترین زمان سفر به اسپانیا محسوب می‌شود. در سفر تابستانی خود به اسپانیا می‌توانید اقامت در جزایر قناری و بازدید از پارک‌های ملی و کوه‌های خاص این جزایر را تجربه کنید. به‌علاوه، شهر بارسلون به‌عنوان پایتخت گردشگری اسپانیا نیز در ساحل دریای مدیترانه می‌تواند یک مقصد تابستانی عالی برای تجربه انواع تفریحات ساحلی و دریایی باشد.
  • پرتغال: یکی از بهترین مقاصد سفر به اروپا، بدون شک کشور پرتغال است که سفر به آن در تابستان، صفای دیگری دارد. پرتغال در غربی‌ترین نقطه اروپا قرار دارد و از بخش‌های غربی و جنوبی با اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه مجاور است. از این رو، مناطق ساحلی و بندری این کشور در تابستان‌ها به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل می‌شوند. سواحل پرتقال، گرم و مرطوب هستند و از جمله بهترین سواحل اروپا به شمار می‌روند. در این مناطق می‌توانید انواع ورزش‌های آبی و تفریحات ساحلی را تجربه کنید.

بهترین مقاصد سفر به اروپا

تصویری از کشور پرتغال در فصل تابستان

سفر به اروپا در پاییز

زمانی که فصل پاییز در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر فرا می‌رسد، طبیعت سبز قاره اروپا غرق در رنگ‌های گرم و طلایی می‌شود. جنگل‌های رنگارنگ اروپا و همچنین هوای معتدل، پاییز را نیز به بهترین موقع سفر به اروپا تبدیل کرده است. در این زمان اگرچه شب‌ها دمای هوا کاهش می‌یابد و بارندگی‌ها نیز عمدتاً افزایش پیدا می‌کنند، اما هوا آنقدر سرد نخواهد بود که نتوانید به گردش و گشت و گذار در شهرها بپردازید.

بهترین کشورهای اروپا برای سفر در پاییز

اگر می‌خواهید در فصل پاییز به اروپا سفر کنید از دیدن کشورهای زیر غافل نشوید:

  • یونان: یونان که مهد تمدن اروپا به شمار می‌رود در جنوب شرق اروپا، در همسایگی دریای اژه، دریای مدیترانه، دریای یونان و دریای کرت قرار دارد. یونان با اقلیم مدیترانه‌ای و پاییزهای معتدل می‌تواند میزبان خوبی در فصل پاییز باشد. سواحل طلایی و سرسبز یونان به همراه جزایر معروف این کشور مانند جزیره کرت در فصل پاییز بسیار دیدنی هستند و به دور از شلوغی و گرمای تابستان، تجربه‌ای خاص را برای شما رقم خواهند زد.
  • انگلستان: اگر می‌خواهید قدم زدن در خیابان‌های بارانی لندن و بازدید از باغ‌های سلطنتی رنگارنگ را تجربه کنید، انگلستان یکی از بهترین مقاصد اروپا در پاییز خواهد بود. آب و هوای انگلستان در پاییز خنک و معتدل است و بارش‌ باران گه‌گاه رخ می‌دهد. در این فصل می‌توانید از زیبایی خاص مناطق روستایی و پارک‌ها و مناطق ملی حفاظت‌شده انگلستان لذت ببرید.
  • کرواسی: یکی از کشورهای کمتر شناخته‌شده اروپا که پاییزهای درخشانی دارد کرواسی است. این کشور که در جنوب غرب با دریای آدریاتیک همسایه است، به دلیل مناطق کوهستانی، صخره‌های عظیم پوشیده از گیاهان و جنگل‌های انبوه شهرت دارد. پارک ملی پلیتویک، جزیره کرس و جزیره کرک از جمله مناطقی هستند که نهایت زیبایی طبیعت پاییزی را در کرواسی به تصور می‌کشند.

بهترین زمان سفر به اروپا

عکسی از کشور کرواسی در فصل پاییز

سفر به اروپا در زمستان

اگر بگوییم فصل زمستان یکی از خاص‌ترین فصول برای سفر به اروپاست، پر بیراه نگفته‌ایم. زمستان‌های اروپا که معمولاً با برف و سرما همراه است، چهره‌ای کاملاً متفاوت به شهرهای خاص اروپایی می‌بخشد. به‌علاوه باتوجه به برگزاری جشن‌های سال نو میلادی، ترکیب برف و سرما و جشن‌های خیابانی می‌تواند یک تجربه خاص را برای شما به ارمغان بیاورد.

بهترین کشورهای اروپا برای سفر در زمستان

برای اینکه بتوانید چهره زمستانی اروپا را به بهترین شکل ببینید، مقاصد زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • سوئیس: سوئیس بهشت کوهنوردان و عاشقان ورزش‌های زمستانی است؛ کشوری که بخش مهمی از کوه‌های آلپ در آن قرار گرفته و از لحاظ وجود امکانات کوهنوردی، پیست اسکی و زیرساخت ورزش‌های هیجان‌انگیز زمستانی، وضعیتی فوق‌العاده دارد. برای دیدن کوه‌های سپیدپوش آلپ، دهکده‌های کوچک و قدیمی برفی که دل کوه‌ها قرار گرفته‌اند و دریاچه‌های یخ‌زده‌ی کریستالی، سفر به جاهای دیدنی سوئيس را در فصل زمستان از دست ندهید.
  • آلمان: یکی از مهم‌ترین کشورهای قاره اروپا که نه‌تنها به دلیل جاذبه‌های دیدنی‌اش، بلکه به دلیل خاص بودن جشن‌های کریسمس شهرت دارد، آلمان است. اگر می‌خواهید در کنار لذت بردن از مناظر برفی شهرهای تاریخی و مهمی همچون مونیخ، نورنبرگ و برلین، در لذت مراسم‌ باشکوه و منحصر‌به‌فرد کریسمس آلمانی‌ها نیز شریک شوید، آلمان را به‌عنوان مقصد سفر زمستانی خود انتخاب کنید.
  • نروژ: اگر می‌خواهید خود را به شمالی‌ترین نقاط اروپا برسانید و یک زمستان واقعی را تجربه کنید، نروژ بهترین مقصد برای شما خواهد بود. نروژ کشوری کاملاً کوهستانی با آب و هوای سرد است که جنگل‌های سردسیری بی‌نظیری دارد. به‌علاوه باتوجه به نزدیکی این کشور به مدار شمالگان و قطب شمال، شاید این شانس را داشته باشید که شاهد پدیده شفق قطبی باشید.

بهترین موقع سفر به اروپا

بهترین زمان سفر به اروپا از نظر قیمت

یکی‌دیگر از مسائلی که باید در تعیین بهترین زمان سفر به اروپا در نظر بگیرید، بحث هزینه سفر به اروپا است. در تعیین هزینه سفر به هر کشور خارجی، عوامل مختلفی دخالت دارند که از جمله آنها می‌توان هزینه بلیط هواپیما، هزینه محل اقامت و نوع آن، تعداد روزهای سفر و زمان سفر اشاره کرد.

زمان سفر و اینکه شما چه فصلی را از نظر تعداد گردشگر برای سفر انتخاب می‌کنید، یکی از عوامل مهم در تعیین هزینه نهایی سفر محسوب می‌شود. سفر به کشورهای اروپایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و زمان سفر را براساس کم یا زیاد بودن تعداد گردشگران می‌توان به سه فصل «های سیزن»، «لو سیزن» و «شولدر سیزن» تقسیم کرد. در ادامه، درباره هر یک از این زمان‌ها و تأثیرشان بر هزینه نهایی سفر توضیح می‌دهیم.

سفر به اروپا در های سیزن

های سیزن یا پیک سیزن به زمانی گفته می‌شود که اروپا در شلوغ‌ترین حالت خود قرار دارد و گردشگران از جای جای جهان خود را به قاره سبز رسانده‌اند. این بازه زمانی شلوغ و پرازدحام در سفر به اروپا، در فصل تابستان رخ می‌دهد.

باتوجه به اینکه فصل تابستان، دوران تعطیلات بسیاری از کشورها در سراسر جهان است، خانواده‌ها معمولاً این زمان را برای سفر انتخاب می‌کنند. به‌علاوه در این زمان، اوج تفریحات تابستانی به ویژه تفریحات مهیج ساحلی و ورزش‌های آبی است و به همین دلیل، در سواحل اروپا جای سوزن انداختن نیست. در این شرایط و باتوجه به افزایش چشمگیر تعداد مسافران، قیمت بلیط هواپیما، هزینه هتل و حتی قیمت رستوران‌ها یا هزینه تفریحات مختلف نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل تابستان را می‌توان شلوغ‌ترین و گران ‌ترین فصل سفر به اروپا دانست.

سفر به اروپا در لو سیزن

در مقابل فصل تابستان و همه آن شلوغی‌ها و گرانی‌ها، لو سیزن یا آف سیزن قرار دارد که به معنای کاهش تعداد گردشگران است. لو سیزن در فصل زمستان رخ می‌دهد و تعداد گردشگران به کمترین حد خود می‌رسد.

سرمای هوا در اروپا، کاهش روزهای تعطیل و کاهش تفریحاتی که در محیط‌های باز و ساحلی انجام می‌شوند، همگی باعث می‌شود در زمستان، گردشگران کمتری به اروپا بروند. به همین دلیل، قیمت هتل‌ها، بلیط هواپیما، رستوران‌ها، بلیط ورودی جاهای دیدنی و... کاهش پیدا می‌کند و زمستان را به ارزانترین زمان سفر به اروپا تبدیل می‌کند.

یکی از نکاتی که درباره لو سیزن باید به آن اشاره کنیم، این است که در ابتدای فصل زمستان و آغاز ماه ژانویه، به دلیل تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی، شاهد یک افزایش چشمگیر در مسافرت‌های اروپایی هستیم و در این بازه زمانی نیز مانند فصل های سیزن شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود؛ اما به جز این زمان، در طول فصل زمستان بدون هیچ‌گونه ازدحام و شلوغی می‌توانید از جاهای دیدنی موردنظرتان دیدن کنید، به سادگی در هر هتل و اقامتگاهی تخت خالی پیدا کنید و در نهایت با هزینه کمتری از سفر خود به اروپا لذت ببرید.

سفر به اروپا در شولدر سیزن

همانطور که در فصل بهار و پاییز، آب و هوا معتدل و مطبوع است، تعداد گردشگران نیز در این دو فصل متعادل و متناسب است. در این فصول نه از شلوغی و ازدحام گردشگران و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در تابستان نشانه‌ای به چشم می‌خورد و نه مانند فصل زمستان همه جا خلوت و ساکت است. این دو فصل متناسب و متعادل را شولدر سیزن می‌نامند و شما می‌توانید نشانه‌های اعتدال را نه فقط در آب و هوا و تعداد گردشگر، بلکه در قیمت هتل و بلیط هواپیما هم ببینید.

بهترین زمان سفر به اروپا از نظر فستیوال ها

یکی از دلایلی که باعث حضور گردشگران در کشورهای مختلف اروپا می‌شود، برگزاری فستیوال‌های مختلف و برپا شدن جشن‌ها و مراسم‌های خاص در زمان‌های خاصی از سال است. بنابراین اگر برای شما هم حضور در این فستیوال‌ها اهمیت دارد، باید زمان برگزاری فستیوال موردنظر خود را بدانید تا بر اساس آن، بهترین ماه سفر به اروپا را تعیین کنید. در ادامه به برخی از فستیوال‌های مهم اروپایی که می‌تواند جذابیت سفر شما را دو چندان کند، اشاره می‌کنیم:

  • فستیوال کارناوال ونیز: این فستیوال هر ساله اوایل ماه فوریه به مدت ۱۱ روز در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های جهان است. در این فستیوال، مردم با پوشیدن لباس‌های خاص و بر صورت داشتن ماسک‌های عجیب و غریب، در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند.
  • فستیوال توماتینا: فستیوال پرتاب گوجه فرنگی هر ساله در روز آخر ماه آگوست در والنسیای اسپانیا برگزار می‌شود و یکی از مهیج‌ترین فستیوال‌های تابستانه در اروپا به شمار می‌رود.
  • فستیوال اکتبرفست: فستیوالی که در انتهای ماه سپتامبر و ابتدای اکتبر به مدت دو هفته در مونیخ آلمان برگزار می‌شود و بیش از ۶ میلیون شرکت‌کننده دارد. در این فستیوال همه باید تا می‌توانند ماءالشعیر بنوشند.
  • فستیوال لیمو: در این فستیوال که انتهای زمستان (اواسط ماه مارس) در شهر مانتون فرانسه برگزار می‌شود، مردم شهر با استفاده از انواع مرکبات به ساخت انواع سازه‌های خلاقانه می‌پردازند.
  • جشنواره زمستانی برف و یخ: این فستیوال در ماه نوامبر و ژانویه در بلژیک برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان به ساختن انواع مجسمه‌ها و آثار هنری با برف و یخ می‌پردازند.
  • فستیوال زیگت: این جشنواره موسیقی در اوایل ماه آگوست در مجارستان برگزار می‌شود و علاقمندان به سبک‌های مختلف موسیقی را به بوداپست می‌کشاند.

فستیوال کارناوال ونیز| بهترین ماه سفر به اروپا

عکسی از فستیوال کارناوال ونیز

بهترین زمان سفر به اروپا؛ کی و کجا؟

سفر به اروپا یکی از رؤیاهایی است که هر گردشگری در ذهنش می‌پروراند. بازدید از جاذبه‌های تاریخی متنوع و مشهور اروپایی، قدم زدن در شهرهای مدرن با قدمتی تاریخی و گشت و گذار در طبیعت بکر و خیره‌کننده اروپا، قطعاً برای همه مسافران بسیار وسوسه‌کننده است.

برای اینکه لذت سفر به اروپا به بیشترین حد خود برسد، در این مقاله، شما را با آب و هوای اروپا در فصول مختلف، بهترین کشورهایی که در هر فصل می‌توانید به آنها سفر کنید و همچنین تفاوت قیمت‌ها در فصل‌های مختلف و ارزانترین راه سفر به اروپا آشنا کردیم. اگر این مقاله را به دقت خوانده باشید، احتمالاً حالا دیگر زمان سفر خود را نیز تعیین کرده‌اید. پس وقت آن رسیده است که بدون معطلی با تور اروپا همراه شوید و دیدار با تاریخ و طبیعت غنی قاره سبز را به خود هدیه دهید.

سؤالات متداول:

1. بهترین فصل سفر به اروپا چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به اروپا از نظر گردشگران فصل تابستان است. در این زمان تعداد گردشگران به اوج خود می‌رسد و انواع تفریحات متنوع و متعدد به ویژه تفریحات آبی و ساحلی در دسترس گردشگران قرار دارد.

2. ارزانترین زمان سفر به اروپا چه زمانی است؟

بهترین موقع سفر به اروپا برای داشتن سفری کم‌هزینه، سفر کردن در لو سیزن است. یعنی در فصل زمستان. در این زمان هم تعداد گردشگران کمتر می‌شود و هم هزینه بلیط هواپیما، هتل، تفریحات و... بسیار کاهش می‌یابد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt