جاهای دیدنی تفلیس

جاهای دیدنی تفلیس که قبل از سفرتان باید بشناسید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 13 خرداد ، 1403

جاهای دیدنی تفلیس | معرفی 33 جاذبه گردشگری

جاهای دیدنی تفلیس | اگر می‌خواهید به گرجستان و پایتخت زیبای آن سفر کنید، این مقاله را بخوانید تا با تمام جاذبه های تفلیس آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

جاهای دیدنی تفلیس در کشور زیبای گرجستان، از آن دسته دیدنی‌هایی هستند که نظیرشان را کمتر جایی دیده‌اید. تفلیس، پایتخت کهن گرجستان، با طبیعت بکر و زیبا و مکان‌های تاریخی و باستانی‌اش، گردشگران و جهانگردان را به خود می‌خواند. اگر شما هم فکر سفری جذاب و لذت‌بخش را در سر می‌پرورانید، سفری که هم مقصدش رویایی باشد و هم هزینه‌ کمتری داشته باشد، پس حتماً به تفلیس و دیدنی‌هایش فکر کنید. با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس که نباید از دستشان بدهید آشنا شوید.

مجسمه مادر گرجستان در تفلیس

تندیس مادر گرجستان یا کارتلیس ددا، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس است که نماد این شهر نیز به شمار می‌رود. این تندیس آلومینیومی زیبا، ۲۰ متر ارتفاع دارد و به شکلی کاملاً نمادین طراحی شده است. کارتلیس ددا به شکل زنی گرجی که لباس محلی پوشیده، جام شراب (نشان‌دهنده مهمان‌نوازی و دوستی) و شمشیر (به نشانه شجاعت) در دست دارد ساخته شد. این تندیس در سال ۱۹۵۸ بر روی تپه‌های سولولاکی احداث شد و تقریباً از تمام نقاط شهر قابل رویت است.

مجسمه مادر مقدرس از جاهای دیدنی تفلیس

عکسی از مجسمه مادر مقدس

قلعه ناریکالا؛ از بهترین جاهای دیدنی تفلیس

قلعه ناریکالا یا ناری‌قالا یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی تفلیس است. قدمت این دژ کهن و تاریخی به قرن چهارم میلادی می‌رسد و حتی زمانی در اختیار پادشاهی ساسانی و سپس در دست امپراتوری مغول‌ها بوده است. ناریکالا، محکم و استوار بر فراز تپه‌ای در بخش قدیمی تفلیس قرار گرفته و اگر بر فراز این قلعه بایستید، یک چشم‌انداز ۳۶۰ درجه خیره‌کننده از شهر زیبای تفلیس را خواهید دید.

قلعه ناریکا از بهترین جاهای دیدنی تفلیس

تصویری از قلعه ناریکا

کلیسای جامع تثلیث تفلیس گرجستان

یکی از جاهای دیدنی تفلیس، کلیسای جامع ترینیتی یا تثلیث مقدس، معروف به سامِبا (کلمه گرجی به معنای تثلیث) است. این کلیسا بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان به شمار می رود که می‌تواند ۱۵ هزار نفر را در خود جای دهد و ۹۷ متر ارتفاع دارد. معماری این کلیسا، آمیزه‌ای از معماری سنتی و کهن گرجستان، معماری دوره بیزانس و نشان‌دهنده سیر تغییر و تحول معماری در کشور گرجستان است.

کلیسای جامع تثلیث از بهترین جاهای دیدنی تفلیس

عکسی از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

صومعه جواری تفلیس در گرجستان

صومعه یا کلیسای جواری، یکی از کلیساهای معروف شهر کهن متسختا به شمار می‌رود که در قرن ششم میلادی بنا نهاده شد. این کلیسا بر لبه یک پرتگاه صخره‌ای مرتفع و در محلی بسیار سرسبز ساخته شده است. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های کلیسای جواری تفلیس، یک صلیب چوبی‌ است که به باور اهالی بومی، آن را یک کشیش و مبلغ مسیحی به مناسبت پذیرفته شدن آیین مسیحیت از سوی پادشاه گرجستان، در این کلیسا نصب کرده و معجزات فراوانی از آن دیده شده است.

صومعه جواری از مکان های دیدنی تفلیس

عکسی از صومعه جواری تفلیس

محله حمام ها در تفلیس برای آبگرم درمانی

نام شهر تفلیس در زبان گرجی از کلمه «تبیلی» مشتق شده است که به معنای «گرم» است. در واقع این کلمه به چشمه‌های آب گرم مختلفی که در این شهر وجود دارد اشاره می‌کند. از چند صد سال قبل در تفلیس، حمام‌های گوگردی وجود داشته و مورد استفاده مردم بوده است. معماری این حمام‌ها، کاملاً شرقی است و سقف حمام‌ها گنبدی‌شکل است. این حمام‌ها در بافت قدیمی شهر و در محله آبانتوبانی قرار دارند و می‌توانند یک تجربه تکرارنشدنی از یک اسپای باستانی با آبگرم درمانی را برای شما به ارمغان بیاورند.

محله حمام ها از جاهای دیدنی تفلیس در زمستان

تصویری از محله حمام‌ها

خیابان روستاولی؛ مهم‎ترین خیابان تفلیس گرجستان

یکی از خیابان‌های مهم تفلیس که از جاهای دیدنی تفلیس به حساب می‌آید، خیابان روستاولی است. این خیابان در مرکز شهر قرار دارد و به دلیل وجود ساختمان‌های مهم دولتی، مراکز فرهنگی، مراکز خرید و تجاری و همچنین برخی نقاط دیدنی مانند تئاتر اپرای ملی گرجستان، چند کلیسا و موزه، از اهمیت زیادی برخوردار است. معماری بیشتر بناهای این خیابان یک و نیم کیلومتری، به سبک معماری اروپایی قرن نوزدهم و بیستم ساخته شده‌اند و همین مسئله باعث جذابیت بیشتر خیابان روستاولی شده است.

خیابان روستاولی از مهم‎ترین خیابان تفلیس گرجستان

عکسی از خیابان روستاولی

قطار کابلی تفلیس در گرجستان

قطار کابلی تفلیس که به نام فونیکولار نیز شهرت دارد، یکی از چهار قطار کابلی در حال فعالیت دنیا به شمار می‌رود که حدود ۵۰۰ متر طول دارد. این قطار در سال ۱۹۰۵ تأسیس شده و سه ایستگاه دارد. این قطار، ظرفیت جابجایی حدود ۴۰ نفر را دارد و کل زمان سفر از ایستگاه ابتدایی تا انتهایی، کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

شهر قدیم تفلیس؛ از زیباترین جاهای دیدنی تفلیس

شهر قدیم تفلیس دقیقاً همان قسمتی از شهر باستانی تفلیس است که باعث شهرت معماری سنتی و حال و هوای کهن شهر تفلیس شده. شهر باستانی درواقع به بخش مرکزی و کانون اولیه شهر تفلیس گفته می‌شود که در دامنه تپه‌ای بلند شکل گرفته است. در این بخش از شهر تفلیس، خانه‌هایی با معماری سنتی و حالت پلکانی به چشم می‌خورند. این خانه‌های سنتی با حیاط‌های کوچک و مخفی، پلکان‌های فلزی و چوبی مارپیچ و تراس‌های زیبا در خیابان‌های دراز و تودرتو و باریک قرار گرفته‌اند و قدمت برخی از آنها به قرن ۵ میلادی می‌رسد.

شهر باستانی تفلیس | هزینه جاهای دیدنی تفلیس

عکسی از شهر باستانی تفلیس

دریاچه لاک پشت تفلیس در گرجستان

دریاچه لاک‌پشت، یکی از جاهای دیدنی تفلیس به شمار می‌رود که در حومه شهر تفلیس واقع شده است. این دریاچه کوچک، نام خود را از لاک‌پشت‌های زیادی که قبلاً در این دریاچه زندگی می‌کردند گرفته است. باتوجه به موقعیت مکانی عالی دریاچه و دسترسی آسان، یکی از بهترین تفرجگاه‌های اهالی شهر و گردشگران به‎ویژه در فصل تابستان به‌شمار می‌رود. در حوالی دریاچه لاک پشت، کافه و رستوران‌های مختلفی وجود دارد و امکانات رفاهی به‎راحتی در دسترس مردم قرار گرفته است.

دریاچه لاک پشت مکان دیدنی تفلیس

عکسی از دریاچه لاک پشت تفلیس

پل صلح تفلیس؛ دوستی سنت و مدرنتیه

پل صلح با هدف ایجاد پیوند بین شهر قدیمی و بخش مدرن تفلیس در سال ۲۰۱۰ بر روی رود کورا در مرکز شهر تفلیس ساخته شد. این پل، محل عبور عابران پیاده است و تردد مردم در دو سوی پل را آسان کرده است. اصلی‌ترین راز جذابیت این پل، در معماری و طراحی آن نهفته است که به شکل یک منحنی سینوسی طراحی شده و در آن، ۱۰ هزار لامپ LED به کار برده‌اند. هرروز در هنگام غروب آفتاب، به مدت یک ساعت و سی دقیقه، این لامپ‌ها روشن می‌شوند و صحنه‌‌های جذابی را رقم می‌زنند.

پل صلح تفلیس از جاهای دیدنی تفلیس در شب

عکسی از پل صلح

آکوا پارک تفلیس؛ از بهترین پارک های آبی گرجستان

پارک‌های آبی تفلیس، یکی از جذابیت‌های گردشگری تفلیس هستند که بدون شک می‌توانند اوقات خوشی را برای شما رقم بزنند. یکی از بهترین پارک‌های آبی این شهر، آکوا پارک است که به “EuroPark” نیز شناخته می‌شود. این پارک آبی، یک مجموعه تفریحی بزرگ و چندمنظوره در تفلیس است که هرروز از ساعت 9 صبح تا 8 شب می‌توانید در آن تفریح کنید. در آکواپارک تفلیس می‌توانید در چند استخر بزرگ و کوچک با سرسره‌های متنوع وقت بگذرانید، خدمات ماساژ دریافت کنید و در کافه‌ها و رستوران‌های باکیفیت غذا میل کنید.

پارک‌های آبی تفلیس از پارک‌های آبی تفلیس

عکسی از آکوا پارک تفلیس

پارک ریکه تفلیس؛ از جاذبه‌های نزدیک به پل صلح

پارک ریکه یا رایک پارک تفلیس، همان جایی است که شهر تفلیس در آن نفس می‌کشد. این پارک در همسایگی شهر قدیمی تفلیس واقع شده و برای بازدید از آن می‌توانید از روی پل صلح بگذرید و وارد پارک شوید. به‎علاوه از این پارک، یک تله کابین برای رساندن بازدیدکنندگان به قلعه ناریکالا حرکت می‌کند. این پارک تفریحی زیبا به علت قرار داشتن در کنار رودخانه کورا، آب‌وهوای مطبوع و پوشش گیاهی متنوع و سرسبزی دارد که می‌تواند یک مقصد عالی برای نفس تازه‎کردن در شلوغی‌های شهر باشد.

پارک ریکه مکان دیدنی تفلیس

تصویری از پارک ریکه تفلیس

باغ گیاه شناسی تفلیس گرجستان

باغ گیاه‌شناسی یا باغ بوتانیکال تفلیس، مجموعه‎ای از باغ‌های سلطنتی و قدیمی با قدمت ۳ قرن است که در جنوب این شهر قرار دارد و با مساحت ۱۶۰ هکتار، بیش از ۴۵۰۰ گونه گیاهی را در برمی‌گیرد. در این باغ دیدنی، فضاهای بسیار سرسبز، پوشیده از گیاهان و درختان متنوع، گلخانه‌های اختصاصی برای گیاهان گرمسیری، باغ‌های گل‌آرایی شده و دریاچه و آبشار به چشم می‌خورد.

باغ گیاه شناسی تفلیس| هزینه جاهای دیدنی تفلیس

عکسی از باغ گیاه‌شناسی تفلیس

دریاچه لیسی تفلیس در گرجستان

دریاچه لیسی، دریاچه‌ای کوچک در حومه تفلیس است که یکی از نقاط تفریحی تفلیس محسوب می‌شود. دریاچه لیسی در دره رودخانه کورا قرار دارد و طبیعت زیبای اطراف آن، به همراه درختان و نهال‌های کاشته‎شده دورتادور دریاچه، فضای سبز بسیار زیبایی را به ارمغان آورده است. این دریاچه کوچک با عمق حدود ۴ متر، محلی مناسب برای شنا کردن محسوب می‌شود و در اطراف آن می‌توانید تفریحاتی همچون دوچرخه‌سواری، آفتاب گرفتن یا ماهی‌گیری را تجربه کنید.

دریاچ لیسی از نقاط تفریحی تفلیس

تصویری از دریاچه لیسی

موزه ملی گرجستان در تفلیس

موزه ملی گرجستان، یکی از موزه‌های مهم تفلیس است که به صورت مجموعه‌ای از چند موزه گوناگون مانند موزه تاریخ تفلیس، موزه هنرهای زیبا، گالری ملی و… فعالیت می‌کند. زمان ساخت این موزه به اواسط قرن نوزدهم و سال ۱۸۵۲ برمی‌گردد. در این موزه می‌توانید اشیاء مختلفی همچون اسکلت‌های دو میلیون ساله باستانی و گنجینه‌‌ای از جواهرات نادر و قیمتی با عمر چند هزارساله را ببینید. به‎علاوه، در موزه ملی گرجستان، با تاریخ گرجستان، جنگ جهانی در گرجستان و دوران سلطه شوروی بر گرجستان نیز آشنا خواهید شد.

موزه ملی گرجستان از موزه های مهم تفلیس

تصویری از موزه ملی گرجستان

برج ساعت تفلیس با معماری عجیب و غریب

برج ساعت تفلیس در واقع بخشی از یک سالن تئاتر دیدنی به نام سالن تئاتر گابریادزه در تفلیس است که به دلیل معماری خاص و نمایش‌های هنری مهمی که در آن اجرا می‌شود، اهمیت دارد. برج ساعت تفلیس که در مجاورت این سالن قرار دارد، با اینکه بنایی جدید است و بیش از ۱۳ سال از ساخت آن نمی‌گذرد، به شکلی ساخته شده است که انگار یک بنای تاریخی در حال فروریختن است. این برج ساعت عجیب و غریب، دریچه‌ای کوچک دارد که در برخی ساعات شبانه روز، عروسک‌هایی از آن خارج می‌شوند و یک نمایش موزیکال جذاب چند دقیقه‌ای اجرا می‌کنند.

برج ساعت تفلیس از جاهای دیدنی تفلیس در کریسمس

تصویری از برج ساعت تفلیس

بازار میدان تفلیس؛ از بهترین بازارهای تفلیس

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تفلیس، بازار میدان این شهر است. این بازار اخیراً پس از مدتی رکود و تعطیلی، بازگشایی و به سرعت به یکی از مناطق توریستی شهر تبدیل شد. این بازار به علت عمر طولانی و محبوبیت آن بین اهالی تفلیس، یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با فرهنگ مردم گرجستان است. فروشندگان بازار میدان در غرفه‌های مختلف به فروش محصولات متنوعی مانند آثار هنری و نقاشی، زیورآلات، کتاب، عتیقه‌جات، محصولات تزیینی، لباس‌های سنتی و انواع و اقسام سوغات گرجستان و خوراکی‌های محلی می‌پردازند.

بازار درای بریج؛ از خاص ترین جاهای دیدنی تفلیس

یکی از جاهای دیدنی تفلیس که سرشار از رنگ و سرزندگی است را می‌توان بازار درای بریج دانست. اینجا محل گردهمایی دست‌فروش‌های تفلیس محسوب می‌شود. در این بازار صمیمی و جذاب، انواع محصولات از قبیل عتیقه‌جات، کالاهای آنتیک، به ویژه کالاهای روسی، اکسسوری و زیورآلات، اشیاء تزیینی و انواع سوغات را می‌توانید با قیمتی معقول پیدا کنید. پس حتما در تور تفلیس به درای بریج سر بزنید. این بازار هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر پذیرای مشتریان است و در روزهای آخر هفته، شاهد حضور گردشگران در این منطقه خواهید بود.

بازار درای بریج محل گردهمایی دست‌فروش‌های تفلیس

عکسی از محل گردهمایی دست‌فروش‌های تفلیس

چاپخانه زیرزمینی جوزف استالین در تفلیس

چاپخانه جوزف استالین در بخش زیرین یک ساختمان مسکونی در شهر قدیمی تفلیس قرار گرفته و یادگار دوران انقلاب روسیه است. تنها راه ورود به این چاپخانه مخفی، از طریق دیواری است که ۱۷ متر زیر زمین قرار دارد. برای خروج در شرایط اضطراری، یک تونل دیگر نیز در این چاپخانه تعبیه شده است. این چاپخانه زیرزمینی را استالین در دوران اقامتش در تفلیس راه‌اندازی کرده بود و با چاپ آثار انقلابی و تبلیغاتی‌اش، نقش مهمی در انقلاب سال ۱۹۱۷ روسیه ایفا کرد.

چاپخانه جوزف استالین مکان دیدنی تفلیس

عکسی از چاپخانه جوزف استالین

بنای یادبود تاریخ گرجستان در تفلیس

بنای یادبود تاریخ گرجستان در ناحیه تمکای شهر تفلیس و بر روی تپه‌های اطراف دریاچه تفلیس ساخته شد. طراح و مجسمه‌ساز این بنا، هنرمند گرجستانی به نام زوراب سره تلی بود. ستون‌های این بنای زیبا ۳۰ متر ارتفاع دارند و در بخش‌های بالایی آنها تصاویری درباره پادشاهان و بزرگان گرجستان و در بخش‌های پایینی، تصاویری درباره زندگی حضرت مسیح ترسیم شده است. ساخت این بنا در سال ۱۹۸۵ آغاز شد؛ اما همچنان تکمیل نشده است.

بنای یادبود تاریخ گرجستان در تفلیس

عکسی از بنای یادبود تاریخ گرجستان

شهر سنگی اوپلیستسیخه در تفلیس

یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین شهرهای صخره‌ای جهان، شهر سنگی اوپلیستسیخه در نزدیکی تفلیس است. این شهر سنگی در ساحل غربی رودخانه کورا، روی یک صخره بلند ساخته شده و برخی باور دارند قدمت آن به هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. اهالی این منطقه در گذشته‌های دور با تراشیدن صخره‌ها، حفره‌هایی غارمانند در آنها ایجاد کرده و از این غارهای عظیم به‎عنوان خانه و پناهگاه استفاده می‌کردند.

شهر سنگی اوپلیستسیخه در تفلیس

عکسی از شهر سنگی اوپلیستسیخه

خانه اپرای پالیاشویلی؛ قلب موسیقی تفلیس

خانه اپرای پالیاشویلی در خیابان روستاولی قرار دارد. ساختمانی با معماری باشکوه که مردم را برای تماشای تئاترها، اپراها و اجراهای باله به خود می‌خواند. آنچه درباره این مرکز فرهنگی هنری متمایزکننده است، معماری خاص آن است. معماری این بنا با قدمت ۱۶۰ سال، ترکیبی از معماری بیزانس، رومی و معماری دوران رنسانس است و با تالارهای مجلل و وسیع، مخمل‌های تزیینی، چلچراغ‌های عظیم و نورپردازی‌های بی‌نظیر، چشم بینندگان را به خود خیره می‌کند.

خانه اپرای پالیاشویلی تفلیس

عکسی از خانه اپرای پالیاشویلی

سد ژینوالی تفلیس در گرجستان

سد ژینوالی که در بین اهالی تفلیس به‎عنوان یک دریاچه ژینوالی شناخته می‌شود، در ۶۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد و با داشتن آب و هوایی خنک و معتدل، توجه گردشگران زیادی را در اواخر بهار و تابستان به خود جلب می‌کند. در پیرامون سد ژینوالی، جنگل‌های گسترده با تنوع گیاهی زیاد و چندین کوه با دامنه‌های سرسبز وجود دارد و همین باعث می‌شود که در این ناحیه بتوانید کوهنوردی، طبیعت‌گردی و اقامت شبانه در طبیعت و کمپینگ را تجربه کنید.

سد ژینوالی از جاهای دیدنی تفلیس در پاییز

عکسی از سد ژینوالی تفلیس

شهربازی متاتسمیندا در تفلیس

پارک متاسمیندا یکی از پارک‌های معروف تفلیس است که به دلیل داشتن شهربازی هیجان‌انگیزی به همین نام، شهرت دارد. این شهربازی بیش از ۲۰ نوع بازی و دستگاه سرگرم‌کننده و مهیج دارد که در سه بخش هیجان‌انگیز، بخش خانوادگی و بخش کودکان، پذیرای بازدیدکنندگان است. این شهربازی بسیار وسیع است و با ۱۰۰ هکتار مساحت، قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد.

شهربازی متاتسمیندا از پارک های معروف تفلیس

عکسی از شهربازی متاتسمیندا

میدان آزادی تفلیس و تندیس جورج مقدس

خیابان روستاولی یکی از خیابان‌های مهم تفلیس است که جاذبه‌های مهمی در اطراف آن قرار دارد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به میدان آزادی اشاره کرد که در انتهای شرقی این خیابان واقع شده است. این میدان که قبلاً به نام یکی از سرهنگ‌های روسی نامیده می‌شد، پس از پایان حکومت روس‌ها بر گرجستان، به پاس تجمعات و تظاهرات مردم علیه روس‌ها، به نام میدان آزادی شناخته شد. مجسمه طلایی جورج مقدس (Saint George) یا گئورگ مقدس بر روی پایه‌ای با ارتفاع ۴۴ متر در میدان نصب شده و جایگزین مجسمه لنین شده است.

تصویری از میدان آزادی تفلیس و تندیس جورج مقدس

تندیس پادشاه واختانگ یکم در تفلیس

یکی از جاهای دیدنی تفلیس، تندیس پادشاه واختانگ یکم است. واختانگ یکم که به واختانگ گرگ ‎سر شهرت داشت، از آخرین شاهان گرجستان در قرن پنجم میلادی و متعلق به سلسله خسرویانی‌ها بود. واختانگ، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ گرجستان به شمار می‌رود و حتی از سوی کلیسای ارتدکس گرجستان به عنوان یک قدیس برگزیده شده است. مراسم گرامیداشت مقام واختانگ یکم هر ساله در گرجستان جشن گرفته می‌شود.

تندیس پادشاه واختانگ یکم از جاهای دیدنی تفلیس در پاییز

عکسی از تندیس پادشاه واختانگ یکم

کلیسای جامع سنت جورج تفلیس

یکی از کلیساهای مهم تفلیس، کلیسای ارامنه این شهر، به نام کلیسای جامع سنت جورج است که در میدان سارب گئورک تفلیس قرار دارد. قدمت این کلیسا به قرن ۱۳ برمی‌گردد و بنایی آجری با دیواره‌های تزیین‌شده با گچ‌بری‌های ظریف است. گنبد مخروطی شکل و فیروزه‌ای رنگ این بنا، یکی از نکات خاص معماری آن است که زیبایی بنا را دو چندان می‌کند.

کلیسای جامع سنت جورج از کلیساهای مهم تفلیس

عکسی از کلیسای جامع سنت جورج تفلیس

موزه هنرهای مدرن تفلیس گرجستان

موزه هنرهای مدرن که به آن، موزه هنرهای مدرن زوراب تسرتلی نیز گفته می‌شود، یکی از موزه‌های جدید تفلیس است که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده است. یکی از برجسته‌ترین هنرمندانی که آثار او در این موزه به نمایش گذاشته شده است، زوراب تسرتلی، نقاش و مجسمه‌ساز گرجستانی است.

موزه هنرهای مدرن زوراب تسرتلی از جاهای دیدنی تفلیس

تصویری از موزه هنرهای مدرن زوراب تسرتلی

موزه قوم نگاری تفلیس گرجستان

موزه روباز قوم‌نگاری تفلیس، یکی از جاهای دیدنی گرجستان است که بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌های گرج‌ها به شمار می‌آید. این موزه را جورج چیتایا، یکی از دانشمندان قوم‌شناسی گرجستان بنا نهاده است و در یک فضای باز ۷۰ هکتاری، سنت‌های گرجی در معماری، سبک زندگی، پوشاک و... را به نمایش گذاشته است.

موزه قوم نگاری از جاهای دیدنی تفلیس در بهار

بخشی از موزه قوم نگاری تفلیس

کلیسای متخی تفلیس در گرجستان

در کنار رود کور در جنوب تفلیس و در محله معروف متخی، یکی از کلیساهای قدیمی تفلیس به نام کلیسای متخی قرار گرفته است. این کلیسا یک کلیسای ارتدکس گرجی محسوب می‌شود و زمان ساخت آن به قرن سیزدهم میلادی و دوران پادشاهی متحد گرجستان برمی‌گردد.

کلیسای متخی کلیساهای قدیمی تفلیس

عکسی از کلیسای متخی

خانه موزه الن آخولدیانی تفلیس

خانه موزه الن آخولدیانی در شهر تفلیس، یکی از مراکز هنری معروف گرجستان است. ساختمان این موزه به هنرمند معروف، الن آخولدیانی تعلق داشته که در سال ۱۹۷۶ تبدیل به خانه موزه شده است. در این خانه موزه، آثار گرافیکی، تابلوهای نقاشی در سبک‌های مختلف، طر‌ح‌های نمایشی، تصویرسازی‌های کتاب، آرشیوها و کلکسیون‌های شخصی و وسایل عکاسی هنرمندان معروف و شناخته‎شده گرجی به نمایش درمی‌آید.

خانه موزه الن آخولدیانی از بهترین جاهای دیدنی تفلیس

عکسی از خانه موزه الن آخولدیانی تفلیس 

خانه موزه موس تویتزه تفلیس

یکی دیگر از موزه‌های هنری و دیدنی تفلیس، خانه‌موزه تویتزه است که در محل خانه و استودیوی نقاش معروف گرجستانی به نام موس تویتزه ساخته شد. این خانه‌موزه، محل نمایش آثار نقاشی، گرافیک و عکس‌های این هنرمند است و علاوه‌بر بخش نمایشگاه، مرکز فرهنگی آموزشی و توانبخشی نیز در آن به چشم می‌خورد.

مراکز خرید تفلیس گرجستان

در هر سفری، خرید کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر محسوب می‌شود. در سفر به تفلیس هم مراکز خرید متعددی وجود دارند که می‌توانند این لذت را به شما هدیه کنند. از جمله این مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفلیس مال: مرکز خریدی مدرن در ۴ طبقه و بیش از ۱۰۰ فروشگاه مختلف که به فروش اجناسی همچون پوشاک، اکسسوی، جواهرات، لوازم خانگی و... می‌پردازند. به‎علاوه در این مرکز خرید، چند رستوران و کافه، سالن سینما و مجموعه تفریحی نیز وجود دارد.

  • گالریا تفلیس: در نزدیکی میدان آزادی تفلیس قرار دارد و یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید تفلیس است که عمدتاً به فروش انواع پوشاک، از بهترین و معتبرترین برندهای بین‌المللی اختصاص یافته است.
  • مرکز خرید لیلو: یکی از معروف‌ترین مراکز خرید تفلیس به شمار می‌آید که به فرودگاه بین‌المللی تفلیس نیز نزدیک است. این مرکز خرید، تنوع چشمگیری از اجناس مختلف را ارائه می‌کند و قیمت‌های آن نیز مقرون‌به‌صرفه است.

تفلیس، تلاقی سنت‌های کهن و زندگی مدرن

تفلیس، پایتخت گرجستان، شهری است که پیوند میان سنت و مدرنیته را به‎خوبی به تصویر کشیده است؛ شهری با بافت قدیمی، کلیساهای باستانی با قدمت‌های بیش از ۱۰ قرن، سازه‌های معماری مدرن و مردمی مهمان‌نواز. جاهای دیدنی تفلیس، پتانسیل این را دارند که در تور گرجستان به‎عنوان یکی از بهترین جاهایی که دیده‌اید، در ذهنتان ثبت شود.

سؤالات متداول:

1. بهترین جاهای دیدنی تفلیس کجاست؟

مجسمه مادر گرجستان، قلعه ناریکالا، کلیسای جامع تثلیث، صومعه جواری تفلیس، محله حمام‌ها، خیاان روستاولی، پل صلح تفلیس، موزه ملی گرجستان و بسیار جاذبه گردشگری دیگر در تفلیس منتظر شما هستند.

2. بهترین موزه های تفلیس کدامند؟

موزه ملی گرجستان، موزه هنرهای مدرن تفلیس، موزه قوم نگاری تفلیس، خانه‌موزه الن آخولدیانی و خانه‌موزه موس تویتزه از جالب‎ترین موزه‎های این شهر هستند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt