کشف آثار چهار هزار ساله در شهر سوخته

کشف آثار چهار هزار ساله در شهر سوخته

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 اردیبهشت ، 1400

کشف آثار چهار هزار ساله در شهر سوخته

سرپرست تیم حفاری شهر سوخته سیستان اعلام کرد: در پی هفدهمین فصل کاوش در شهر سوخته آثار جدیدی به کشف رسید که قدمت آن بین چهار هزار و 800 تا چهار هزار و 200 سال قبل تخمین زده شده است. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

سرپرست تیم حفاری شهر سوخته سیستان اعلام کرد: در پی هفدهمین فصل کاوش در شهر سوخته آثار جدیدی به کشف رسید که قدمت آن بین چهار هزار و 800 تا چهار هزار و 200 سال قبل تخمین زده شده است. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

مطالعات مواد گیاه باستان شناسی و انسان شناسی در شهر سوخته

سید منصور سید سجادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این سری از کاوش ها 26 تدفین به کشف رسید که بیشتر آثار شامل ظروف سفالی، یک قطعه مشعل مرمری، مهره ها و اشیاء فلزی کوچک می باشد.وی در ادامه گفت: تاکنون آثاری که در شهر سوخته کشف شده به چهار هزار و 800 تا چهار هزار و 200 سال قبل تعلق دارد که در این فاز از حفاری، بیشتر آثار بدست آمده متعلق به 200 سال قبل تر از این سال هاست.

سجاد ی افزود: بخش مهم کاوش این شهر در زمینه مطالعات مواد گیاه باستان شناسی و مطالعات انسان شناسی صورت میگیرد که در این مورد مباحثی که انجام می شود شامل مطالعات انسان شناسی جسمانی، گیاه شناسی، مطالعات مربوط به سنگ لاجورد شهر سوخته و غیره می باشد. ( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)

سرپرست تیم حفاری شهر سوخته سیستان گفت: با توجه به محدودیت زمان کاوش، در منطقه و محله های مسکونی شرقی شهر سوخته بیشتر کاوشها انجام شد و در این بین تعدادی مدارک و اسناد از فازهای قدیمی تر شهر سوخته به کشف رسید.
او در ادامه گفت: از شهر سوخته بانک بزرگ اطلاعاتی سیستان تهیه و طراحی شده که نتایج همه کاوش ها و مطالعات در آن آمده است.

بر اساس گزارش ایرنا، شهر سوخته واقع در سیستان و بلوچستان با بیش از پنج هزار سال قدمت، پیشرفته ترین شهر جهان قدیم بوده که مهد نخستین های جهان در زمینه های گوناگون از جمله نخستین جراحی جمجه، نخستین انیمیشن، نخستین چشم مصنوعی، نخستین شبکه فاضلاب شهری، نخستین تخته نرد جهان و صدها اثر منحصر به فرد دیگر می باشد.

مطالعات و بررسیهای بقایای این شهر سیر تحول علوم و فنون مختلف در فلات ایران را نشان می دهد به طوری که تنها برخی از قسمتهایی از فنون و هنر که در بقایای شهر سوخته قابل مطالعه است شامل باستان شناسی، جامعه شناسی، تجارت، بازرگانی و مبادلات بین المللی، تاریخ تحول ادیان در دوره های پیش از تاریخ و تاریخی، تاریخ شهرنشینی و شهرسازی، سیر تحول معماری و هنرها و فنون سنتی، تاریخ آغاز نگارش، تاریخ پزشکی و علوم وابسته، جانور شناسی، تغذیه، کشاورزی، دامداری، حشره شناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی، فلزگری، جواهر سازی، بافندگی و خراطی است.

از دیگر اطلاعات و داده های به دست آمده در شهر سوخته می توان آثار کهن ترین نمونه جراحی، کهن ترین نمونه پارچه های موجود، کهن ترین اثر معرق کاری و کهن ترین نمونه های زیره، گشنیز و پسته وحشی را نام برد.

طبق یافته های باستان شناسان، شهر سوخته مساحتی به وسعت 280 هکتار دارد و بقایای این شهر نشان می دهد که این شهر متشکل از پنج قسمت اساسی است از جمله بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر، بخش های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان که به شکل تپه های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند. ( راه های ارتباطی با الفبای سفر)

 شهر سوخته-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt