آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا؛ تاریخ ۱۵۰۰ ساله در استانبول

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 25 شهریور ، 1403

آب انبار باسیلیکا؛ تاریخ ۱۵۰۰ ساله در استانبول

اگر شما هم قصد دارید از آب انبار باسیلیکا در استانبول دیدن کنید یا می‌خواهید از چرایی شهرت این بنا آگاه شوید، این مقاله را مطالعه کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

آب انبار باسیلیکا یکی از جاذبه‌های استانبول است که نیازی نیست برای شنیدن وصف شکوه و زیبایی آن حتماً به ترکیه سفر کرده باشید. این بنای دیدنی تاریخی، با ابهت و شکوه خاص خود گردشگران بسیاری را به سمت خویش می‌کشاند. اگر شما هم قصد دارید از آب انبار باسیلیکا در استانبول دیدن کنید یا می‌خواهید از چرایی شهرت این بنا آگاه شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آب انبار باسیلیکا کجاست؟

آب انبار باسیلیکا یا باسیلیکا سیسترن، به عنوان یکی از برترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه در محله سلطان احمد و در نزدیکی یکی‌دیگر از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی شهر استانبول، یعنی مسجد و موزه ایاصوفیه قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی آب انبار باسیلیکا

تاریخچه آب انبار باسیلیکا

آب انبار تاریخی باسیلیکا با عمری طولانی و سرگذشتی پرفراز و نشیب، تاریخچه‌ای شنیدنی دارد. در ابتدا بد نیست بدانید که چرا این بنا را «آب انبار باسیلیکا» نامیده‌اند؛ چراکه معمولاً کلیساها را به این نام می‌خوانند. دلیل این مسئله این است که در قرن سوم و چهارم میلادی، در محل فعلی آب انبار باسیلیکا، کلیسایی وجود داشت که آن را باسیلیکا استوا (Stoa Basilica) می‌نامیدند. کنستانتین بزرگ که در آن زمان، کنستانتینوپولیس یا همان استانبول امروزی را به عنوان پایتخت امپراتوری روم برگزیده بود، دستور داد سرداب عظیمی را در زیرزمین باسیلیکا استوا بسازند.

در قرن ششم میلادی ژوستینین اول، دستور داد این زیرزمین یا سرداب ساده به آب انبار عظیمی تبدیل شود که بتواند آب باران را ذخیره کرده و اکنون آن را به عنوان اب انبار باسیلیکا استانبول می‌شناسیم. اگرچه بیش از ۸۰ آب انبار زیرزمینی در شهر استانبول وجود دارد اما آب انبار باسیلیکا عظیم‌ترین و باشکوه‌ترین آنها محسوب می‌شود. این آب انبار تا زمان حکومت عثمانی‌ها بر استانبول، همچنان به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر به کار می‌رفت؛ اما به تدریج از اهمیت آن کاسته و به دست فراموشی سپرده شد.

 سبک معماری آب انبار باسیلیکا

یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده است آب انبار باسیلیکا به یکی جاهای دیدنی استانبول تبدیل شود، معماری خاص و باشکوه آن است. هنگام ورود به این مجموعه، ابتدا باید از ۵۲ پله سنگی عبور کنید و سپس وارد محوطه‌ مستطیل شکل پهناوری شوید که با ستون‌ها، راهروها و دالان‌های مختلف پوشانده شده است. این محوطه وسیع و مستطیل‌شکل، ۱۳۸ متر طول و ۶۵ متر عرض دارد و بیش از ۸۰ هزار متر مکعب آب در آن جای می‌گیرد.

آنچه در معماری آب انبار باسیلیکا توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، ستون‌های مرمرین عظیم و شگفت‌انگیزی است که در سرتاسر محوطه آب انبار به چشم می‌خورد. در آب انبار باسیلیکا، ۳۳۶ ستون مرمری وجود دارد که وظیفه حفظ و استحکام بنا را بر عهده دارند. ارتفاع این ستون‌ها حدود ۹ متر بوده و آرایش آنها به گونه‌ای است که ۲۸ ستون در ۱۲ ردیف قرار گرفته‌اند.

معماری و تزیینات سرستون‌های این ستون‌ها، از شیوه کلاسیک یونانی پیروی می‌کند و به سبک ایونی یا کورینتی ساخته شده‌اند و بر زیبایی این ستون‌های پرابهت افزوده‌اند؛ اما خاص‌ترین و مشهورترین ستون‌های آب انبار باسیلیکا، ستون‌های مدوسا هستند. این ستون‌ها به دلیل وجود پایه‌های عظیمی که بر آنها تصویری از چهره مدوسا، یکی از شخصیت‌های اسطوره‌ای یونان باستان، نقش بسته است؛ بسیار دیدنی هستند. از آنجایی که مدوسا شخصیتی نامحبوب در اساطیر یونان محسوب می‌شود، مجسمه سر مدوسا به شکل وارونه در پایه ستون قرار گرفته است تا بنابه باور مردم، قدرت منحوس این موجودات دفع شود. سقف آب انبار باسیلیکا با طاق‌های گنبدی و صلیبی ساخته شده است و دیوارهای آن نیز ضخامتی در حدود ۴ متر دارند و با نوعی ملات ضدآب نیز پوشانده شده‌اند که بنا را از نفوذ آب و تخریب حفظ می‌کند.

آب انبار باسیلیکا کجاست

عکسی از آب انبار باسیلیکا

بخش های مختلف آب انبار باسیلیکا

بخش‌های مختلف اب انبار باسیلیکا استانبول در یک نگاه عبارتند از:

  • ستون‌های آب انبار باسیلیکا: همانطور که پیش‌تر گفته شد در این بنا ۳۳۶ ستون به چشم می‌خورد که با معماری یونانی ساخته شده‌اند و از نمادهای اسطوره‌ای یونان باستان در آنها استفاده شده است.

  • دیوارهای بنا: دیوارهایی با ضخامت ۴ متر که از جنس آجر نسوز ساخته شده‌اند.

  • نمایشگاه: نمایشگاهی تحت عنوان «نفس عمیق‌تر» در آب انبار باسیلیکا وجود دارد که آثار هنرهای تجسمی هنرمندان ترک را به نمایش می‌گذارد. وجود این مجسمه‌ها، تندیس‌ها و آثار هنری در آب انبار باسیلیکا تجربه‌ای متفاوت را رقم می‌زند و پیوندی بین فضای تاریخی و سنتی این سرداب با هنر مدرن و دنیای جدید برقرار می‌کند.

  • کافه باسیلیکا: در ورودی آب انبار باسیلیکا، کافی‌شاپی وجود دارد که شما می‌توانید انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، کیک و دسر و خوراکی‌های مختلف را در آنجا نوش جان کنید.

راه های دسترسی و آدرس آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا در قلب شهر استانبول در منطقه مهم و دیدنی سلطان احمد قرار دارد. برای رسیدن به باسیلیکا سیسترن باید ابتدا خود را به منطقه سلطان احمد برسانید، سپس به محله علم‌دار و خیابان یرباتان بروید که آب انبار در آن قرار دارد.

برای اینکه بتوانید خودتان را به این منطقه برسانید، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بهترین و در دسترس‌ترین گزینه‌ها هستند. البته شما می‌توانید با استفاده از خدمات اجاره خودرو در استانبول نیز با خودروی شخصی به آب انبار باسیلیکا بروید. برای رفتن به باسیلیکا سیسترن با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی که در راهنمای سفر به استانبول به آنها اشاره کرده‌ایم، می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

  • مترو: وارد خط M2 شده و در ایستگاه Vezneciler از مترو پیاده شوید. این ایستگاه نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آب انبار باسیلیکا محسوب می‌شود؛ اما همچنان باید ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به آب انبار برسید.

  • تراموا: وارد خط T1 شده و در ایستگاه Gulhane یا ایستگاه Sultanahmet پیاده شوید. پس از پیاده شدن کافی است که ۷ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به آب انبار باسیلیکا برسید.

  • تاکسی: گزینه دیگر حمل و نقل عمومی، استفاده از تاکسی است که ممکن است هزینه بسیار بیشتری را نسبت به مترو یا تراموا برای شما در بر داشته باشد.

آدرس آب انبار باسیلیکا استانبول

عکسی از ایستگاه مترو Vezneciler

    قیمت ورودی آب انبار باسیلیکا چقدر است؟

    برای بازدید از آب انبار باسیلیکا باید ابتدا بلیط ورودی را تهیه کنید. قیمت بلیط آب انبار باسیلیکا به شرح زیر است:

    • در ساعات ۹ صبح تا ۱۸:۳۰: ۸۰۰ لیر
    • در ساعات ۱۹:۳۰ تا ۲۳:۵۰: ۱۳۰۰ لیر
    • بازدید از این مجموعه برای همه کودکان زیر ۷ سال، رایگان است.

    امکانات آب انبار باسیلیکا در استانبول

    در داخل محوطه آب انبار باسیلیکا، به جز کافه باسیلیکا، امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد و البته باتوجه به اینکه بازدید از بنا زمان زیادی طول نمی‌کشد؛ چندان جای نگرانی وجود ندارد. به‌علاوه، باتوجه به موقعیت مکانی این آب انبار در محله سلطان احمد، در فاصله اندکی از این آب انبار، هر نوع امکانات رفاهی که موردنظرتان باشد، پیدا می‌شود.

    بهترین زمان برای بازدید از آب انبار باسیلیکا در ترکیه

    بازدید از آب انبار باسیلیکا در هر زمان و موقعیتی، یک تجربه خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زند. اگرچه این بنا در زیر زمین واقع شده است؛ اما برخی گردشگران ترجیح می‌دهند در ساعات پایانی روز و در هنگام شب از آن بازدید کنند. در این زمان، نورپردازی‌های خاص در فضای آب انبار و انعکاس نورها در آب اندکی که سطح زمین را پوشانده است، فضایی اسرارآمیز و دیدنی را به وجود می‌آورد. فراموش نکنید که در فصل تابستان نیز به علت افزایش سفرها و تعداد گردشگران ممکن است هنگام بازدید از این بنا با ازدحام جمعیت مواجه شوید.

    شرایط بازدید از اب انبار باسیلیکا

    هنگام بازدید از آب انبار باسیلیکا، توجه به نکات زیر می‌تواند بازدید دلچسب‌تری را برای شما رقم بزند:

    • زمان بازدید از آب انبار باسیلیکا از ساعت ۹ صبح تا ۲۳:۵۰ دقیقه تعیین شده است.
    • کارت‌های پاس موزه استانبول، برای بازدید از این آب انبار معتبر نیستند.
    • بازدید باسیلیکا سیسترن حدود ۱ ساعت زمان می‌برد.
    • بهتر است بلیط بازدید خود را به صورت آنلاین از وبسایت www.passo.com.tr تهیه کنید.

    جاهای دیدنی استانبول در اطراف اب انبار باسیلیکا

    باتوجه به اینکه آب انبار باسیلیکا در منطقه مهم سلطان احمد واقع شده است، برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه در نزدیکی این آب انبار قرار دارند که شما می‌توانید از آنها دیدن کنید:

    • مسجد و موزه ایاصوفیه
    • مسجد سلطان احمد
    • موزه فرش
    • کاخ توپکاپی
    • فواره (چشمه) آلمانی‌ها

    جاهای دیدنی استانبول در اطراف اب انبار باسیلیکا کجاست

    عکسی از کاخ توپکاپی

      رستوران های استانبول در اطراف آب انبار باسیلیکا

      اگر می‌خواهید تجربه یک روز لذت‌بخش در آب انبار باسیلیکا را با چشیدن طعم بی‌‌نظیر غذاهای ترکی به پایان ببرید، از رستوران‌های زیر در نزدیکی آب انبار باسیلیکا غافل نشوید:

      • رستوران (Nars brasserie)
      • رستوران مدوسا
      • ایوان درالیه
      • خانه ماهی و کباب سلطنت
      • رستران کوفتجسی سلیم اوستا

      هتل های استانبول در اطراف اب انبار باسیلیکا 

      برخی از هتل ‌های استانبول که در منطقه سلطان احمد و در نزدیکی این بنای تاریخی جاودانه وجود دارند، عبارتند از:

      • هتل بلک تولیپ
      • سانتا سوفیا هتل
      • ووکس هتل
      • هتل ننا
      • هتل تریا استانبول

      بازدید از اب انبار باسیلیکا استانبول را از دست ندهید

      جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری استانبول به قدری شگفت‌انگیز و متعدد هستند که هریک از آنها شما را با دنیایی جدید و متفاوت آشنا می‌کنند. آب انبار باسیلیکا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول است که هیچ گردشگری بازدید از آن را از دست نمی‌دهد. اگر با خواندن این مقاله درباره جذابیت‌های این مکان تاریخی و اسرارآمیز، به دیدن آب انبار باسیلیکا ترغیب شده‌اید، کافی است به صفحه تور استانبول سری بزنید و تور خود را رزرو کنید. تردید نکنید که بازدید از آب انبار باسیلیکا و سایر جاهای دیدنی استانبول ارزش هزینه کردن دارد.

      سؤالات متداول

      1- اب انبار باسیلیکا استانبول کجاست؟ 

      آب انبار باسیلیکا در محله سلطان احمد استانبول در کشور ترکیه قرار دارد.

      2- چگونه به اب انبار باسیلیکا برویم؟

      برای رفتن به این آب انبار، از خط مترو M2 و خط T1، تاکسی و ماشین شخصی می‌توانید استفاده کنید.

      6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt