جاهای دیدنی بروکسل

جاهای دیدنی بروکسل

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 06 تیر ، 1403

جاهای دیدنی بروکسل | 28 جاذبه گردشگری + عکس

جاهای دیدنی بروکسل کجاست؟ با 28 جاذبه گردشگری بروکسل (پایتخت کشور بلژیک)، مثل اتومیوم، کاخ سلطنتی و موزه علوم طبیعی بروکسل آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بسیاری از افراد اگر قرار باشد به سفری اروپایی بروند، در درجه اول، شهرهایی مانند پاریس، رم یا بارسلون را انتخاب می‌کنند؛ اما در قاره اروپا، شهرهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند شگفت‌زده‌تان کنند و یکی از آنها بدون شک بروکسل است.
بروکسل پایتخت بلژیک، یکی از دیدنی‌ترین و مهم‌ترین نقاط اروپا محسوب می‌شود؛ شهری که مقر اصلی بسیاری از نهادهای اتحادیه اروپا و همچنین مقر ناتو است. گذشته از اهمیت سیاسی، جاهای دیدنی بروکسل آنقدر متعدد، متنوع و زیبا هستند که سفری رؤیایی را برای شما به ارمغان می‌آورند. اگر می‌خواهید با یک مقصد جذاب و متفاوت در قاره سبز آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

1. خانه های ویکتور هورتا در بروکسل بلژیک

ویکتور هورتا معمار مشهور بلژیکی بود که او را به عنوان بنیان‌گذار سبک هنر نو در معماری می‌شناسند. او ساختمان‌ها و خانه‌های متعددی را در بروکسل طراحی کرد که ۴ مورد آنها از جمله خانه خود او که اکنون به عنوان موزه هورتا شناخته می‌شود، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. او در طراحی‌های خود از عناصر طبیعت الهام می‌گرفت و از مواد نادری همچون مرمر، برنز و چوب‌های نادر استوایی در دکوراسیون استفاده می‌کرد. از جمله مشهورترین بناهایی که هورتا طراحی کرده است می‌توان به هتل تاسل اشاره کرد.

خانه ویکتور هورتا از جاهای دیدنی در بروکسل

نمای داخلی خانه ویکتور هورتا در بروکسل

2. موزه و خانه مگریت؛ از زیباترین جاهای دیدنی بروکسل

رنه ماگریت نقاش مشهور بلژیکی و یکی از مهم‌ترین نقاشان سبک سوررئالیسم است. در بروکسل، یک موزه به نام او وجود دارد که در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد و در آن، حدود ۲۰۰ اثر مهم نقاشی، طراحی و مجسمه‌سازی از ماگریت به نمایش گذاشته شد. خانه‌موزه ماگریت، موزه دیگری است که درواقع همان محل زندگی ماگریت و همسرش در سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۴ در بروکسل بوده است.

موزه و خانه مگریت از جاهای دیدنی بروکسل

عکسی از موزه و خانه مگریت

3. موزه دهکده شکلات بلژیک در بروکسل

وجود یک موزه کاکائو و شکلات در بروکسل به‌خوبی نشان می‌دهد که بروکسل بهشت شکلات‌دوستان است. موزه دهکده شکلات بلژیک را خانم گابریلا دراپس از تولیدکنندگان شکلات در سال ۱۹۹۸ تأسیس کرد. در این موزه، تاریخچه و روند تولید شکلات و کاکائو، از زمان کشف کاکائو توسط آزتک تا رسیدن آن به مزارع آفریقایی و داستان شکلات‌ها با عکس‌، اسلاید، پوستر و فیلم‌ کوتاه برای عموم به نمایش گذاشته شده است.

موزه دهکده شکلات بروکسل

تصویری از موزه دهکده شکلات

4. موزه سلطنتی هنر‌های زیبای بلژیک در بروکسل

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی بروکسل، موزه سلطنتی هنرهای زیبای بلژیک است که در قرن نوزدهم با فرمان پادشاه بلژیک ساخته شد و نزدیک به ۲۰ هزار اثر هنری اعم از نقاشی، مجسمه و طراحی در آن به نمایش درآمده است. این موزه، خود شامل شش موزه می‌شود: موزه هنرهای باستانی، موزه ماگریت، موزه ویرتز (نقاش مشهور بلژیکی)، موزه مونیر، موزه پایان قرن و موزه هنرهای مدرن.

موزه سلطنتی هنر‌های زیبای بلژیک در بروکسل

تصویری از موزه سلطنتی هنر‌های زیبای بلژیک

5. دریاچه بویس د لا کامبر در بروکسل

اگر فکر می‌کنید مکان های دیدنی بروکسل در موزه‌ها و آثار هنری خلاصه می‌شوند، پس حتماً باید دریاچه بویس د لا کامبر را ببینید. این دریاچه قلبی‌شکل در قلب جنگل‌های سرسبز و انبوه سونیان، قرار دارد و به عنوان یک پارک عمومی، محلی ایده‌آل برای استراحت و آرامش در میان شلوغی‌های شهر بروکسل به شمار می‌آید.

دریاچه بویس د لا کامبر در بروکسل

عکسی از دریاچه بویس د لا کامبر

6. گالری های سلطنتی سنت هوبرت در بروکسل

با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم خرید کنید و هم از دیدن معماری باشکوه و تاریخی بروکسل لذت ببرید. گالری‌های سلطنتی سنت هوبرت، یکی از اولین تالارهای خرید اروپاست که خود شامل سه گالری می‌شود؛ گالری شاه، گالری ملکه و گالری پرنس. در این مرکز خرید، شما می‌توانید بوتیک‌های لوکس و لاکچری، گالری ساعت، شکلات‌فروشی و انواع رستوران‌ها و کافه‌ها را پیدا کنید.

گالری های سلطنتی سنت هوبرت از جاهای دیدنی بروکسل

عکسی از گالری های سلطنتی سنت هوبرت

7. کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودولا در بروکسل

این کلیسای جامع در بروکسل، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین کلیساهایی است که می‌توانید در بلژیک ببنید. ساخت این کلیسا در قرن ۱۱ میلادی آغاز و در قرن ۱۶ میلادی پایان یافت. وقتی در برابر این بنای باشکوه می‌ایستید، ابتدا یک ردیف پلکان و سپس بنای اصلی را می‌بینید که با دو برج عظیم در برابر شما قد علم کرده است. این مناره‌های شگفت‌انگیز که در دو طرف بنای اصلی قرار گرفته‌اند هرکدام ۶۴ متر ارتفاع دارند.

کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودولا در بروکسل

تصویری از کلیسای جامع سنت میشل و سنت گودولا

8. پارک اروپای کوچک؛ از بهترین جاهای دیدنی بروکسل

شاید شما هیچ‌وقت نتوانید کل اروپا و جاهای دیدنی آن را ببینید؛ اما اگر به بروکسل بروید می‌توانید یک گردش مفصل در سراسر اروپا داشته باشید. پارک مینی اروپا یا اروپای کوچک، بوستانی است سرسبز و پردرخت که در جای‌جای آن، ماکت‌های مربوط به ۳۵۰ بنای تاریخی و شاخص از کل اروپا قرار دارد. این پارک در فضایی به وسعت ۲۴ هزار مترمربع احداث شده است و آثار تاریخی ۲۷ کشور اروپایی را به زیباترین شکل ممکن با ماکت‌هایی که حدوداً ۲۵ برابر کوچک شده‌اند، به نمایش می‌گذارد.

 پارک اروپای کوچک از زیباترین جاهای دیدنی بروکسل

عکسی از پارک اروپای کوچک

9. کاخ سلطنتی بروکسل در بلژیک

در قلب بروکسل، بنایی عظیم و باشکوه واقع شده که از قرن هجدهم برجا مانده است و جایی نیست جز کاخ سلطنتی بروکسل. کاخی که به‌عنوان اقامتگاه رسمی پادشاه و ملکه بلژیک شناخته می‌شود؛ البته اکنون خانواده سلطنتی در کاخ لیکن در شمال بروکسل زندگی می‌کنند و این کاخ محل پذیرایی از مهمانان بلندپایه، وزرا، سفرا و مقامات سیاسی محسوب می‌شود. 

کاخ سلطنتی بروکسل در بلژیک

تصویری از کاخ سلطنتی بروکسل در بلژیک

10. موند دِ آرت؛ از باغ های تاریخی بروکسل

در سال ۱۹۱۰، پادشاه لئوپولد دوم دستور ساخت باغی را صادر کرد که اکنون یکی از بهترین جاهای دیدنی بروکسل به حساب می‌آید. باغ موند د آرت (Mont des Arts)، یک مجموعه شهری و یک فضای ارزشمند تاریخی است که برخی از ساختمان‌های مهم بروکسل مانند کتابخانه سلطنتی بلژیک، کاخ کنگره و… در آن قرار دارد. به علاوه دو باغ بسیار بزرگ و زیبا نیز در محوطه قرار دارد که گیاهان بسیار زیبا و متنوع، انواع حوض‌ها و فواره‌ها، زمین بازی برای کودکان و… در آن به چشم می‌خورد.

موند دِ آرت از باغ های تاریخی بروکسل

تصویری از موند دِ آرت 

11. موزه ویلا امپاین؛ نماد معماری هنر نو در بروکسل

یکی از مناطق دیدنی بروکسل، موزه ویلا امپاین است که قبلاً یک منزل شخصی بوده و اکنون به یک مرکز فرهنگی و موزه تبدیل شده است. این ساختمان را معمار معروف سوییسی- بلژیکی به نام میشل پولاک با سبک آرت دکو (نوعی سبک تزیینی و تجملی در معماری) در سال ۱۹۳۰ برای تاجر مشهوری به نام لوییس امپاین ساخت. امروزه ویلا امپاین، یک نمونه کامل و دیدنی از معماری هنر نو به شمار می‌آید و انعکاس نور و شیشه‌های رنگی، از بارزترین ویژگی‌های این ساختمان است.

موزه ویلا امپاین از بهترین جاهای دیدنی بروکسل

تصویری از موزه ویلا امپاین 

12. اتومیوم؛ از مدرن ترین جاهای دیدنی بروکسل

یکی از جاهای دیدنی بروکسل، بنای یادبودی است که برای نمایشگاه جهانی سال ۱۹۵۸ توسط آندره واترکین طراحی و ساخته شد. این بنا درواقع ساختار اتمی مولکول آهن است که با ۹ گوی فولادی متصل به هم و با ارتفاع ۱۰۲ متر به نمایش درآمده است.

اتومیوم از مدرن ترین جاهای دیدنی بروکسل

عکسی از اتومیوم

13. میما؛ موزه هنرهای تجسمی بروکسل

میما یکی از جدیدترین موزه‌های بروکسل است که در اصل موزه میلینیوم ایکون‌کلست به اختصار (MIMA) نام دارد. این موزه در غربی‌ترین منطقه بروکسل به نام مولن‌بیک قرار گرفته و در آن، آثار مربوط به هنرهای تجسمی معاصر به نمایش درآمده است.

میما موزه هنرهای تجسمی بروکسل

عکسی از موزه هنرهای تجسمی میما

14. مانکن پیس؛ از عجیب ترین جاهای دیدنی بروکسل

یکی از جاهای دیدنی بروکسل که به عنوان نمادی از این شهر هم شناخته می‌شود، مانکن پیس است. مانکن پیس درواقع مجسمه پسربچه کوچکی است که هیچ لباسی بر تن ندارد و به صورت ایستاده در حال ادرار کردن در حوضچه فواره است. این مجسمه ۶۱ سانتی‌متر طول دارد و در قرن هفدهم ساخته شده و اکنون به عنوان نمادی از شهر بروکسل شناخته می‌شود؛ حتی در روزهای خاصی از هفته با حضور مردم بر تن مجسمه لباس‌های مختلف پوشانده و تصاویر آن نیز پخش می‌شود.

15. موزه آلات موسیقی بروکسل در کشور بلژیک

موزه آلات موسیقی در مرکز شهر بروکسل با دربرداشتن بیش از ۸۰۰۰ آلات موسیقی، یکی از مشهورترین موزه‌های موسیقی جهان است. در این موزه، بازدیدکنندگان با تاریخ موسیقی بلژیک، سنت‌های موسیقیایی اروپایی و آلات موسیقی غیراروپایی آشنا می‌شوند. از ویژگی‌های جالب موزه، هدفون‌هایی است که می‌توان ۲۰۰ قطعه ضبط شده موسیقی از آلات حاضر در مجموعه را با استفاده از آن شنید.

موزه آلات موسیقی بروکسل

عکسی از موزه آلات موسیقی بروکسل 

16. کلیسای ملی قلب مقدس در کوکلبرگ بروکسل

بازیلیکا قلب مقدس یا کلیسای ملی قلب مقدس در بروکسل، یک کلیسای محلی کاتولیک رومی است. برای ساخت آن، از کلیسایی با همین نام در پاریس الهام گرفته شده است. پادشاه لئوپولد دوم در سال ۱۹۰۵ این کلیسا را به مناسبت جشن هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال بلژیک احداث کرد. این بنا بزرگترین ساختمانی است که به سبک معماری آرت دکو در جهان شناخته شده است.

کلیسای ملی قلب مقدس در کوکلبرگ بروکسل

تصویری از کلیسای ملی قلب مقدس

17. میدان یا بازار بزرگ بروکسل

یکی از مکان های دیدنی بروکسل، میدان بزرگ بروکسل یا به قول آلمانی‌ها گروته مارکت است که محل گردهمایی گردشگرانی است که به بروکسل سفر می‌کنند. این میدان در مرکز شهر بروکسل واقع شده و در اطراف آن، بناهای تاریخی متعددی با معماری‌های باشکوه کلاسیک و گوتیگ قرار دارد. علاوه‌بر وجود بناهای تاریخی و هتل‌ها و رستوران‌های مختلف و شیک در این میدان، غرفه‌هایی برای خرید مواد خوراکی، لباس و… در این میدان وجود دارد که آن را به یک بازار محلی نیز تبدیل کرده است.

بازار بزرگ بروکسل

عکسی از بازار بزرگ بروکسل

18. تالار شهر بروکسل در بلژیک

یکی از زیباترین بناهایی که در میدان بزرگ بروکسل قرار دارد، تالار شهر بروکسل است که بنای آن به قرن ۱۵ میلادی تعلق دارد. این برج ۹۶ متری را معمار مشهور قرن پانزدهم، ژان وان رویزبورک طراحی کرده است و شاهکاری از معماری گوتیک محسوب می‌شود. این ساختمان از معدود ساختمان‌هایی است که از بمباران‌های جنگ جهانی جان سالم به در برد و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 تالار شهر بروکسل در بلژیک

تصویری از تالار شهر بروکسل

19. گلخانه سلطنتی لایکن در بروکسل

اگر می‌خواهید به دیدار گل‌ها و گیاهانی بروید که از قرن هجدهم نگهداری می‌شوند، پس حتماً باید به گلخانه سلطنتی لایکن سر بزنید. این گلخانه درواقع مجموعه‌ای از گلخانه‌های بسیار وسیع است که گیاهان مختلفی و بعضاً نادری از اقلیم‌های مختلف جهان در آن نگهداری می‌شود. فراموش نکنید که درهای گلخانه سلطنتی همیشه باز نیست و تنها چند هفته در ماه‌های آوریل و می می‌توانید از آن بازدید کنید.

 گلخانه سلطنتی لایکن در بروکسل

عکسی از گلخانه سلطنتی لایکن

20. کتابخانه سلطنتی بلژیک در شهر بروکسل

کتابخانه سلطنتی یا کتابخانه ملی بلژیک یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های فرهنگی بلژیک به شمار می‌آید که در نزدیکی میدان بزرگ بروکسل قرار گرفته است. در این کتابخانه، چهار میلیون جلد کتاب وجود دارد که حدود ۴۵ هزار جلد از آنها کتاب‌های نایاب و نادر هستند. به‌علاوه در این کتابخانه، بیش از ۷۰۰ هزار حکاکی و نقاشی، ۱۵۰ هزار نقشه و ۲۵ هزار شی تاریخی نیز به چشم می‌خورد. این کتابخانه یک موزه نیز دارد که در سال ۲۰۲۰ افتتاح شده و در آن، انواع کتاب‌های نادر و نسخ خطی به نمایش گذاشته می‌شود.

عکسی از کتابخانه سلطنتی بلژیک

21. کلیسای نوتردام دو سابلون در بروکسل

کلیسای نوتردام دو سایلون، یادگار قرن پانزدهم در بروکسل است. این بنا به دلیل معماری نئوگوتیک خاص، پنجره‌های رنگارنگ و ارسی‌های بسیار زیبا شهرت دارد. این کلیسا محل خاکسپاری افراد سرشناس، خانواده‌های اشراف و برخی اعضای خاندان سلطنتی نیز بوده است.

 کلیسای نوتردام دو سابلون از مکان های دیدنی در بروکسل

عکسی از کلیسای نوتردام دو سابلون

22. موزه ماشین اتوورلد بروکسل؛ موردعلاقه ماشین‌دوست‌ها

موزه ماشین اتوورلد یکی از جاهای دیدنی بروکسل است که مجموعه‌ای بزرگ و متنوع از ۲۵۰ ماشین قدیمی اروپایی و آمریکایی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. علاوه‌بر ماشین‌‌های بلژیکی، در این مجموعه می‌توان بنتلی مدل ۱۹۲۸، بوگاتی ۱۹۳۰، کورد ۱۹۳۰ و چندین لیموزین را که به خانواده سلطنتی بلژیک تعلق داشته‌اند مشاهده کرد. موزه اتوورلد به‌خوبی می‌تواند سیر تحول و تکامل صنعت ماشین‌سازی و طراحی ماشین را نشان دهد.

موزه ماشین اتوورلد از جاهای دیدنی بروکسل

تصویری از موزه ماشین اتوورلد بروکسل

23. موزه علوم طبیعی بروکسل

در اوایل قرن نوزدهم، موزه علوم طبیعی بروکسل به‌عنوان بخشی از مؤسسه علوم طبیعی سلطنتی فعالیت می‌کند. این مکان یکی از مهم‌ترین موزه‌های علوم زیستی است که آثار آن حتی برای محققان این حوزه نیز بسیار مفید واقع می‌شود. این موزه‌ بخش‌های مختلفی همچون نمایشگاه دایناسورها، نمایشگاه مردان و ماموت‌ها، گالری پستانداران، نمایشگاه نهنگ‌ها، گالری حشرات، گالری مواد معدنی و… را شامل می‌شود.

 موزه علوم طبیعی بروکسل

عکسی از موزه علوم طبیعی بروکسل

24. دنیای قطار؛ موزه راه آهن بروکسل

دنیای قطار، موزه رسمی شرکت راه‌ آهن ملی بلژیک به‌شمار می‌رود و در یکی از ایستگا‌ه‌های قدیمی قطار بروکسل برپا شده است. در این مجموعه، در فضایی با مساحت ۸۰۰۰ متر مربع، ۲۲ لوکوموتیو را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین در این موزه می‌توان حدود ۱۲۰۰ شی مرتبط، مانند پل راه آهنی که متعلق به قرن ۱۹ است را دید. مهم‌ترین بخش موزه، لوکوموتیوی است که قدمت آن به سال ۱۸۴۲ بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین لوکوموتیو در قاره اروپا به شمار می‌آید.

موزه راه آهن بروکسل

عکسی از موزه راه آهن بروکسل 

25. موزه مد و پارچه های توری بروکسل

یکی از مناطق دیدنی بروکسل، موزه مد و پارچه‌های توری است که در سال ۱۹۷۷ افتتاح شده و به هنر مد و پارچه می‌پردازد. هدف اصلی این موزه نمایش لباس‌هایی با پارچه‌های توری به‌عنوان یکی از هنرهای سنتی مردم بلژیک است. این موزه شامل انواع لباس‌ها از لباس‌های راحتی گرفته تا لباس‌های مجلسی در طول دهه‌های مختلف می‌شود. بازدیدکنندگان علاوه‌بر اینکه می‌توانند از پارچه‌های توری آنتیک دیدن کنند؛ با مراحل ساخت آن نیز آشنا می‌شوند. 

موزه مد و پارچه از جاهای دیدنی در بلژیک

عکسی از موزه مد و پارچه

26. مرکز هنرهای زیبا بوزار در بروکسل

مرکز هنرهای زیبا بوزار، یکی از پربازدید‌ترین مکان‌های فرهنگی هنری در بروکسل به‌شمار می‌رود و خانه ارکستر ملی بلژیک است. مجموعه‌ بوزار شامل اتاق‌های کنفرانس، سینما و سالن کنسرت می‌شود و برنامه‌های باکیفیت و بین‌المللی، آن را در جایگاهی ممتاز در میان دیگر مراکز فرهنگی قرار داده است. ساختمان این مرکز نیز با معماری خاص خود که هنر ویکتور هورتا است، یکی از زیباترین بناهای بروکسل محسوب می‌شود. 

تصویری از مرکز هنرهای زیبا بوزار در بروکسل

27. مرکز کمیک استریپ بلژیک در شهر بروکسل

بلژیک یکی از کشورهایی است که هنر کمیک استریپ در آن از جایگاه والایی برخودار است. از این رو در یکی دیگر از ساختمان‌های بی‌نظیری که ویکتور هورتا طراحی کرده بود، در بروکسل موزه‌ای افتتاح شد که به نمایشگاه دائمی آثار کمیک استریپ تبدل شد.

 مرکز کمیک استریپ از معروف ترین جاهای دیدنی بروکسل

تصویری از  مرکز کمیک استریپ بلژیک

28. پارک سنکوانتنِر؛ از مهم‌ترین جاهای دیدنی بروکسل

پارک سنکوانتنِر یکی از جاهای دیدنی بروکسل است که به مناسبت پنجاهمین سالگرد کشور بلژیک در سال ۱۸۸۰ تأسیس شد. در این باغ بزرگ و سرسبز، کاخی به عنوان یادبود سنکوانتنِر ساخته شد که دارای یک طاق بسیار بزرگ است. این طاق عظیم را طاق پیروزی نامیده‌اند و دو ضلع کاخ را به یکدیگر متصل می‌کند. دو موزه بزرگ بروکسل در بخش مرکزی کاخ سنکوانتنِر قرار دارد. موزه تاریخ و هنر و موزه ارتش دو موزه‌ای هستند که در پارک سنکوانتنِر قرار دارند.

پارک سنکوانتنِر از زیباترین مکان های دیدنی بروکسل

تصویری از پارک سنکوانتنِر

جاهای دیدنی بروکسل؛ قلب تپنده فرهنگ و هنر اروپا

بروکسل پایتخت بلژیک، تنها یک شهر مهم سیاسی نیست؛ بلکه شاید در باب اهمیت آن، کفه فرهنگ و هنر سنگین‌تر هم باشد. بروکسل شهری است پرجنب‌وجوش و شلوغ که تاریخ غنی و پرشکوه آن را می‌توان از موزه‌های متعدد، کاخ‌های زیبا، معماری‌های خاص و باشکوه و کتابخانه‌های آن متوجه شد. اگر می‌خواهید چکیده‌ای از کل اروپا را ببینید، با شگفتی‌های هنری به ویژه معماری آشنا شوید و از موزه‌های متعدد و جذاب لذت ببرید، بروکسل همان جایی است که در تور اروپا به دنبالش می‌گشتید.

سؤالات متداول:

1. بروکسل کجاست؟

بروکسل پایتخت شهر بلژیک است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی در قاره اروپا محسوب می‌شود.

2. جاهای دیدنی بروکسل کجا هستند؟

موزه سلطنتی هنرهای زیبای بلژیک، اتومیوم، موزه آلات موسیقی، تالار شهر بروکسل، موزه طبیعی بروکسل، موزه قطار و بازار بزرگ بروکسل از بهترین جاهای دیدنی این شهر هستند

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt