آنتالیا یا مارماریس

آنتالیا یا مارماریس؟ کدام برای سفر مقصد بهتری است؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 خرداد ، 1403

آنتالیا یا مارماریس | کدام برای سفر بهتر است؟

آنتالیا یا مارماریس؟ کدام بهتر است؟ در این مقاله، این دو شهر ترکیه را از نظر آب و هوا، جاهای دیدنی، امنیت، هتل‌ها، تفریحات شبانه و... مقایسه کرده‌ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

ترکیه از آن دسته مقاصد گردشگری است که آنقدر انتخاب‌های خوب و هیجان‌انگیز در برابر گردشگران می‌گذارد که گردشگران برای انتخاب مقصدشان باید تصمیم کبری بگیرند و از میان همه خوبان یک مقصد را برگزینند. یکی از سخت‌ترین تصمیم‌گیری‌های کسانی که می‌خواهند استراحت، آرامش و تفریح را در سواحل دریای مدیترانه تجربه کنند، انتخاب بین آنتالیا و مارماریس است. این دو شهر ساحلی پرطرفدار ترکیه، آنقدر امکانات و تفریحات هیجان‌انگیز دارند که مسافران همیشه می‌پرسند بالاخره آنتالیا یا مارماریس؟ اگر این سوال ذهن شما را نیز درگیر کرده است، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا جواب خود را بگیرید.

آب و هوای آنتالیا بهتر است یا مارماریس؟

اولین نکته‌ای که باید برای پاسخگویی به سوال «آنتالیا بهتر است یا مارماریس» بررسی کنیم، این است که آنتالیا کجاست و تفاوت‌های اقلیمی و آب‌وهوایی بین این دو شهر چگونه است. آنتالیا در جنوب غرب و مارماریس در غرب کشور ترکیه قرار گرفته‌اند و هردو شهر در سواحل دریای مدیترانه گسترش یافته‌اند.

براساس موقعیت جغرافیایی این دو شهر، به‌طور کلی می‌توان گفت که آب‌وهوای آنتالیا و مارماریس در دسته آب‌وهوای مدیترانه‌ای قرار می‌گیرد. به این معنا که تابستان‌ها کاملاً گرم و خشک هستند و احتمال بارش از اواخر بهار تا ابتدای پاییز بسیار بسیار کم است.

اوج افزایش دما در ماه‌های جولای و آگوست اتفاق می‌افتد و سپس از اواسط پاییز به بعد، هوا رو به خنک شدن می‌رود و بارش‌ باران افزایش می‌یابد. زمستان‌های این دو شهر کاملاً معتدل است و سرمای شدید یا برف و کولاک به ندرت اتفاق می‌افتد.

بنابراین به‌صورت کلی می‌توان گفت آب‌وهوا و اقلیم این دو شهر تا حد بسیار زیادی شبیه به یکدیگر است و تفاوت چندانی از این لحاظ بین آنتالیا و مارماریس وجود ندارد.

آنتالیا یا مارماریس

تصویری از مارماریس در تابستان

تفاوت فرهنگ آنتالیا و مارماریس

کشور ترکیه از لحاظ آداب و رسوم و سنت‌های فرهنگی، بسیار غنی و پربار است و شهرهای این کشور نیز اصالت و سنت‌های خود را حفظ کرده‌اند.

آنتالیا یکی از شهرهای کاملاً باستانی و قدیمی ترکیه به شمار می‌آید که در دوره‌های تاریخی مختلف، حکومت یونانیان، رومیان و مسلمانان را تجربه کرده است. این شهر از هر دوره تاریخی، یادگاری در خود نهفته و ردپای سنت‌های باستانی اصیل در این شهر بسیار پررنگ است.

در مارماریس، اوضاع فرهنگی کمی متفاوت به نظر می‌رسد. مارماریس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، نقش یک بندرگاه مهم را در طول تاریخ ایفا کرده و همواره میزبان مسافران، بازرگانان، تجار و دریانوردان از ملیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون بوده است. به همین دلیل، تنوع فرهنگی و تأثیرپذیری از سایر فرهنگ‌ها در این شهر نسبت به آنتالیا بیشتر دیده می‌شود و فرهنگ دریانوردی نقش مهمی در زندگی مردم این شهر دارد.

اما آنچه میان این دو شهر مشترک است، خونگرمی مردم و مهمان‌نوازی آنهاست. هم در آنتالیا و هم در مارماریس، مردم محلی کاملاً اجتماعی هستند و از معاشرت با توریست‌ها و گفتگو با آنها استقبال می‌کنند.

مقایسه هتل های آنتالیا و مارماریس

آنتالیا پایتخت گردشگری ترکیه به شمار می‌آید؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۳ به عنوان چهارمین شهر پربازدید جهان با بیش از 5/16 میلیون گردشگر خارجی شناخته شده است. بنابراین جای تعجب ندارد که این شهر مملو از هتل‌ها، ریزورت‌ها و مراکز اقامتی باشد و از این نظر، هتل های آنتالیا کاملاً از مارماریس پیشی می‌گیرد.

در آنتالیا طیف گسترده‌ای از هتل‌ها و مراکز اقامتی با انواع امکانات مختلف، از ارزان و اقتصادی گرفته تا لوکس و لاکچری می‌توانید پیدا کنید. تنوع به قدری بالاست که بسیاری معتقدند سفر به آنتالیا، یک تور هتل‌گردی محسوب می‌شود.

تنوع هتل‌ها و تا حدودی امکانات و تفریحات آنها در مارماریس کمتر است؛ اما این به این معنا نیست که در مارماریس هتل‌های لوکس و شیک پیدا نمی‌شود. هتل‌های ۵ ستاره مارماریس با انواع و اقسام امکانات و البته تفریحات آبی و ساحل اختصاصی، به‌راحتی می‌توانند همه انتظارات مسافران و گردشگران را برآورده کنند.

غذاهای آنتالیا بهتر است یا مارماریس؟

بی‌تردید کشور ترکیه یکی از بهترین جاهایی است که عاشقان غذا و خوراکی و شیرینی می‌توانند به آن سفر کنند. آنتالیا و مارماریس هم مثل بسیاری از شهرهای ترکیه، فرهنگ غذایی غنی و پرباری دارند.

البته باید گفت که در شهر آنتالیا، غذاهای سنتی و اصیل ترکی بیشتر و باکیفیت‌تری پیدا می‌کنید؛ چراکه اساساً آنتالیا به سنت‌های تاریخی خود وفادارتر مانده است. در مقابل، مارماریس به دلیل رفت‌وآمدهای مکرر مسافران و دریانوردان از کشورهای دیگر، غذاهای دیگر کشورها را نیز در فرهنگ غذایی خود پذیرفته است.

ناگفته نماند که اگر از عاشقان غذاهای دریایی هستید، هم در آنتالیا و هم در مارماریس، غذاهای دریایی با کیفیت و بسیار لذیذی را پیدا خواهید کرد.

غذاهای آنتالیا بهتر است یا مارماریس

عکسی از غذاهای معروف در آنتالیا

هزینه سفر به آنتالیا بیشتر است یا مارماریس؟

سخن گفتن از هزینه‌ سفر به آنتالیا یا مارماریس چندان ساده نیست؛ چرا که عوامل مختلفی در تعیین هزینه سفر نقش دارند. از جمله این موارد می‌توان به زمان سفر، تعداد روزها، نوع هتل و امکانات آن، نوع پرواز و… اشاره کرد.

هزینه سفر به مارماریس تا حد زیادی به فصل سفر بستگی دارد. مثلاً اگر در ماه آگوست (اوایل مرداد تا اوایل شهریور) به مارماریس سفر کنید، با قیمت‌هایی مواجه خواهید شد که نسبت به حالت عادی دو برابر بیشتر هستند. براساس نظر مسافران درباره مارماریس و آنتالیا، سفر به مارماریس در تابستان احتمالاً از آنتالیا در این فصل گران‌تر تمام می‌شود.

سواحل آنتالیا بهتر است یا سواحل مارماریس؟

سواحل زیبا و فیروزه‌ای مدیترانه، همان جاذبه‌های طبیعی هستند که باعث شهرت دو شهر آنتالیا و مارماریس شده‌اند. هم در آنتالیا و هم در مارماریس، امکانات متعددی برای لذت بردن از سواحل فراهم است؛ اما سواحل آنتالیا و مارماریس کمی با یکدیگر متفاوتند.

سواحل آنتالیا معمولاً نسبت به سواحل مارماریس شلوغ‌تر هستند و این موضوع هم محاسنی دارد و هم معایبی. شلوغ بودن این سواحل باعث شده است که امکانات تفریحی و ورزشی متعددی در این سواحل در دسترس باشد و تنوع تفریحات آبی در آنتالیا بسیار زیاد است؛ اما طبیعتاً این شلوغی و ازدحام باعث می‌شود که لذت بردن از آرامش ساحل و طبیعت آن سخت شود و برخی مسافران احساس راحتی نداشته باشند.

سواحل مارماریس نیز پرازدحام هستند؛ اما پیدا کردن سواحل دنج و خلوت در این شهر کار راحتی است و سواحل بکر مختلفی را می‌توان در دل طبیعت سرزنده و زیبای مارماریس پیدا کرد که هم بسیار خلوت و آرام هستند و هم منظره‌ فوق‌العاده‌ای از دریا و جنگل را در برابر دیدگان شما می‌گسترانند.

به آنتالیا سفر کنیم یا مارماریس

عکسی از سواحل مارماریس

جاهای دیدنی آنتالیا بیشتر است یا مارماریس؟

از نظر قدمت تاریخی، هردو شهر از شهرهایی هستند که قدمتشان به پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. از نظر زمان تخمینی شکل‌گیری شهرها، مارماریس ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح شکل گرفته و حتی در بخشی از تاریخ خود، قسمتی از امپراتوری ایران محسوب می‌شده است. مارماریس در حمله اسکندر مقدونی تخریب می‌شود و تا مدت‌ها شهری خالی از سکنه بوده است. بناهای تاریخی این شهر، مثل قلعه و موزه مارماریس بسیار دیدنی هستند.

آنتالیا نیز شهری باستانی است که قدمت آن به ۳۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد و یکی از پادشاهان یونانی آن را بنیان گذاشته است. رونق این شهر در دوران باستان بسیار بیشتر از مارماریس بوده و پادشاهی‌های مختلفی مانند یونانیان، امپراتوری روم، سلجوقیان و عثمانیان بر این شهر حکومت کرده‌اند. در حال حاضر در آنتالیا از هر دوره تاریخی، بناها و جاذبه‌های مختلفی به یادگار مانده است که مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کند. بنابراین به صورت کلی، آنتالیا گذشته‌ای پرفرازونشیب و در نتیجه جاهای دیدنی آنتالیا بیشتر است.

کدام‌یک شب های زنده‌تری دارد؟ آنتالیا یا مارماریس؟

بنابر نظر مسافران درباره مارماریس، این شهر یکی از شب‌زنده‌دارترین شهرهای ترکیه است و زندگی شبانه، دست کمی از زندگی معمول و پرهیاهوی روزانه ندارد. در مارماریس، کافه‌ها و رستوران‌هایی که در خط ساحلی قرار دارند، تقریباً تا طلوع سپیده‌دم مشغول فعالیت هستند و از مسافران پذیرایی می‌کنند. به‌علاوه در برخی مواقع نیز نمایش‌ یا جشنواره‌های ویژه‌ای در سواحل مارماریس برگزار می‌شود که جریان زندگی شبانه را هیجان بیشتری می‌بخشد.

با این حال نباید فکر کنید که آنتالیا در شب سوت و کور است. در سواحل آنتالیا هم کافه‌های بسیاری را خواهید دید که تا صبح فعالیت می‌کنند و اجراهای شبانه باله و اپرا در آنتالیا نیز برقرار است.

آنتالیا امن تر است یا مارماریس؟

از نظر امنیت، تفاوت چندانی بین مارماریس یا آنتالیا وجود ندارد و در هر دو شهر، با تلاش نیروی پلیس، نظم و امنیت کامل برقرار است و معمولاً گردشگران با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند. البته فراموش نکنید که سواحل آنتالیا شلوغ‌تر هستند و بهتر است در این ازدحام و شلوغی از وسایل ارزشمند خود بیشتر مراقبت کنید. با زیباترین سواحل آنتالیا آشنا شوید.

مراکز خرید آنتالیا بهتر است یا یا مراکز خرید مارماریس؟

آنتالیا یا مارماریس، هر کدامشان را که انتخاب کنید، از بهترین شهرها برای خرید هستند و در بازارها و مراکز خرید این شهر هرچه بخواهید پیدا می‌کنید. هردو شهر دارای بازارهای بزرگی هستند که انواع اجناس سنتی، صنایع دستی و سوغاتی‌های معروف ترکی را می‌توانید خریداری کنید. به‌علاوه مراکز خرید و پاساژهای مدرن و لوکس نیز در هر دو شهر در انتظار مسافران هستند.

آنتالیا یا مارماریس

عکسی از مراکز خرید مارماریس

کدام شهر برای خانواده بهتر است؟ آنتالیا یا مارماریس؟

هم در تور آنتالیا و هم در مارماریس، تفریحات مختلف برای گروه‌های سنی مختلف فراهم شده است و اگر فرزندان خردسالی دارید که در سفر، شما را همراهی می‌کنند، جای نگرانی وجود ندارد.

باوجود این، بسیاری از مسافران معتقدند که سواحل آنتالیا برای سفر خانوادگی بیش از حد شلوغ هستند و برای لذت بردن از یک سفر خانوادگی، به‌ویژه اگر افراد مسن هم همراه شما هستند، بهتر است سواحل مارماریس را انتخاب کنید.

تفریحات آنتالیا بهتر است یا مارماریس؟

بازار تفریحات و سرگرمی‌های مختلف به ویژه تفریحات آبی در هر دو شهر بسیار داغ است و طیف وسیعی از تفریحات را می‌توانید در آنتالیا یا مارماریس تجربه کنید. اما همان‌طور که پیشتر گفتیم، به دلیل پررونق‌تر بودن سواحل آنتالیا، تنوع و گستردگی تفریحات ساحلی و انواع ورزش‌های آبی در آنتالیا نسبت به مارماریس بیشتر است.

آنتالیا یا مارماریس؟ انتخاب شما کدام است؟

به‌طور کلی و به‌عنوان جمع‌بندی نهایی باید بگوییم اگر سفرتان خانوادگی است یا به گشت‌وگذار در سواحل بکر و خلوت علاقه دارید و زندگی شبانه برایتان مهم است، تور مارماریس گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود؛ اما اگر بخواهید از جاذبه‌های تاریخی بازدید کنید، گزینه‌های بیشتری در انتخاب هتل داشته باشید، از امکانات رفاهی بیشتری بهره‌مند شوید و تفریحات آبی گوناگونی را تجربه کنید، آنتالیا گزینه بهتری است.

سؤالات متداول:

1. آنتالیا بهتر است یا مارماریس؟

اگر به گشت و گذار در سواحل بکر و خلوت علاقه دارید و می‌خواهید تنوع غذایی بیشتری را تجربه کنید، مارماریس گزینه بهتری برای شماست؛ اما اگر به تفریحات لوکس آبی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید امکانات رفاهی بیشتری داشته باشید، آنتالیا برای شما گزینه بهتری است.

2. جاهای دیدنی آنتالیا بیشتر است یا مارماریس؟

هم آنتالیا و هم مارماریس بسیار زیبا هستند و هردو برای سفر عالی هستند. البته با اینکه آنتالیا از نظر تاریخی قدمت کمتری نسبت به مارماریس دارد؛ اما دیدنی‌های تاریخی‌اش بیشتر از مارماریس است و تقریباً از هر دوره تاریخی می‌توانید یک بنای زیبا را در این شهر ببینید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt