قطار ساپسان روسیه

قطار ساپسان روسیه؛ مسکو تا سن پترزبورگ در یک چشم به هم زدن

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 02 مرداد ، 1403

قطار ساپسان روسیه | مسیر + هزینه + امکانات

قطار ساپسان روسیه بهترین گزینه تردد بین مسکو و سن پترزبورگ است. برای اینکه بدانید چرا ساپسان بهترین گزینه است، این مقاله را بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

اگر کمی با کشور روسیه آشنایی داشته باشید حتماً می‌دانید که مسکو و سن پترزبورگ دو قطب مهم گردشگری، تاریخی و فرهنگی روسیه هستند و گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند، حتماً باید بین این دو شهر تردد کنند. قطار ساپسان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی روسیه به شمار می‌رود که این جابجایی را تا حد ممکن آسان ساخته است. در این مقاله به معرفی قطار ساپسان روسیه می‌پردازیم تا در سفر به این کشور، از خدمات این قطار استفاده کنید و سفری لذت‌بخش‌تر داشته باشید.

قطار ساپسان چیست؟

قطار سریع السیر ساپسان، یک سرویس ریلی پرسرعت است که تحت نظر راه‌آهن روسیه فعالیت می‌کند. نام این قطار از واژه روسی به معنای پرنده شاهین گرفته شده که به‌عنوان سریع‌ترین جانور جهان شناخته می‌شود و به سرعت زیاد این قطار اشاره دارد. قطار ساپسان اولین قطار سریع‌السیر روسیه است که توسط شرکت آلمانی Siemens ساخته شده و از سال ۲۰۰۹ تاکنون فعالیت می‌کند.

این خط ریلی که مسکو را به سنت‌پترزبورگ متصل می‌کند، با صرفه‌جویی در زمان و هزینه سفر به روسیه باعث شده است بسیاری از گردشگران ترجیح بدهند فاصله مسکو تا سن پترزبورگ را به جای هواپیما با این قطار سریع السیر طی کنند.

قطار ساپسان چیست

عکسی از قطار ساپسان

مسیرها و ایستگاه های قطار سریع السیر ساپسان

قطار ساپسان مسافران را بین مهم‌ترین و توریستی‌ترین جاهای دیدنی روسیه، یعنی مسکو و سن پترزبورگ جابجا می‌کند. مسیری که این قطار بین سن پترزبورگ و مسکو طی می‌کند، ایستگاه لنینگرادسکی (Leningradsky) در مسکو را به ایستگاه مسکوسکی (Moskovsky) در سنت پترزبورگ متصل می‌کند.

علاوه‌بر مسیر اصلی مسکو – سنت پترزبورگ، قطار ساپسان مسیر دیگری نیز دارد که از سن پترزبورگ به سمت شهر نیژنی نووگورود (Nizhny Novgorod) حرکت می‌کند. قطارهای این مسیر از ایستگاه مسکوسکی در سن ‌پترزبورگ حرکت می‌کنند، سپس در ایستگاه کورسکی (Kursky) در مسکو توقف کرده و درنهایت به ایستگاه مسکوسکی در نیژنی نووگورود می‌رسند.

کلاس های قطار سریع السیر ساپسان

قطار ساپسان مجهز به صندلی‌هایی است که همگی طراحی ارگونومیک، استاندارد و راحتی دارند. همه صندلی‌ها دارای قفسه در قسمت بالایی صندلی، محل گذاشتن چمدان، محل آویزان کردن لباس و جای کافی برای دراز کردن پاها هستند. در هر واگن، سرویس بهداشتی و فروشگاه مواد غذایی قرار دارد. صندلی‌های قطار ساپسان روسیه ۶ کلاس مختلف دارند که عبارتند از:

  • فرست کلاس: واگن فرست کلاس یا پریمیوم کلاس، راحت‌ترین صندلی‌های قطار سریع السیر ساپسان به شمار می‌آیند. در هر قطار، یک واگن فرست کلاس وجود دارد که ۱۹ صندلی فرست کلاس و یک کابین کنفرانس در آن وجود دارد. مزیت اصلی صندلی‌های فرست کلاس، فضای زیاد بین صندلی‌ها، صندلی‌های بزرگ و راحت چرمی، پریز برق برای هر صندلی، پکیج پتو و بالش و برخورداری از یک وعده غذای گرم است.
  • بیزینس کلاس: در واگن بیزینس کلاس، برای ۵۲ مسافر صندلی قرار داده شده است. صندلی‌های بیزینس کلاس راحت هستند و قابلیت تغییر زاویه دارند. پریز برق در کنار هر صندلی وجود دارد و بلیط بیزینس کلاس شامل یک وعده غذایی گرم می‌شود.
  • کابین کنفرانس: این کابین در انتهای واگن فرست کلاس قرار دارد و تنها برای ۴ مسافر ظرفیت دارد. ورودی این کابین از واگن فرست کلاس مجزا است و با سایر بخش‌ها ارتباط ندارد. این بخش برای مسافرانی که در یک گروه ۴ نفره مسافرت می‌کنند، مناسب است. علاوه‌بر چهار صندلی برای مسافران، یک کاناپه راحت نیز در این کابین وجود دارد. یک وعده غذای گرم و نوشیدنی، پکیج پتو و بالش، صندلی‌های راحت و فضای خصوصی از جمله مزایای سفر در کابین کنفرانس است.
  • اکونومی: در واگن اکونومی، به تعداد ۶۴ مسافر صندلی قرار داده شده است. کلاس اکونومی به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند و بلیط نیز شامل یک وعده غذا نمی‌شود.
  • اکونومی پلاس: ظرفیت واگن اکونومی پلاس ۵۱ نفر است. صندلی‌های این واگن نسبت به واگن اکونومی معمولی راحت‌تر بوده و فضای آزاد بیشتری برای هر فرد وجود دارد. یک وعده غذا (معمولاً به صورت ساندویچ) برای کلاس اکونومی پلاس در نظر گرفته شده است.
  • داینینگ کلاس: واگن داینینگ کلاس که به آن کابین رستوران نیز گفته می‌شود برای ۴۰ مسافر ظرفیت دارد. چینش صندلی‌ها در این واگن به گونه‌ای است که بین هر چهار صندلی، یک میز قرار داده شده است. بلیط داینینگ کلاس شامل وعده‌های غذایی مختلف، اسنک‌ها‌ و نوشیدنی‌های متنوع می‌شود.

قطار سریع السیر ساپسان روسیه

عکسی از واگن‌های اکونومی پلاس قطار ساپسان

قطار ساپسان روسیه محدودیت حمل بار ندارد

یکی از ویژگی‌های مهم قطار ساپسان این است که تقریباً می‌توان گفت محدودیت حمل بار با این قطار معنایی ندارد. به صورت قانونی، مقدار مجاز بار برای هر مسافر، ۳۵ کیلوگرم است؛ اما معمولاً بارهای مسافران وزن نمی‌شوند و از این رو مسافران دستشان برای حمل بار با این قطار باز است.

سفر با قطار ساپسان بدون معطلی و اتلاف وقت

قطار ساپسان یکی از بهترین راه‌های رفت و آمد بین مسکو و سن پترزبورگ است که مانع اتلاف وقت مسافران می‌شود. میانگین سرعت این قطارها ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است که می‌تواند تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز افزایش پیدا کند. در هر روز، 6-7 قطار رفت و 6-7 قطار برگشت در مسیر مسکو تا سن پترزبورگ فعال هستند و این مسئله باعث می‌شود مسافران دستشان در انتخاب زمان سفر باز باشد و معطل نشوند.

اولین قطار از مسکو به سن پترزبورگ، ساعت ۵:۳۷ دقیقه صبح و آخرین قطار، ساعت ۴:۰۹ دقیقه عصر حرکت می‌کند. در مسیر برگشت هم اولین قطار در ساعت ۵:۳۰ صبح از سن پترزبورگ به مسکو حرکت می‌کند. آخرین قطار از سن پترزبورگ به مسکو نیز ساعت ۸:۴۸ دقیقه شب به راه می‌افتد.

مدت زمان سفر از مسکو به سن پترزبورگ با قطار ساپسان

پیش از آنکه قطار ساپسان در روسیه افتتاح شود، اگر فردی علاقه داشت که پس گشت و گذار در جاهای دیدنی مسکو به سمت جاهای دیدنی سن پترزبورگ برود، باید از قطار معمولی استفاده می‌کرد و پس از 9 ساعت به مقصد می‌رسید. سریع‌ترین قطار آن زمان، این مسیر را طی ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه می‌پیمود. پس از روی کار آمدن قطار ساپسان، طی کردن این فاصله بین ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت زمان می‌برد.

هزینه بلیط قطار ساپسان چقدر است؟

برای خرید بلیط قطار ساپسان باید به سایت راه آهن روسیه مراجعه کنید. هزینه خرید بلیط مسکو به سن پترزبورگ برای هر کلاس به شرح زیر است:

  • کابین کنفرانس: از ۹۳۸ تا ۱۲۶۹ دلار
  • فرست کلاس: از ۳۶۵ تا ۳۹۵ دلار
  • بیزینس کلاس: از ۱۵۴ تا ۱۶۱ دلار
  • داینینگ کلاس: ۹۷ تا ۱۰۲ دلار
  • اکونومی پلاس: ۷۰ تا ۷۲ دلار
  • اکونومی معمولی: ۶۰ تا ۷۰ دلار

مزایای سفر با قطار ساپسان به جای هواپیما

درست است که فاصله مسکو تا سن پترزبورگ با هواپیما تنها در عرض یک ساعت و سی دقیقه طی می‌شود؛ اما سفر با قطار سریع‌السیر ساپسان مزایایی دارد که باعث می‌شود مسافران علاقه زیادی به این قطار داشته باشند:

  • هزینه مقرون‌به‌صرفه: یکی از مهم‌ترین مزایایی که قطار ساپسان را نسبت به هواپیما برتری می‌دهد، قیمت معقول و مقرون‌به‌صرفه آن در کنار خدمات و کیفیت مطلوب است.
  • سریع‌السیر بودن: اگرچه این قطار نسبت به هواپیما سریع‌تر نیست؛ اما سرعت بالا در کنار قیمت معقول باعث می‌شود انتخاب این گزینه نسبت به هواپیما معقول‌تر باشد.
  • مناظر طبیعی: دیدن زیبایی‌های طبیعی مسیر مسکو به سن پترزبورگ، یکی از دلایلی است که باعث می‌شود مسافران ترجیح بدهند این مسیر را با قطار ساپسان طی کنند.
  • محدودیت حمل بار ندارید: معمولاً در پروازهای مختلف، مقدار مجاز حمل بار مشخص می‌شود و مسافران باید برای حمل بار بیشتر، هزینه جداگانه پرداخت کنند؛ اما قطار ساپسان مسکو به سن پترزبورگ محدودیت بار ندارد و این یکی دیگر از مزیت‌های آن نسبت به هواپیما محسوب می‌شود.

قطار سریع السیر روسیه

تصویری از قطار سریع السیر ساپسان

از مسکو تا سن پترزبورگ با قطار ساپسان

جابجایی بین مسکو و سن پترزبورگ یکی از دغدغه‌های مسافران روسیه است. این دو شهر مهم، مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی روسیه را در خود جای داده‌اند و مسافران حتماً تردد بین این دو شهر را تجربه می‌کنند. در شرایطی که سفر با هواپیما هزینه بالا و محدودیت‌های خاص خود را دارد، قطار ساپسان که فاصله این دو شهر را در عرض ۴ ساعت می‌پیماید، یک گزینه راحت، ایمن و مقرون به صرفه به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید تجربه گشت و گذار در تور مسکو و تور سن پترزبورگ را داشته باشید و سفر با ساپسان را نیز تجربه کنید، از همراهی با تور روسیه غافل نشوید.

سؤالات متداول

1- قطار ساپسان چیست؟

قطار ساپسان قطار سریع السیری است که مسافران را بین مسکو و سن پترزبورگ جابجا می‌کند.

2- مزایای سفر با قطار ساپسان چیست؟

سرعت بالای این قطار، کوتاه بودن مدت زمان سفر، قیمت معقول در مقایسه با هواپیما، کلاس‌های صندلی مختلف، وجود نداشتن محدودیت بار، وجود چندین سرویس در طول روز، امکانات و خدمات بسیار مطلوب و... از جمله مزایای سفر با قطار ساپسان محسوب می‌شوند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt