افتتاح نخستین موزه ملی ورزش

افتتاح نخستین موزه ملی ورزش

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 30 اردیبهشت ، 1400

افتتاح نخستین موزه ملی ورزش

با حضور معاون اول رئیس جمهوری تعدادی از نمایندگان مجلس، مقامات ارشد ورزشی، قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی نخستین موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک در محل کمیته ملی المپیک افتتاح شد. در ادامه خبر با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

 با حضور معاون اول رئیس جمهوری تعدادی از نمایندگان مجلس، مقامات ارشد ورزشی، قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی نخستین موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک در محل کمیته ملی المپیک افتتاح شد. در ادامه خبر با الفبای سفر همراه باشید.

نمایش افتخارات قهرمانان و مدال آوارن

موزه ورزش که طرح راه اندازی آن حدود چهار دهه قبل مطرح شده بود، در دوره ریاست جدید کمیته ملی المپیک و با همکاری نهادهای مربوط افتتاح گردید. تعدادی از قهرمانان، همزمان با آئین افتتاح این موزه، مدال ها و نشان های خود را به موزه اهدا نمودند. 
از افتخارات قهرمانان در 30 ویترین این موزه رونمایی شد که از این تعداد، هشت ویترین به نشان های قهرمانان، هشت ویترین به جام های قهرمانی در رقابت های گوناگون و مابقی مختص دیگر آثارها و یادبودها می باشد.همچنین از پنج مجسمه مومی که از قهرمانان المپیکی مطرح کشورمان ساخته شده رونمایی شد.

این مجسمه ها به قهرمانان کشتی آزاد از جمله جهان پهلوان غلامرضا تختی دارنده یک طلا و دو نقره المپیک و 2 طلا و دو نقره جهان ، عبداله موحد دارنده پنج مدال طلای جهان و یک طلای المپیک، رسول خادم دارنده 2 طلا و یک نقره جهان و یک طلا و یک برنز المپیک در کشتی آزاد، در بازی های آسیایی وزنه برداری بهداد سلیمی دارنده یک نشان طلای المپیک و 2 طلا، یک نقره و یک برنز جهان و سه طلا و در نهایت کاپیتان مرحوم سال های دور تیم ملی فوتبال سیروس قایقران تعلق دارد.

قسمتی از موزه مختص به افتخارات زنان ایران است که در سه بخش مجزا قرار دارد. یکی از این ویترین ها مختص بازی های اسلامی زنان میباشد.طبقه اول موزه ورزش مربوط به تاریخ المپیک و پارالمپیک است که شامل معرفی المپیک باستان و نوین، فلسفه المپیک نوین، معرفی آرمان ها، نمادها و نشان های المپیک، گاه شمار بازیهای المپیک و پارالمپیک، معرفی ورزش های المپیک و پارالمپیک تابستانی و زمستانی است.

طبقه دوم این موزه تاریخ کهن ورزشی ایران تا به امروز را معرفی میکند که شمال تاریخچه تربیت بدنی و ورزش در ایران، معرفی ورزش های ملی نظیر زورخانه، چوگان و کشتی، تاریخ شفاهی ورزش ایران و نمایش مدال ها و جام های قهرمانی اهدایی می باشد.این موزه دارای مساحت 2 هزار و 500 متر مربع می باشد.( اخبار گردشگری را در الفبای سفر دنبال کنید)

 موزه ملی ورزش،الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt