ارمنستان یا گرجستان

ارمنستان یا گرجستان؟ کدام یک برای سفر بهتر است؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 29 خرداد ، 1403

ارمنستان یا گرجستان | کدام یک برای مسافرت بهتر است؟

ارمنستان یا گرجستان؟ در این مقاله، با تفاوت‌های هردو کشور از نظر آب و هوا، جاهای دیدنی، غذا، فرهنگ، هزینه سفر، تفریحات و... آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

اگر در حال انتخاب یک مقصد در دسترس و نزدیک برای سفر بعدیتان هستید، حتماً به ارمنستان یا گرجستان فکر کرده‌اید. دو کشوری که هر دو در نزدیکی ایران قرار دارند و حتی بعضی افراد، شهرهای معروف این دو کشور را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. اگر اطلاعات چندانی درباره این دو کشور ندارید و نمی‌دانید در سفر به ارمنستان و گرجستان چه روزهایی در انتظارتان است، با این مقاله و مقایسه همه‌جانبه این دو کشور زیبا و باستانی همراه شوید تا با شباهت‌ها و تفاوت‌های ارمنستان و گرجستان از لحاظ وضعیت طبیعی و آب‌وهوایی، فرهنگی، تفریحی، اجتماعی و تاریخی آشنا شوید.

آب و هوای ارمنستان بهتر است یا گرجستان؟

ارمنستان و گرجستان از لحاظ موقعیت جغرافیایی بسیار نزدیک به یکدیگر و درواقع همسایه هستند. هر دو کشور در منطقه قفقاز واقع شده‌اند و به همین دلیل از لحاظ آب‌وهوایی تقریباً وضعیتی شبیه به یکدیگر دارند.

البته آب‌وهوای گرجستان تنوع بیشتری دارد و تقریباً کشوری چهارفصل محسوب می‌شود. گرجستان به دلیل وجود رشته کوه‌های قفقاز، زمستان‌های برفی و سرد را تجربه می‌کند. از سوی دیگر در شهری مانند باتومی که در کرانه دریای سیاه قرار گرفته است، آب‌وهوایی کاملاً متفاوت با بارش‌های فراون و رطوب بالا، تابستان‌های معتدل و زمستان‌های نه‌چندان سرد دیده می‌شود.

آب و هوای ارمنستان از آنجایی که کشوری محصور در خشکی است، قاره‌ای است. تابستان‌های گرم و خشک و آفتابی و رطوبت پایین‌ و زمستان‌های سرد و کاملاً برفی از ویژگی‌های آب‌وهوایی ارمنستان است. بهترین زمان سفر به ارمنستان از نظر آب و هوا نیز بهار و اوایل تابستان است.

آب و هوای ارمنستان بهتر است یا گرجستان

عکسی از ارمنستان در بهار

طبیعت ارمنستان بهتر است یا گرجستان؟

ارمنستان و گرجستان کشورهایی هستند که از لحاظ برخورداری از مناظر کوهستانی، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. رشته‌کوه قفقاز عمده کوه‌های این دو کشور را تشکیل می‌دهد و باعث شکل‌گیری مناظر کوهستانی و کوهپایه‌ای بسیار خیره‌کننده در گرجستان و ارمنستان شده است.

در ارمنستان شما می‌توانید از دره‌های سبز، دریاچه‌های متعدد، جنگل‌های کوهستانی و کوه‌های پوشیده از درختان سبز و انبوه دیدن کنید. مشابه چنین مناظری را در قسمت‌های کوهستانی گرجستان نیز می‌توانید ببینید و اگر در زمستان به این دو کشور سفر کنید، مناظر قله‌های پوشیده از برف و دریاچه‌های یخ‌زده چشمانتان را نوازش خواهد داد.

در گرجستان علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعت کوهستانی، می‌توانید از طبیعت ساحلی شهر باتومی، پارک‌های ملی گیاه‌شناسی، آبشارهای جذاب و دریاچه‌های قدیمی لذت ببرید.

گرجستان بهتر است یا ارمنستان

تصویری از طبیعت گرجستان

مراکز خرید کدام بهتر است؟ ارمنستان یا گرجستان؟

اگر می‌خواهید با هدف خرید به ارمنستان یا گرجستان بروید، باید بدانید که این دو کشور هیچ‌کدام به عنوان مقاصدی ایده‌آل برای خرید شناخته نمی‌شوند و هم از لحاظ تنوع برندها و اجناس و هم از لحاظ قیمتی نسبت به کشوری مثل به ترکیه، مقصد مناسبی نیستند؛ اما به صورت کلی برای خریدهای کوچک یا خرید سوغاتی در هر دو کشور، مراکز خرید متعددی پیدا خواهید کرد که هم در شکل و شمایل سنتی و هم به صورت پاساژ‌ها و مراکز خرید مدرن، در دسترس مسافران هستند.

جاهای دیدنی گرجستان بیشتر است یا ارمنستان؟

جاهای دیدنی گرجستان متنوع ‌تر و غنی‌تر از ارمنستان است. این کشور دارای کوه‌ها، سواحل، غارها، آبشارها، جاذبه‌های پیاده‌گردی، قلعه‌ها، کلیساها، صومعه‌‌های دیدنی بوده و از این نظر یک مقصد گردشگری فوق‌العاده است.

تنوع جاهای دیدنی ارمنستان نسبت به گرجستان کمتر است. بیشتر جاذبه‌های معروف آن، کلیساها یا صومعه‌‌ها هستند. با این حال، از معماری بسیار زیبای این صومعه‌ها و مناظر طبیعی این کشور نمی‌شود به‌راحتی گذشت. در ادامه با ۴ مورد از معروف‌ترین مکان های دیدنی ارمنستان و گرجستان آشنا می‌شویم.

جاهای دیدنی ارمنستان

· دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان ارمنستان یکی از بزرگ‌‌ترین دریاچه‌های آب شیرین جهان است که در ارتفاع ۱۹۰۵ متری از سطح دریا در کوه‌های قفقاز واقع شده و همین باعث شده یکی از بلندترین دریاچه‌‌های دنیا نیز محسوب شود. سواحل و مناظر طبیعی اطراف این دریاچه، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی ارمنستان به شمار می‌آیند.

·  صومعه گغارد ارمنستان

صومعه گغارد یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین دیدنی‌های ارمنستان است که در اطراف ایروان قرار دارد. این صومعه در دل کوه و از سنگ تراشیده شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

· کاسکاد ارمنستان

منطقه سرسبز کاسکاد یکی از زیباترین پارک‌ها و فضاهای باز شهر ایروان و محل گردهمایی مردم این شهر و محل برگزاری انواع کنسرت‌های بزرگ است. این فضای سرسبز و دیدنی با چشم‌اندازی از کل شهر ایروان، محل نمایش آثار هنری مختلف نیز محسوب می‌شود.

· موزه نسل‌کشی ارامنه در ارمنستان

موزه نسل کشی ارامنه در محل یک قلعه قدیمی، روی تپه‌ای به نام تیت سرناکابرد و کنار رودخانه‌ای به نام هرازدان بنا شده و یادبود کشتار بی‌رحمانه ارامنه به دست ترکان عثمانی است. این بنا هم به دلیل معماری خاص خود و هم به دلیل آثار و مستندات مربوط به این نسل‌کشی، یکی از جاهای دیدنی مهم ارمنستان به شمار می‌آید.

جاهای دیدنی گرجستان

· قلعه ناریقالا در گرجستان

ناریقالا یک قلعه باستانی است که بر فراز تپه‌ای در شهر تفلیس واقع شده و قدمت آن به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. موقعیت خاص این قلعه جذاب و دیدنی باعث می‌شود وقتی بر فراز آن بایستید، یک نمای کامل و ۳۶۰ درجه از شهر تفلیس ببینید.

·  حمام های سلطنتی تفلیس در گرجستان

از چند صد سال قبل در تفلیس، حمام‌های گوگردی مختلفی وجود داشته و مورد استفاده مردم بوده است. معماری این حمام‌ها، کاملاً شرقی و سقف حمام‌ها گنبدی‌شکل است. این حمام‌ها تجربه منحصربه‌فردی از آبگرم‌درمانی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

·  مجسمه علی و نینو در گرجستان

نماد مشهور شهر باتومی در گرجستان، مجسمه دو عاشق به نام‌های علی و نینو است. آنچه این مجسمه‌ها را متمایز می‌کند این است که این دو مجسمه در فواصل زمانی مشخص به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند، به یکدیگر می‌رسند، در هم می‌آمیزند و به شکل پیکری واحد در می‌آیند.

· آبشار ماخونتستی گرجستان

این آبشار حدود ۳۰ کیلومتر با باتومی فاصله دارد و مسیر رسیدن به آن، به اندازه خود آبشار زیبا است. آبشار ماخونتستی در منطقه‌ای سرسبز و کوهستانی واقع شده و در اطراف آن، جنگل‌های سرسبزی وجود دارد. 

غذاهای گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟

یکی از ویژگی‌های خاص ارمنستان و گرجستان این است که به دلیل نزدیکی به ایران و آشنایی با فرهنگ‌های شرقی، بسیاری از غذاهای این دو کشور به ذائقه ما ایرانی‌ها نزدیک است و طعم آنها به دلمان می‌نشیند.

بنابراین احتمالاً از غذاهای این دو کشور لذت خواهید برد. ضمن اینکه در این دو کشور، انواع رستوران‌های بین‌المللی مختلف وجود دارند و در عین حال، غذاهای سنتی نیز به وفور یافت می‌شوند. در ادامه با برخی از غذاهای معروف این دو کشور آشنا می‌شویم که نباید از دستشان بدهید.

غذاهای معروف گرجستان

  • خاچاپوری آجارولی
  • خینکالی
  • کباب متسوادی
  • آجاپساندالی
  • لوبیانی
  • سوپ خارچو
  • مرغ تاباکا
  • نادوگی
  • شکمرولی

به ارمنستان سفر کنیم یا گرجستان

عکسی از غذاهای معروف گرجستان

غذاهای معروف ارمنستان

  • خوروات (کباب ارمنی)
  • دلمه
  • پیتزای ارمنی
  • هریسا
  • اسپاس
  • باستورما
  • خاش (کله‌پاچه ارمنی)
  • خاشلاما
  • قاپاما

عکسی از غذاهای معروف ارمنستان

سواحل کدام بهتر است؟ ارمنستان یا گرجستان؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تور ارمنستان و گرجستان، از نظر نزدیکی به دریا و برخورداری از سواحل است. ارمنستان خط ساحلی ندارد؛ چراکه کشوری محصور در خشکی به حساب می‌آید. در حالی که گرجستان حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی در کناره دریای سیاه دارد.

شهر ساحلی باتومی، معروف به مروارید دریای سیاه و پایتخت گردشگری گرجستان، یکی از محبوب‌ترین شهرها در ساحل دریای سیاه است. در ارمنستان گاهی اوقات برخی افراد برای استفاده از مناظر ساحلی به سواحل دریاچه زیبای سوان می‌روند.

تفاوت فرهنگ ارمنستان و گرجستان

دو کشور ارمنستان و گرجستان از جمله کشورهایی هستند که فرهنگ و آداب و رسومشان در سراسر جهان، منحصربه‌فرد و خاص محسوب می‌شود. این کشورها خط، زبان، الفبا و مذهب جداگانه خود را دارند.

برای مثال، ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را به‌عنوان دین رسمی انتخاب کرد و اکنون نیز مردم ارمنستان پیرو کلیسای حواری ارمنی هستند که کلیسایی کاملاً خودمختار و متفاوت با دیگر شاخه‌های مسیحیت به شمار می‌آید.

مردم گرجستان نیز عمدتاً مسیحی هستند و در هر دو کشور، صومعه‌ها و کلیساهای مختلفی را می‌توانید ببینید. این دو کشور هر دو گذشته‌ای پرفرازونشیب داشته‌اند که ردپای آن را می‌توان در فرهنگ عامه مردم مشاهده کرد.

بررسی مردم گرجستان و ارمنستان

مردم هر دو کشور به سبک اخلاق و رفتار مردمان شرقی، کاملاً مهمان‌نواز و اجتماعی هستند. البته تقریباً انگلیسی حرف زدن در این کشورها شما را به دردسر خواهد انداخت؛ چراکه عمده افراد نسل قدیم این کشورها با زبان انگلیسی آشنا نیستند.

مردم گرجستان در سراسر جهان و بنابر نظر عمده مسافران و گردشگران، از خونگرم‌ترین مردمان جهان هستند و حتی برخی معقتدند دوستانه‌ترین رفتار را با گردشگران، گرج‌ها دارند.

ارمنستان مسافران بیشتری دارد یا گرجستان؟

یکی از نکاتی که در پاسخ به سؤال «ارمنستان یا گرجستان؟» باید به آن اشاره کرد، بحث گردشگرپذیر بودن این دو کشور است. گرجستان و ارمنستان، هر دو کشورهایی هستند که برای توسعه صنعت توریسم و گردشگری، برنامه‌ریز‌ی‌های مختلف و طولانی‌مدت داشته‌اند و همین امر باعث پیشرفت گردشگری در این کشور شده است؛ اما باید گفت که گرجستان به‌طور آشکاری توسعه‌یافته‌تر از ارمنستان است و برای پذیرش گردشگران آماده‌تر و بهتر عمل می‌کند. این کشور در زمینه زیرساخت‌ها و جاذبه‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری زیادی کرده است.

گرجستان امن تر است یا ارمنستان؟

از نظر امنیت، قطعاً می‌توانید کشورهای امن‌تری نسبت به ارمنستان یا گرجستان پیدا کنید؛ مخصوصاً در رابطه با سرقت‌های کوچک. معمولاً جرم و جنایت‌های خشونت‌بار در این کشورها نادر است و کمتر پیش می‌آید توریست‌ها شاهد چنین جنایاتی باشند.

به صورت کلی، احساس گردشگران این است که گرجستان امن‌تر، غنی‌تر و توسعه‌یافته‌تر است و افراد کمتری برای زنده ماندن نیاز به کلاهبرداری و برهم زدن امنیت دارند.

البته از نظر امنیت جاده‌ای احتمالاً در جاده‌های هیچ‌کدام از این کشورها احساس امنیت نخواهید کرد؛ چراکه رانندگی خطرناک و ناایمن در جاده‌ها به وفور دیده می‌شود و اگر قصد رانندگی دارید باید کاملاً مراقب و محتاط باشید.

ارمنستان به ایران نزدیک تر است گرجستان؟

ارمنستان و گرجستان هردو در شمال غربی ایران واقع شده‌اند و فاصله آنها از ایران زیاد نیست؛ اما نکته مهم این است که ارمنستان یکی از همسایه‌های ایران است و با کشور ما مرز مشترک دارد. بنابراین اگر قصد سفر زمینی به این کشور را داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید برای سفر اقدام کنید و با طی مسافت کمتری به این کشور می‌رسید.

تفریحات گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟

فرقی نمی‌کند به کدام کشور بروید، ارمنستان یا گرجستان؛ هر دو تفریحات متنوعی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. شهر ایروان ارمنستان به دلیل جشنواره‌های خاصی که در زمان‌های متفاوتی از سال برگزار می‌کند، محبوبیت زیادی دارد؛ مانند جشنواره آب‌پاشی. از سوی دیگر، تفریحات گرجستان را می‌توان متنوع‌تر دانست؛ چراکه گرجستان، باتومی را دارد! شهری ساحلی با انواع تفریحات ساحلی، ورزش‌های آبی و زندگی پرهیاهوی شبانه. به‌علاوه ورزش‌های زمستانی در گرجستان پررونق‌تر از ارمنستان است.

هتل های ارمنستان بهتر است یا گرجستان؟

اگر می‌خواهید به جایی بروید که هتل‌های لوکس و ریزورت‌های ساحلی را امتحان کنید و با تفریحات داخل هتل کاملاً سرگرم شوید، بدون شک گرجستان و شهر باتومی را به شما توصیه می‌کنیم. در لیست هتل های گرجستان می‌توانید بوتیک هتل‌های مختلف را تجربه کنید و با فرهنگ بومی منطقه آشنا شوید.

در مقابل، هتل‌های ارمنستان طیف گسترده‌تری از سلیقه‌ها و بودجه‌ها را پوشش می‌دهند و می‌توانید با هزینه کمتری در این کشور اقامت کنید.

حمل و نقل عمومی گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟

در سه شهر معروف این دو کشور یعنی ایروان، باتومی و تفلیس، حمل‌ونقل عمومی کاملاً پیشرفته و در دسترس است. ایروان و تفلیس مترو دارند. به‌صورت کلی، حمل‌ونقل عمومی در این دو کشور گران نیست و گرجستان کمی ارزان‌تر از ارمنستان است.

سفر به ارمنستان ارزانتر است یا گرجستان؟

خوشبختانه با مقایسه گرجستان و ارمنستان می‌توان فهمید که نه ارمنستان و نه گرجستان، هیچ‌کدام مقاصد گرانی به شمار نمی‌آیند. با کمتر از ۵۰ دلار در روز می توانید از ارمنستان یا گرجستان دیدن کنید. قیمت‌ها در این دو کشور مشابه است؛ اما گرجستان کمی ارزان‌تر است.

بالاخره تور گرجستان بخرم یا ارمنستان؟

همه گفتنی‌ها را در پاسخ به سؤال «ارمنستان یا گرجستان» نوشتیم و اکنون وقت تصمیم‌گیری است. این دو کشور هردو از جمله مقاصد دیدنی و در دسترسی به شمار می‌آیند که با هزینه نسبتاً کمی می‌توانید از آنها دیدن کنید. اگر می‌خواهید به کشوری بروید که از ازدحام و شلوغی گردشگران در آن خبری نباشد و بتوانید در کمال آرامش از مناظر طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و صومعه‌ها لذت ببرید، تور ارمنستان را انتخاب کنید. اگر به دنبال تفریحات ساحلی، مناظر کوهستانی و آثار تاریخی متعدد هستید، تور گرجستان بهترین انتخاب برای شماست.

سؤالات متداول:

1. ارمنستان برای سفر بهتر است یا گرجستان؟

این دو کشور از مقاصد گردشگری راحت برای ایرانی‌ها محسوب می‌شوند و هردو زیبایی‌های خاص خود را دارند؛ اما اگر به دنبال سفری هستید که در آن از سکوت و آرامش مناظر طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و صومعه‌ها لذت ببرید، ارمنستان بهتر است و اگر به دنبال تفریحات ساحلی، مناظر کوهستانی و جاذبه های شهری زیباتر هستید، گرجستان انتخاب بهتری است.

2. سفر به ارمنستان ارزانتر است یا گرجستان؟

این دو کشور تقریباً از نظر هزینه به یکدیگر شبیه هستند و جزء مقاصد گردشگری ارزان محسوب می‌شوند؛ بنابراین سفرتان به هردو از نظر قیمت، چندان تفاوتی نخواهد داشت.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt