سریلانکا کجاست

سریلانکا کجاست؟ راهنمای سفر به سریلانکا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 02 تیر ، 1403

سریلانکا کجاست | راهنمای سفر به سریلانکا

سریلانکا یکی از کشورهایی است که در آن شاهد طبیعتی شگفت‌انگیز همراه با تاریخی متفاوت هستیم. در این مقاله درباره دلایل سفر به سریلانکا بیشتر می صحبت کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

سریلانکا کجاست؟ سرزمین چای و قهوه، کاکائو و نارگیل، سرزمین سینهالی‌ها و محل فرود آدم پس از رانده شدن از بهشت! سریلانکا سرزمینی است که کمتر جایی را می‌توانید شبیه به آن پیدا کنید. کشوری در جنوب شرق آسیا که با سواحل سرسبز، جنگل‌های بارانی و گرمسیری انبوه، تنوع زیستی شگفت‌انگیز، جاهای دیدنی تاریخی و جاذبه‌های طبیعی چشمگیر، یکی از خاص‌ترین مناطقی به شمار می‌رود که دیدنش بر هر گردشگری واجب است. اگر شما هم قصد سفر به سریلانکا را دارید و هنوز کمی سردرگم هستید تا انتهای این راهنمای جامع سفر به سریلانکا با ما همراه باشید.

کشور سریلانکا کجاست؟

بسیاری از کسانی که برای اولین بار درباره سریلانکا و شگفتی‌هایش می‌شنوند، این سوال به ذهنشان می‌رسد که اصلا سریلانکا کجاست یا کشور سریلانکا در کدام قاره است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم سریلانکا کشوری جزیره‌ای است که در قاره آسیا و در همسایگی کشور هندوستان قرار دارد. اگر به محل قرارگیری سریلانکا روی نقشه نگاهی بیندازید، آن را به شکل قطره اشکی خواهید دید که از گوشه چشم هندوستان (در جنوب شرق آن) چکیده است!

سریلانکا که از همه سو با آب‌های اقیانوس هند احاطه شده است، به واسطه سواحل درخشان و پوشیده از انواع درختان و گیاهان گرمسیری، آب‌های فیروزه‌ای و شفاف، تنوع زیستی چشمگیر، گوناگونی نژادی و آثار تاریخی متعدد در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در منطقه جنوب شرق آسیا شناخته شده است.

موقعیت جغرافیایی سریلانکا روی نقشه گوگل

آشنایی مختصری با تاریخچه سریلانکا

در ادامه آشنایی با کشور سریلانکا می‌خواهیم نگاهی به گذشته این کشور بیندازیم و با فراز و فرودهای این سرزمین بیشتر آشنا شویم. کشوری که امروزه به نام جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا نامیده می‌شود، در گذشته سیلان نامیده می‌شد. تاریخ مستند سریلانکا به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد؛ البته شواهدی که نشان می‌دهد این سرزمین از دیرباز سکونتگاه بشر و انسان ماقبل تاریخ بوده است: قدیمی‌ترین بقایای انسانی یافت‌شده در این جزیره به ۳۵ هزار سال پیش تعلق دارد.

استعمار و استقلال در سریلانکا

موقعیت جغرافیایی سریلانکا به عنوان جزیره‌ و بندرگاهی در اقیانوس هند و در همسایگی کشور هندوستان، اهمیتی استراتژیک به این کشور بخشیده است و آن را به یکی از کشورهای مهم در مسیر تجاری – بازرگانی راه ابریشم تبدیل کرده بود. به همین دلیل سریلانکا از دیرباز برای کشورهای اروپایی، شناخته‌شده و البته پراهمیت تلقی می‌شد. در قرن شانزدهم میلادی پرتغالی‌ها برخی از نواحی ساحلی سریلانکا را به تصرف خود درآوردند و بر تجارت و بازرگانی منطقه مسلط شدند. ۱۵۰ سال بعد در نیمه قرن هفدهم، هلندی‌ها جای پرتغالی‌ها را گرفتند و بر این کشور مسلط شدند. سلطه هلندی‌ها نیز پس از ۱۲۰ سال به پایان رسید و پای انگلیسی‌ها در انتهای قرن هفدهم به سریلانکا باز شد. سریلانکا به مدت ۱۵۰ سال مستعمره رسمی انگلستان بود و درنهایت با شکل‌گیری جنبش‌های استقلال‌طلبانه در نیمه قرن بیستم، سریلانکا توانست از یوغ استعمار انگلیس رها شود و به استقلال کامل دست پیدا کند.

در حال حاضر، پایتخت سریلانکا، شهر «سری جایاواردنپورا کوته» است که به عنوان پایتخت سیاسی – اداری شهرت دارد. شهر کلمبو به عنوان پایتخت تجاری و گردشگری سریلانکا شناخته می‌شود که در طول تاریخ خود، طعم استعمار هلندی‌ها و انگلیسی را چشیده است.

درباره پرچم سریلانکا چه می دانید؟

یکی از نکات جالب درباره تاریخچه این کشور، داستان پرچم سریلانکا است. پرچم سریلانکا به شکل یک مستطیل بزرگ با رنگ زمینه زرد است که در آن دو مستطیل دیگر، یکی کوچک و یکی بزرگ وجود دارد. در مستطیل بزرگتر که رنگ زمینه‌ای زرشکی دارد، تصویر یک شیر پرابهت با شمشیری در دست به چشم می‌خورد. مستطیل کوچکتر نیز از دو نوار عمودی به رنگ نارنجی و سبز تشکیل شده است.

علت وجود شیر در این پرچم به اساطیر سریلانکا درباره اولین پادشاه و بنیانگذار این کشور برمی‌گردد. اولین پادشاه سریلانکا که ویجایا نام داشت از قوم سینهالی هندوستان بود که از شهر سینهاپور (به معنی شهر شیرها) به سریلانکا مهاجرت کرده بودند. ویجایا زمانی که پادشاهی سریلانکا را بنیان گذاشت با خود یک شیر به سریلانکا آورد و از آن پس به افتخار او، تصویر یک شیر در پرچم سریلانکا نقش بست. در چهار طرف تصویر شیر نیز تصویری از چهار برگ درخت از درخت بو (درخت مشهور بودا) وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت اعتقادات بوداییان سریلانکا است.

از آنجایی که نمادهای اصلی این پرچم مانند شیر یا برگ‌های درخت، تنها منعکس‌کننده باورهای قوم سینهالی بود، دو نوار نارنجی رنگ و سبز رنگ به این پرچم افزوده شد که نشان‌دهنده دو باور قومی – مذهبی مهم دیگر در سریلانکا است: نوار سبز برای گرامی‌داشت اعتقادات مسلمانان سریلانکا و نوار نارنجی برای احترام به قوم تامیل (معتقدان به آیین هندوییسم).

پرچم کشور سریلانکا

عکسی از پرچم کشور سریلانکا

نکاتی جالب درباره فرهنگ، زبان و مذهب مردم سریلانکا

اکنون که به خوبی فهمیدیم سریلانکا کجاست، بد نیست کمی هم درباره فرهنگ و باورهای مردمان سریلانکا بدانیم.

اقوام مختلف سریلانکا

از آنجایی که پادشاهی سریلانکا با غلبه قوم سینهالی هند بر بومی‌های این کشور شکل گرفت، در حال حاضر نیز اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین نژاد این کشور، سینهالی‌ها هستند که ۷۵ درصد جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. قوم تامیل بزرگترین اقلیت سریلانکا هستند که ۱۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. مورها یکی دیگر از اقلیت‌های نژادی سریلانکا هستند که در واقع فرزندان و نوادگان تجار عرب و هندی و فراوانی‌ آنها به ۹ درصد می‌رسد. علاوه بر این گروه‌های نژادی، گروه‌هایی از مردمان اروپایی نیز در سریلانکا زندگی می‌کنند که از بازماندگان دوران استعمار در این کشور هستند.

باورهای مذهبی مردم سریلانکا

حدود۷۰ درصد مردم سریلانکا، به ویژه سینهالی‌ها، به آیین بودا اعتقاد دارند. تامیل‌ها از هندوییسم پیروی می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت نیز مسلمان هستند. مسیحیان نیز ۷.۴ درصد جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند.

مردم سریلانکا به چه زبانی صحبت می کنند؟

زبان سریلانکا به صورت رسمی سینهالا و تامیل است. باوجود این، به دلیل سابقه استعمار انگلستان، زبان انگلیسی نیز کاملاً رایج است و برای اهداف آموزشی، اقتصادی، تجاری و علمی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

فرهنگ مردم سریلانکا

در فرهنگ مردم سریلانکا، نشانه‌های پررنگ حضور باورهای بودایی و اثر فرهنگ هندوستان کاملاً محسوس است. جشن‌های مذهبی بودایی و هندویی در این کشور با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار می‌شود و معابد بودایی شاهد حضور پر رونق مردم و علاقمندان به آیین بودا هستند. مردم کشور سریلانکا بسیار خونگرم و مهربان هستند و با گردشگران برخورد بسیار خوبی دارند.

جمعیت سریلانکا چقدر است؟

جمعیت سریلانکا حدود ۲۲ میلیون نفر است که عمده آنها را سینهال‌ها تشکیل می‌دهند. در بخش‌های غربی سریلانکا به ویژه در اطراف پایتخت، تراکم جمعیت افزایش می‌یابد.

آب و هوای سریلانکا

یکی از سوالاتی که معمولاً ذهن گردشگران را درگیر می‌کند درباره وضعیت آب و هوایی کشوری است که قصد سفر به آن را دارند. هوای سریلانکا نمونه بارزی از آب و هوای مناطق گرم استوایی است. هوای سریلانکا در بیشتر ایام سال گرم و مرطوب بوده و با اثر بادهایی که از سمت اقیانوس می‌وزد، کمی متعادل می‌شود. به صورت کلی مناطق آب و هوایی را می‌توان به چهار اقلیم زیر تقسیم کرد:

  • منطقه خیلی خشک با دمای ۳۲ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد و بارش باران کمتر از ۱۰۰۰ میلی‌متر
  • منطقه خشک با دمای ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتی گراد و بارش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌متر
  • منطقه معتدل با دمای ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد و بارش ۱۲۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر
  • منطقه مرطوب با دمای ۱۶ تا ۲۸ درجه و بارش بیش از ۲۰۰۰ میلی‌متر

سفر به سریلانکا در نوروز

عکسی از سواحل سریلانکا

توریستی ترین شهرهای سریلانکا کجاست؟

سریلانکا با تاریخی غنی که ردپای باورهای مذهبی اقوام گوناگون و نشانه‌های استعمار را در خود جای داده است، شهرهای دیدنی و جذابی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • بنتوتا: یکی از شهرهای مهم و پرگردشگر سریلانکا به شمار می‌آید که در سواحل جنوبی این کشور قرار دارد. سواحل شنی طلایی رنگ و بسیار تمیز، آب‌های زمردین، هتل‌های لوکس با خط ساحلی اختصاصی، تفریحات آبی متنوع و جاهای دیدنی بنتوتا آن را به یکی از مقاصد اصلی مسافران سریلانکا تبدیل کرده‌اند.
  • کندی: این شهر را به عنوان شهر مقدس سریلانکا و پایتخت فرهنگی آن می‌شناسند که بسیاری از مهم‌ترین معابد بودایی این کشور را در خود جای داده است. کندی قبلاً به عنوان پایتخت سریلانکا شناخته می‌شد و از این رو گسترش و توسعه خوبی پیدا کرده است. از جاذبه‌های این شهر می‌توان معبد دندان مقدس بودا، مجسمه عظیم بودا، باغ گیاه‌شناسی و جشنواره‌های متعدد ملی و آیینی را نام برد.
  • گاله: شهر تاریخی گاله در سواحل غربی سریلانکا قرار گرفته است که یکی از بهترین نقاط این کشور برای دیدن آثار به جا مانده از دوران استعمار پرتغال، هلند و انگلستان در این کشور به شمار می‌رود. سواحل این منطقه کاملاً بکر با پوشش جنگلی گسترده و انبوه، آب‌های آرام و فیروزه‌ای و هتل‌های لاکچری بسیاری از گردشگران را به این شهر می‌کشانند.
  • کلمبو: بزرگترین شهر سریلانکا و پایتخت تجاری آن است که در سواحل غربی این کشور قرار دارد. کلمبو شهری پرجنب و جوش و سرزنده محسوب می‌شود که در آن می‌توانید شاهد درهم آمیختن زندگی مدرن و سنت‌های منحصربه‌فرد اقوام مختلف سریلانکا باشید. گاله گرین فیس (پارک شهری در مجاورت خط ساحلی اقیانوس هند)، معبد گانگارامایا، پارک ویهارامادوی، موزه ملی کلمبو، برج لوتوس، بیمارستان هلندی و... از جمله جاهای دیدنی کلمبو به شمار می‌آیند. برای شناخت بیشتر این شهر، راهنمای سفر به کلمبو را مطالعه کنید.
  • پولونارووا: این شهر، دومین شهر قدیمی و باستانی سریلانکا محسوب می‌شود و در بخش مرکزی این کشور قرار دارد. پولونارووا در گذشته، یکی از مراکز تجاری و مذهبی مهم سریلانکا به حساب می‌آمد و از این رو ویرانه‌های باستانی، معابد تاریخی، بناهای باستانی و جاذبه‌های متعددی در آن به چشم می‌خورد. این شهر باستانی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

بنتوتا از دیدنی های سریلانکا

عکسی از شهر بنتوتا

جاهای دیدنی سریلانکا کجاست؟

بدون شک، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید درباره کشور سریلانکا به آن پاسخ دهیم این است که جاهای دیدنی سریلانکا کجاست. برخی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری سریلانکا عبارتند از:

  • قلعه باستانی سیگیریا: قلعه‌ای سنگی در دل جنگل‌های سریلانکا که بر روی صخره‌ای سنگی به ارتفاع ۲۰۰ متر قرار گرفته است. قدمت این سازه به قرن ۴ و ۵ میلادی برمی‌گردد و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

  • معبد دندان مقدس بودا: یکی از مقدس‌ترین معابد بودایی‌ها که محل نگهداری دندان مقدسی است که به باور بودایی‌ها، به بودا تعلق دارد. این معبد در شهر کندی قرار گرفته و محل برگزاری مراسم‌های آیینی مختلف است.

  • برج لوتوس: بلندترین سازه مستقل جنوب آسیا محسوب می‌شود که درواقع مرکز شبکه‌های رادیویی و تلفن همراه سریلانکا است. ارتفاع این برج به ۳۶۸ متر می‌رسد و مکانی ایده‌آل برای دیدن چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه از شهر کلمبو و اقیانوس هند به شمار می‌رود.

  • قله آدم: کوهی به ارتفاع ۲۲۴۳ متر که پوشیده از جنگل‌های انبوه گرمسیری است و به باور مسلمانان و مسیحیان محل هبوط آدم، به باور بوداییان، محل حضور بودا و به باور هندوان، محل حضور خدای شیوا بوده است. صعود به این قله یکی از تفریحات و تجربه‌های جذاب سفر به سریلانکا محسوب می‌شود.

  • معبد غار دامبولا: معابدی که در دل غارهای شهر کندی ساخته شده که در داخل آن تزییناتی شگفت‌انگیز روی دیواره‌ها، مجسمه‌های متعدد و نقاشی‌های مذهبی به چشم می‌خورد.

  • قلعه گاله: این قلعه در شهر بندری گاله در سواحل جنوب غرب سریلانکا قرار دارد و از یادگارهای دوران استعمار این شهر توسط پرتغالی‌ها و هلندی‌ها به شمار می‌رود. قدمت قلعه به قرن هفدهم برمی‌گردد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
  • پل ۹ قوس: پل نه قوس، پلی ۱۰۰ ساله است که در میان جنگل‌های انبوه گرمسیری به دست بریتانیایی‌ها ساخته شده است و اکنون محل عبور قطارهایی است که از شهر کندی به شهر الا می‌روند.
  • باغ وحش دهیوالا: یکی از قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های سریلانکا محسوب می‌شود. باغ وحش دهیوالا بیش از ۲۰۰ گونه جانوری را در خود جای داده است
  • موزه ملی سریلانکا: این موزه در شهر کلمبو قرار دارد و به نمایش انواع آثار هنری و تاریخی مرتبط با تاریخچه کشور سریلانکا می‌پردازد.
  • معبد گانگارامایا: این معبد در مرکز شهر کلمبو قرار دارد و قدمت آن به قرن نوزدهم برمی‌گردد. مجموعه‌ای از موزه‌های مذهبی و تاریخی نیز در این معبد وجود دارد.
  • مسجد سرخ: در میدان سرخ کلمبو، مسجدی به نام مسجد سرخ یا مسجد جامع الفار قرار دارد که یکی از خاص‌ترین نمونه‌های مساجد اسلامی به شمار می‌رود. این مسجد به سبک معماری هندی با آجرهای سرخ و سفید ساخته شده است.

مسجد سرخ سریلانکا کجاست

تصویری از مسجد سرخ سریلانکا

سواحل سریلانکا کجاست؟

از آنجایی که سریلانکا یک کشور جزیره‌ای است، دورتادور آن را سواحل زیبا و حیرت‌انگیز احاطه کرده‌اند. سواحل سریلانکا به واسطه دسترسی به آب‌های اقیانوس هند، وجود بندرگاه‌های مهم، پوشش گیاهی غنی و وجود جنگل‌های گرمسیری و هتل‌های لاکچری و پرامکانات، از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکا به شمار می‌آیند. از مهم‌ترین و محبوب‌ترین سواحل سریلانکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساحل مریسا: این ساحل در شهر میریسا قرار دارد و امکان غواصی، اسنورکلینگ، موج‌سواری، آفتاب گرفتن و پیاده‌روی در جنگل‌های گرمسیری در آن وجود دارد.
  • ساحل آپوولی: این ساحل در شرق سریلانکا قرار دارد و یک ساحل شنی دنج و خلوت محسوب می‌شود که برای غواصی، اسنورکلینگ و قایق‌سواری مناسب است.
  • ساحل نیلاولی: ساحلی در شمال شرق سریلانکا که به خاطر شن‌های طلایی، درختان نخل انبوه، امواج ملایم، وسعت زیاد، وجود رستوران‌های محلی و آب‌های تمیز شهرت دارد.
  • اوناواتونا: ساحلی در پنج کیلومتری شهر گاله که بهترین هتل‌های لاکچری سریلانکا را در خود جای داده است و به علت وجود صخره‌های مرجانی و آب‌های فیروزه‌ای بین گردشگران محبوب است.
  • ساحل نگومبو: این ساحل با کلمبو تنها یک ساعت فاصله دارد و با داشتن رستوران‌های متنوع، مغازه‌های مختلف، موسیقی زنده، چتر و صندلی ساحلی و همچنین امکانات ورزش‌های آبی از جمله محبوب‌ترین سواحل سریلانکا به شمار می‌آید.
  • ساحل بنتوتا: بنتوتا شهری است که به واسطه سواحل خاص و زیبایش شهرت دارد و سواحل آن از نظر تمیزی، وجود درختان استوایی فراوان، شن‌های سفید و درخشان و آب‌های تمیز مشهور هستند.

سواحل سریلانکا کجاست

عکسی از ساحل بنتوتا

بهترین مراکز خرید سریلانکا کجاست؟

در سفر به سریلانکا، از خرید کردن، به ويژه خرید سوغاتی و یادگاری غافل نشوید. اگر هم برایتان سوال شده که بهترین مراکز خرید سریلانکا کجاست، در ادامه برخی از بهترین بازارها و مجتمع‌های تجاری سریلانکا را به شما معرفی می‌کنیم:

  • مرکز خرید مجستیک: مرکز خریدی هفت طبقه در کلمبو که یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین مراکز تجاری – تفریحی سریلانکا به شمار می‌رود.
  • مرکز خرید مارینو: یکی از مراکز خرید جدید شهر کلمبو در ۱۲ طبقه که به عرضه انواع پوشاک، کیف و کفش و لوازم خانگی و... می‌پردازد و امکانات تفریحی متنوعی را نیز در خود جای داده است.
  • مرکز خرید لیبرتی پلازا: به عنوان اولین مرکز خرید مدرن کلمبو می‌شناسند که به فروش کالاهای متنوعی می‌پردازد اما عمده شهرت آن به واسطه فروش کالاهای دیجیتال است.
  • مرکز خرید کندی: یکی از مراکز خرید مدرن شهر کندی که با معماری خاص سریلانکایی در ۱۰ طبقه ساخته شده است و از پوشاک گرفته تا لوازم دیجیتال در آن به فروش می‌رسد.
  • مرکز خرید اودل: مرکز خریدی مدرن و لوکس در شهر کلمبو که به عرضه آخرین اجناس و کالاهای مد روز از برندهای معتبر شهرت دارد.
  • بازار پتا: بازاری شبیه به جمعه‌بازار در کلمبو که یکی از شلوغ‌ترین بازارهای سریلانکا محسوب می‌شود و انواع سوغاتی، صنایع دستی، پوشاک محلی و... را می‌توانید در آن پیدا کنید.
  • مرکز خرید چای Mlesna: اگر به دنبال خرید چای سریلانکا به‌عنوان یک نوشیدنی بی‌نظیر هستید، می‌توانید برترین چای های کشت‌شده در این کشور را از این مرکز خرید تهیه کنید.
  • مرکز خرید وان: مرکز خریدی ۷ طبقه در شهر وان که در یک آسمان خراش ۵۱ طبقه‌ای قرار دارد و تجربه خریدی لوکس را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بهترین مراکز خرید سریلانکا کجاست

عکسی از مرکز خرید لیبرتی پلازا

بهترین هتل های سریلانکا

در شهرهای مختلف سریلانکا، به ویژه شهرهای توریستی و مهمی مثل کلمبو و بنتوتا می‌توانید اقامتی به یادماندنی در هتل‌های لوکس و شیک را تجربه کنید. برخی از بهترین هتل‌های سریلانکا که می‌توانند این تجربه را برای شما رقم بزنند عبارتند از:

  • هتل سینامون لیک ساید: این هتل ۵ ستاره در کلمبو قرار دارد و با اتاق‌های شیک و مدرن، خدمات رفاهی مطلوب مانند استخر، اسپا، باشگاه ورزشی و دسترسی به مکان های دیدنی سریلانکا در کلمبو، یکی از گزینه‌ها برای یک اقامت بی‌نظیر به حساب می‌آید.

  • هتل ریو سریلانکا: هتل ریو، هتلی ۵ ستاره در شهر بنتوتا است که با دارا بودن خط ساحلی اختصاصی و ارائه خدمات آل اینکلوسیو یکی از بهترین هتل‌های شهر بنتوتا محسوب می‌شود.
  • هتل هیلتون: هتل هیلتون یکی از هتل‌های ۵ ستاره شهر کلمبو است که رو به دریاچه بیرا قرار دارد و با اتاق‌های بزرگ، چشم‌اندازهای خیره کننده، رستوران‌های متنوع و خدمات تفریحی- رفاهی از جمله هتل‌های محبوب سریلانکا محسوب می‌شود.
  • هتل آماری گاله: این هتل در شهر تاریخی گاله قرار دارد و به عنوان یک هتل ۵ ستاره دارای خط ساحلی، امکانات متنوع رفاهی و ۱۷۲ اتاق شیک و مجهز است.

در سفر به سریلانکا چه بخوریم؟

تنوع غذایی چشمگیر کشورهای جنوب شرقی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. سریلانکا هم به‌عنوان یکی از کشورهای این حوزه، از قاعده مستثنی نیست و غذاهای دریایی، گیاهی و سنتی فوق‌العاده‌ای را می‌توانید در این کشور امتحان کنید. اگر به سریلانکا رفتید از چشیدن طعم غذاهای زیر غافل نشوید:

  • اگ هاپرز: از معروف‌ترین غذاهای سریلانکا که برای صبحانه سرو می‌شود و ترکیب آرد برنج و تخم مرغ است.
  • کوتو روتی: یکی از غذاهای خیابانی لذیذ سریلانکا که با نان سرخ شده گوتامبا روتی و گوشت تهیه می‌شود.
  • جوجه کاری: از جمله غذاهای محبوب سریلانکا که در واقع جوجه مزه دار شده با انواع ادویه‌ها به ويژه ادویه کاری است.
  • لامپریس: از جمله غذاهای هندی که در سریلانکا طبخ می‌شود و از برنج و گوشت مزه‌دار شده با ادویه‌جات تهیه می‌شود.
  • ساموساس: غذایی خیابانی شبیه به سمبوسه ایرانی که با گوشت یا سبزیجات تهیه می‌شود.

بهترین رستوران های سریلانکا کجاست؟

اگر می‌خواهید بدانید غذاهای ناب و خاص سریلانکا را در کدام رستوران‌های این کشور باید امتحان کنید، ما چند پیشنهاد برایتان داریم:

  • رستوران کوری لیف: این رستوران در کلمبو قرار دارد و به سرو غذاهای سنتی سریلانکا می‌پردازد.
  • رستوران سی فود کو: رستورانی در سواحل کلمبو که به سرو غذاهای دریای بی‌نظیر شهرت دارد.
  • رستوران نیهونباشی: یکی از بهترین رستوران‌های ژاپنی در کلمبو که غذاهای اصیل ژاپنی مانند سوشی را به بهترین شکل طبخ می‌کند.
  • رستوران ۱۸۶۴: از رستوران‌های مدرن و بین‌المللی سریلانکا که غذاهای مدرن اروپایی را سرو می‌کند.
  • رستوران کندی هاوس: رستورانی در شهر کندی که انواع غذاهای آسیایی، بین‌المللی و سریلانکایی را سرو می‌کند.

قیمت سفر به سریلانکا

عکسی از رستوران کندی هاوس

تفریحات سریلانکا چیست؟

در سریلانکا شما برای تفریح و خوش‌گذرانی گزینه‌های متعدد و متنوعی را پیش روی خود خواهید دید. تفریحات ساحلی و طبیعت‌گردی از جمله مهم‌ترین کارهایی است که در سریلانکا می‌توانید انجام دهید. در سفر به سریلانکا شما می‌توانید:

  • سافاری: را در پارک‌های ملی سریلانکا مانند پارک ملی یالا یا پارک ملی مینریا سافاری را تجربه کنید و دیداری نزدیک با حیات وحش متنوع این سرزمین داشته باشید.
  • کوهنوردی: تجربه کوهنوردی در دل کوه‌هایی که پوشیده از گیاهان سرسبز گرمسیری هستند، تجربه‌ای نیست که در هر جایی بتوانید به دست بیاورید. در سریلانکا می‌توانید این تجربه را با صعود به قله آدم به عنوان یک جاذبه طبیعی – تاریخی به دست بیاورید.
  • موج سواری: برخی از سواحل سریلانکا که به داشتن آب‌های مواج معروف هستند، فرصتی بی‌نظیر برای موج سواری را در اختیار شما قرار می‌دهند. در ساحل گوروببیلا، آهانگاما و آرونگام می‌توانید هیجان خالص را با موج سواری تجربه کنید.
  • غواصی: آب‌های شفاف سواحل سریلانکا امکان غواصی در اقیانوس هند و آشنا شدن با دنیای زیر آب را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • کایت سرفینگ: در شهر کالپیتیای سریلانکا می‌توانید اوج هیجان را تجربه کنید و از یک ورزش بادی – آبی لذت ببرید.

واحد پول سریلانکا چیست؟

یکی از نکاتی که حتماً باید در سفر به سریلانکا به آن توجه داشته باشید، واحد پول سریلانکا است. واحد پول این کشور، روپیه سریلانکا است که نماد LKR به آن اختصاص دارد. هر یک روپیه نیز به ۱۰۰ سنت سریلانکا تقسیم می‌شود. قیمت روپیه سریلانکا در حال حاضر (خرداد ۱۴۰۳)، ۱۹۲۰ ریال است. هر یک دلار آمریکا نیز برابر با ۳۰۳ روپیه سریلانکا ارزش دارد.

سوغات سریلانکا چیست؟

از آنجایی که سفر بدون سوغاتی خریدن ناقص به نظر می‌رسد، حتماً شما هم به این فکر کرده‌اید که در سفر به سریلانکا چه سوغاتی‌هایی می‌توانید با خود بیاورید. خوشبختانه با توجه به تنوع فرهنگی سریلانکا دستتان در خرید باز است. برخی از سوغات سریلانکا عبارتند از:

  • ساری و سارونگ که از لباس ‌های سنتی سریلانکا برای خانم‌ها و آقایان هستند.
  • سنگ ماه که با حکاکی‌های مذهبی در معابد بودایی به چشم می‌خورد و انواع کوچک‌تر آنها به عنوان سوغاتی خریداری می‌شود.
  • چای سیلان که یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی سریلانکا و یکی از خوش‌طعم‌ترین چای‌های این کشور است.
  • محصولات چوبی دستساز ساخته‌شده از چوب‌های ماهون، ساج یا آبنوس هم از دیگر سوغات این کشور هستند.
  • ماسک‌های راکشا از نمادهای فرهنگی سریلانکاست که به صورت دست‌ساز از چوب ساخته می‌شود و با طرح‌های سنتی تزیین می‌شود.

سوغات سریلانکا چیست؟

عکسی از ماسک راکشا

پوشش و لباس مناسب برای سفر به سریلانکا

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که لباس مناسب برای سفر به سریلانکا باید چگونه باشد. در سفر به سریلانکا باتوجه به شرایط آب و هوایی این کشور، نیازی به لباس‌های بسیار گرم نخواهید داشت؛ بنابراین بهتر است لباس‌های خنک و نخی را به همراه خود ببرید. اگر در فصل سرد سفر می‌کنید یا قصد دارید به مناطق کوهستانی بروید، یک دست لباس گرم همراه خود داشته باشید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، پوشش در سریلانکا است. مردم سریلانکا با توجه به آداب خاص مذهبی خود لباس‌های بسیار باز را به ویژه برای خانم‌ها نمی‌پسندند و بهتر است لباس‌های پوشیده‌تر، دامن و پیراهن‌های بلند به همراه خود داشته باشید. این موضوع برای ورود به مکان‌های مقدس مانند معابد اهمیت بیشتری دارد و حتماً باید پاها و دست‌های خانم‌ها پوشیده باشد. بنابراین بهتر است برای احترام به سنت‌های کشور میزبان این نکات را در پوشش خود رعایت کنید.

بهترین زمان سفر به سریلانکا

اگر به دنبال بهترین فصل سفر به سریلانکا هستید، باید بگوییم دمای سریلانکا در طول سال دچار تغییرات چشمگیر نمی‌شود. اما در سفر به سریلانکا باید به فصل باران‌های موسمی نیز توجه داشته باشید که در ماه‌های می تا اکتبر رخ می‌دهند و شاهد افزایش چشمگیر بارندگی‌ها و رطوبت هوا خواهید بود. معمولاً گردشگران بهترین زمان سفر به سریلانکا را از ماه دسامبر تا اواسط ماه آوریل می‌دانند. یعنی از اوایل زمستان تا اواسط بهار؛ بنابراین با سفر به سریلانکا در نوروز می‌توانید از بهترین روزهای این کشور در فصل اوج گردشگری لذت ببرید. البته فراموش نکنید که در این زمان، یعنی در فصل پرگردشگر، با توجه به افزایش تقاضا و حجم مسافران، شاهد افزایش هزینه‌های سفر هستیم و قیمت مواردی همچون بلیط سریلانکا، اقامت در هتل و... افزایش آشکاری خواهد داشت.

سفر به سریلانکا در تابستان نیز برای لذت بردن هر چه بیشتر از سواحل خاص و منحصربه‌فرد این کشور در کرانه‌های اقیانوس هند، تجربه لذت‌بخشی خواهد بود اما به یاد داشته باشید که سواحل شرقی و مناطق شمالی در این فصل، هوای آفتابی و خشک دارند و در سواحل غربی باران‌های موسمی و ناگهانی شما را غافلگیر خواهد کرد.

حمل و نقل عمومی در سریلانکا

حمل و نقل عمومی در سریلانکا سه گزینه را پیش روی شما می‌گذارد که شامل تاکسی، اتوبوس‌های درون شهری و توک توک می‌شود. توک توک‌ یا باجاجس در واقع موتورهای سه چرخی هستند که یکی از رایج‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی سریلانکا به شمار می‌روند و قیمت‌هایی منصفانه دارند. در مقابل، استفاده از تاکسی در سریلانکا به ویژه در ساعات پایانی شب یا ساعات پرترافیک می‌تواند بسیار گران تمام شود.

رایج‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی سریلانکا

تصویری از موتور سه‌چرخه توک توک در سریلانکا

هزینه سفر به سریلانکا

بر اساس تجربیات مسافرانی که سریلانکا را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند، برای داشتن یک سفر متوسط و استفاده از خدمات میان‌رده، باید روزانه حدود ۵۰ دلار معادل ۱۵ هزار روپیه سریلانکا هزینه کنید. این هزینه شامل حدود ۱۶ دلار برای وعده‌های غذایی، ۵ دلار برای استفاده از حمل و نقل عمومی و ۴۹ دلار برای هر شب اقامت در هتل می‌شود. به این مبلغ باید هزینه بازدید از جاهای دیدنی و تفریحات را نیز اضافه کنید که به طور میانگین حدود ۸ تا ۱۰ دلار خواهد بود. به صورت کلی، شما برای یک سفر یک هفته‌ای دو نفره به سریلانکا مبلغی حدود ۷۰۰ – ۸۰۰ دلار را باید در نظر بگیرید.

پرواز سریلانکا چقدر طول می کشد و آیا مستقیم است؟

پروازهایی که از مبدأ تهران به مقصد سریلانکا انجام می‌شوند معمولاً در فرودگاه بین‌المللی کلمبو به زمین می‌نشانند. در حال حاضر پرواز مستقیمی بین تهران و کلمبو صورت نمی‌گیرد و پروازهای فعلی حداقل یک توقف در مسیر دارند. مدت زمان پرواز تهران سریلانکا با در نظر گرفتن توقف‌های بین مسیر، می‌تواند ۱۰ ساعت، ۱۴ ساعت، ۲۰ ساعت یا حتی ۲۴ ساعت به طول بینجامند.

 شرایط سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا اصلاً به سختی سفر به بعضی کشورهای دیگر نیست و شما می‌توانید بسیار ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنید خودتان را به این سرزمین سبز و بکر برسانید. در ادامه به ویزای سریلانکا و مدارک لازم برای آن اشاره می‌کنیم.

سریلانکا ویزا می خواهد؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود سفر به سریلانکا ساده باشد این است که سریلانکا برای ایرانیان ویزای الکترونیک صادر می‌کند که فرایند درخواست آن کاملاً آنلاین است و مجوز یک اقامت ۳۰ روزه در خاک سریلانکا را به مسافران می‌دهد. هزینه صدور این ویزای توریستی نیز ۵۰ دلار است.

مدارک لازم جهت گرفتن ویزای سریلانکا

برای اخذ ویزای توریستی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار و ۲ صفحه خالی
  • بلیط رفت و برگشت
  • اطلاعات محل اقامت
  • یک قطعه عکس

شماره تلفن های ضروری سریلانکا

مهم‌ترین شماره تلفن‌هایی که در سریلانکا به کارتان می‌آید عبارتند از:

  • پلیس: ۱۱۸ – ۱۱۹
  • آمبولانس و آتش نشانی: ۱۱۰
  • پلیس گردشگری: 2421052-011

راهنمای قدم به قدم سفر به مروارید اقیانوس هند

سفر به سریلانکا یک تجربه خاطرانگیز و بدیع برای کسانی است که می‌خواهند سفر به کشورهای آسیای جنوب شرقی را تجربه کنند. این کشور به واسط تنوع نژادی، تنوع زیستی، جنگل‌های انبوه گرمسیری و سواحل بی‌نظیر در اقیانوس هند، یک مقصد گردشگری محبوب به شمار می‌آید. در این مقاله سعی کردیم نکاتی که می‌توانند برای سفر به سریلانکا راهگشا باشند را مرور کنیم. اگر با خواندن این راهنمای سفر برای تجربه گرمای دلپذیر سواحل اقیانوس هند و اقامت در هتل‌های لاکچری سریلانکا ترغیب شده‌اید، در همراه شدن با تور سریلانکا ذره‌ای تردید نکنید.

سؤالات متداول

1- کشور سریلانکا در کدام قاره است؟

کشور سریلانکا در قاره آسیا، در جنوب شرق شبه جزیره هند واقع شده است.

2- پایتخت کشور سریلانکا کجاست؟

پایتخت سیاسی اداری سریلانکا، سری جایاواردنپورا کوته است.

3- واحد پول سریلانکا چیست؟

واحد پول این کشور، روپیه سریلانکا با نماد LKR است.

4- در سریلانکا از چه مکان هایی دیدن کنیم؟

در سریلانکا حتماً از معبد دندان مقدس بودا، برج لوتوس، قله آدم، موزه ملی سریلانکا، سواحل بنتوتا، قلعه گاله، پل ۹ قوس، مسجد سرخ و پارک ملی یالا دیدن کنید.

5- در سفر به سریلانکا چی بخریم؟

مهم‌ترین سوغاتی‌های سریلانکا عبارتند از: لباس محلی (ساری و سارونگ)، چای سیلان، سنگ ماه، محصولات چوبی دست‌ساز و ماسک راکشا.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt