آب و هوای آنتالیا

آب و هوای آنتالیا و بهترین فصل سفر به آن را بشناسید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 خرداد ، 1403

آب و هوای آنتالیا و بهترین فصل سفر

آب و هوای آنتالیا برای انتخاب بهترین زمان سفرتان مهم است. در این مقاله با فصل های مختلف و بهترین زمان سفر به آنتالیا آشنا می‏شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

با نزدیک شدن به فصل تابستان و رسیدن زمان طلایی سیر و سفر، یکی از بهترین گزینه‌هایی که به ذهن گردشگران می‌رسد، بدون شک آنتالیا، سواحل طلایی و هتل‌های لوکس آن است. سفر به آنتالیا در کرانه‌های دریای مدیترانه و تجربه انواع تفریحات آبی و همچنین بازدید از جاذبه‌های تاریخی متنوع این شهر، یکی از تجربه‌هایی است که نباید از دستش بدهید. بنابراین اگر شما نیز قصد دارید سفر به آنتالیا را در برنامه‌ریزی سفرهای خود بگنجانید، پس حتماً باید با آب و هوای آنتالیا و بهترین زمان سفر به این شهر ساحلی آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره وضعیت آب و هوای آنتالیا در اختیارتان بگذاریم.

آب و هوای آنتالیا در فصل‌ های مختلف چگونه است؟

اگر تا به حال به کشور ترکیه و شهرهایی مانند استانبول سفر کرده باشید، می‌دانید که آب و هوای استانبول بین دو اقلیم اقیانوسی و مدیترانه‌ای در نوسان است و تابستان‌هایی گرم و تا حدودی خشک و زمستان‌هایی خنک و بارانی دارد. وضعیت آب و هوایی آنتالیا را می‌توان تا حدودی با استانبول متفاوت دانست؛ هوای جاهای دیدنی آنتالیا از استانبول گرم‌تر است و رطوبت کمتری را نیز تجربه می‌کند. به‎طور کلی، اب و هوای انتالیا را می‌توان مدیترانه‌ای گرم و نیمه‌حاره‌ای مرطوب دانست. ضمن اینکه فراموش نکنید آنتالیا را شهر آفتاب نامیده‌اند؛ چراکه در طول یک سال بیش از ۳۰۰۰ ساعت کاملاً آفتابی در این شهر رقم می‌خورد.

اگر بخواهیم یک مرور کلی بر وضعیت آب و هوای آنتالیا ترکیه داشته باشیم بد نیست اطلاعات زیر را به خاطر بسپاریم:

  • بالاترین میانگین دمای روزانه در ماه آگوست اتفاق می‌افتد و دما به صورت میانگین به ۲۹ درجه می‌رسد.
  • کمترین میانگین دمای روزانه در ماه ژانویه با دمای میانگین ۱۰ درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد.
  • میانگین بارش‌های سالانه در آنتالیا به بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر می‌رسد.
  • میانگین رطوبت سالانه آنتالیا نیز حدود ۶۳ درصد است.

آب و هوای آنتالیا

عکسی از آنتالیا

آب و هوای آنتالیا در بهار

سفرهای نوروزی، یکی از سنت‌های دیرینه ما ایرانی‌ها در فصل بهار و تعطیلات نوروزی است. بنابراین حتماً باید درباره آب و هوای انتالیا در عید اطلاعاتی داشته باشید تا یک سفر رویایی و به یادماندنی را برای خود رقم بزنید. آب و هوای آنتالیا در نوروز، کاملاً مطبوع و باب میل است؛ دمای هوا هنوز به اندازه تابستان افزایش پیدا نکرده و رطوبت نیز کمتر است. نسیم خنکی که از جانب دریا می‌وزد نیز خوشایندی آب و هوا را بیشتر می‌کند. در این فصل، احتمال بارندگی و رگبارهای سیل‌آسا وجود دارد؛ بنابراین بد نیست که تجهیزات و لباس‌های مناسب همراه خود داشته باشید.

هرچقدر به اواخر فصل بهار و آغاز تابستان نزدیک می‌شویم، دمای هوا بیشتر می‌شود، به گونه‌ای که آب و هوای انتالیا در خرداد (اواخر ماه می تا اواخر ژوئن) نسبت به دو ماه دیگر فصل بهار، کاملاً گرم‌تر است. در این زمان، میانگین دمای روزانه به حدود ۲۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

آب و هوای آنتالیا در تابستان

همه کسانی که تجربه سفر به آنتالیا را داشته‌اند، می‌دانند که تابستان همان فصل طلایی آنتالیاست؛ چراکه در این فصل می‌توانید از آفتابی‌ترین روزهای سال و امکان شنا در سواحل آنتالیا لذت ببرید. تابستان‌های آنتالیا گرم، با رطوبت بالا و بدون بارش‌های چشمگیر است. آب و هوای آنتالیا در تیرماه (اواخر ماه ژوئن تا اواخر جولای) به گرم‌ترین حالت خود می‌رسد و میانگین دمای روزانه از ۲۶ درجه در ابتدای ماه، به ۲۹ درجه می‌رسد. این وضعیت آب و هوایی تا اواخر تابستان ادامه دارد و تنها در شهریور ماه است که از گرمای هوا کاسته می‌شود. آب و هوای انتالیا در شهریور، به ویژه اواخر آن، رو به خنکی می‌رود و دمای هوا تا ۲۶ درجه کاهش می‌یابد.

آب و هوای انتالیا در شهریور

تصویری از آنتالیا در فصل تابستان

آب و هوای آنتالیا در پاییز

در فصل پاییز، دوباره می‌توانید شاهد اعتدال دمایی باشید. هنوز از سرمای زمستان خبری نیست و درعین‌حال، گرمای آزاردهنده تابستان نیز رفته‎رفته کاهش می‌یابد. به‎علاوه، از زیبایی طبیعت ساحلی آنتالیا در فصل پاییز نیز نباید غافل شد؛ زمانی که پاییز، درختان و جنگل‌ها را به آتش می‌کشد و هزاران رنگ به روی طبیعت می‌پاشد.

آب و هوای آنتالیا در مهرماه، ماه آغازین فصل پاییز، بیش از پنج درجه نسبت به ماه شهریور، خنک‌تر می‌شود و روند کاهشی دما تا آخر فصل پاییز ادامه دارد. به گونه‌ای که میانگین دما از حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد در ابتدای فصل، به ۱۰ درجه در انتهای پاییز می‌رسد. علاوه‎بر اینها بارش‌ها و نزولات آسمانی نیز در فصل پاییز رو به افزایش می‌گذارد و در اواخر پاییز، شاهد اوج بارش‌ها و افزایش رطوبت خواهید بود.

آب و هوای آنتالیا در زمستان

زمستان‌های آنتالیا، مانند اکثر اقلیم‌های مدیترانه‌ای، زمستان‌های سرد و آزاردهنده‌ای نیست. آب و هوای آنتالیا در زمستان به گونه‌ای است که میانگین دمای روزانه از ۹ درجه سانتی‌گراد کمتر نمی‌شود. بارندگی‌ها نیز در طول فصل زمستان ادامه پیدا می‌کند و رطوبت هم افزایش پیدا می‌کند.

آب و هوای آنتالیا در زمستان

عکسی از آنتالیا در زمستان

بهترین زمان سفر به آنتالیا

آنتالیا شهری است که هر زمان از سال را برای سفر کردن به آن انتخاب کنید، پشیمان نخواهید شد. انتخاب زمان سفر به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به هدف شما از سفر، بودجه شما و سلیقه و طبع آب و هوایی‌تان اشاره کرد.

اگر هدفتان از سفر به آنتالیا، تجربه تفریحات ساحلی و دریایی، اقامت در هتل‌های لوکس ساحلی و آفتاب گرفتن در سواحل ماسه‌ای مدیترانه است، پس شک نکنید که بهترین زمان برای سفر شما، فصل تابستان خواهد بود. در این فصل، تفریحات دریایی و ساحلی به اوج خود می‌رسد و می‌توانید بیشترین استفاده را از امکانات تفریحی ببرید. با این حال، تابستان فصل شلوغ و پرگردشگر آنتالیا به شمار می‌آید و از این رو، هزینه‌های سفر باتوجه به افزایش تقاضا برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل بیشتر می‌شود.

فصل بهار، دومین فصل پر گردشگر آنتالیا محسوب می‌شود و باتوجه به وجود تعطیلات نوروزی و آب و هوای مطبوع، یکی از زمان های خوب برای سفر به آنتالیا خواهد بود. در این فصل، فستیوال‌های متعددی در آنتالیا برگزار می‌شود. حتی شاید بتوانید شاهد برگزاری جشن نوروز باشید و از این رو قطعاً از سفر خود لذت خواهید برد.

اگر از جمله کسانی هستند که برای خرید کردن به آنتالیا سفر می‌کنند، فصل پاییز زمان برگزاری فستیوال‌های خرید و حراج‌های مختلفی است؛ بنابراین اگر در پاییز به آنتالیا بروید، بدون شک دست خالی برنمی‌گردید.

اگر می‌خواهید اقتصادی‌ترین سفر به آنتالیا را تجربه کنید، فصل زمستان گزینه مناسب شماست. در این فصل، به دلیل سرمای هوا، تفریحات آبی رونقی ندارند و اساساً فرصت‌های تفریحی محدود هستند. به همین خاطر، تقاضای سفر به آنتالیا کاهش می‌یابد و هزینه بلیط و رزرو هتل نیز کم می‎شود.

بهترین آب و هوای آنتالیا برای بیشترین خوش گذرانی

سفر به آنتالیا تقریباً همیشه با خوش‌گذرانی‌ها و تفریح‌های هیجان‌انگیز همراه است. آب و هوای آنتالیا هم معمولاً معتدل بوده و اگرچه تابستان‌های گرمی دارد، اما زمستان‌هایش بسیار سرد است. با همه این‌ها اگر می‌خواهید بیشترین حد تفریح و خوش‌گذرانی را تجربه کنید و از انواع تفریحات ساحلی و دریایی لذت ببرید، بدون شک فصل تابستان، بهترین زمانی است که می‌توانید انتخاب کنید. سواحل آنتالیا در تابستان‌ها، به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل می‌شود و در سواحل معروف آنتالیا مانند منطقه لارا یا بلک، جای سوزن انداختن نیست. اگر شما هم می‌خواهید یکی از مسافران شهر آفتاب در تابستان پیش رو باشید، پس فرصت همراه شدن با تور آنتالیا در الفبای سفر را از دست ندهید.

سوالات متداول

1. آب و هوای آنتالیا چگونه است؟

به صورت کلی آب و هوای آنتالیا مدیترانه‌ای است. تابستان‌های این شهر گرم و کمی خشک و زمستان‌های آن مطبوع و معتدل است.

2. بهترین فصل سفر به آنتالیا چه زمانی است؟

انتخاب بهترین زمان سفر به هدف سفر بستگی دارد؛ اما به‎صورت کلی، فصل تابستان، فصل پرگردشگر شهر آنتالیا است و در این فصل، تفریحات ساحلی و دریایی به اوج خود می‌رسد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt