فتحیه ترکیه کجاست

فتحیه ترکیه کجاست؟ راهنمای جامع سفر به فتحیه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 تیر ، 1403

فتحیه ترکیه کجاست؟ | راهنمای سفر به فتحیه

این راهنمای سفر به فتحیه ترکیه را بخوانید تا با آب و هوا، جاهای دیدنی، مراکز خرید، سواحل، حمل و نقل و هزینه سفر به فتحیه آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

کشور ترکیه، این مقصد توریستی نام‌آشنا و در دسترس برای ما ایرانیان، شهرها و مناطق دیدنی خارق‌العاده‌ای را در خود جای داده است که دیدنشان برای هر گردشگری واجب است. فتحیه ترکیه، یکی از شهرهای ساحلی، آرام و بسیار زیبای کشور ترکیه است که شاید نامش کمتر به گوشمان خورده باشد؛ اما در زیبایی و چشم‌نوازی، دست کمی از دیگر نقاط معروف ترکیه ندارد. اگر می‌خواهید با این شهر جذاب ساحلی بیشتر آشنا شوید تا بدانید چرا و چگونه باید از این شهر دیدن کنید، این مطلب را از دست ندهید.

فتحیه ترکیه کجاست؟

فتحیه (Fethiye) یکی از شهرهای استان موغله (Mugla) ترکیه است. اگر بخواهیم موقعیت شهر فتحیه ترکیه روی نقشه را نشان دهیم باید بگوییم این شهر در جنوب غرب ترکیه قرار دارد و از شمال با شهر چاملی در استان دنیزلی، از شرق با شهر سیدی‌کمر و از غرب با شهر دالامان همسایه است. این شهر باستانی ترکیه به دلیل سواحل رویایی‌اش در کرانه‌های دریای اژه، جایی که دریای اژه به دریای مدیترانه می‌رسد شهرت دارد.

البته جاذبه‌های فتحیه و آنچه باعث حضور پرشمار گردشگران در آن شده است، تنها به جذابیت‌های ساحلی محدود نمی‌شود. طبیعت زیبای فتحیه، کوه‌های سرسبزی که در نزدیکی سواحل آن به چشم می‌خورند، آثار باستانی و کهنی که قدمتشان به دوران یونان باستان می‌رسد و جزایر دیدنی، از دیگر دلایلی هستند که گردشگران را به این شهر می‌کشانند. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر این شهر توریستی ترکیه می‌پردازیم.

موقعیت جغرافیایی فتحیه روی نقشه گوگل

تاریخچه فتحیه ترکیه

فتحیه مانند بسیاری از شهرهای ترکیه، یک شهر باستانی است که تاریخ گذشته آن را می‌توان براساس شواهد موجود در این شهر، تا زمان یونان باستان پیگیری کرد. فتحیه کنونی بر روی ویرانه‌های شهر باستانی تلمسوس بنا شده است که قدمت آن به دوران امپراتوری روم باستان می‌رسد.

این شهر در قرن ششم قبل از میلاد به همراه تعدادی از شهرهای اطراف، به دست امپراتوری ایران افتاد و مدتی ایرانیان بر آن حکمرانی کردند. در دوران بیزانس و امپراتوری روم شرقی، اطلاعات چندانی از تلمسوس وجود ندارد و به نظر می‌رسد این شهر از ویرانی‌های ناشی از جنگ بیزانس با اعراب دور نمانده است. در قرن دهم میلادی، نام این شهر به ماکره یا مکری که نام جزیره‌ای در ورودی شهر بود تغییر پیدا کرد. در قرن دوازدهم، ترک‌ها حکومت مکری را به دست گرفتند و رونق به شهر بازگشت.

گزارش‌هایی که از آن زمان وجود دارد نشان می‌دهد در این دوره، مکری به‌عنوان یک بندر تجاری پررونق، به ویژه برای تولید و خرید و فروش عطر شناخته می‌شد. در قرن نوزدهم، جمیعت یونانیان ساکن مکری بسیار افزایش پیدا کرده بود و به همین دلیل، تبادل جمعیت بین یونان و ترکیه اتفاق افتاد و یونانیان ساکن این منطقه به یونان بازگشتند. آثار حضور یونانی‌ها مانند کلیسای ارتدوکس یونانی هنوز در این شهر به چشم می‌خورد.

در سال ۱۹۳۴، نام شهر مکری به فتحیه تغییر داده شد. این نام به افتخار یکی از اولین خلبان‌های نیروی هوایی عثمانی، کاپیتان فتحی بی، بر روی این شهر نهاده شد. کاپیتان فتحی بی در حال تلاش برای به ثمر رساندن اولین پرواز از استانبول به قاهره، طی یک سانحه هوایی درگذشت.

تصویری از شهر فتحیه

چگونه به فتحیه ترکیه برویم؟

برای رفتن به فتحیه ترکیه می‌توانید از دو راه هوایی و زمینی خود را به این شهر برسانید. در ادامه به هر دو مورد اشاره خواهیم کرد.

تور فتحیه هوایی

اگر برای شما سوال است که فرودگاه فتحیه ترکیه کجاست یا می‌خواهید به صورت هوایی به فتحیه بروید، باید بدانید که فتحیه فرودگاه ندارد و درنتیجه پرواز مستقیمی به این شهر انجام نمی‌شود. نزدیک‌ترین فرودگاه به شهر فتحیه، فرودگاه دالامان، همسایه غربی فتحیه است. سفر هوایی به فتحیه، از تهران، فرودگاه امام خمینی به مقصد فرودگاه دالامان انجام می‌شود و سپس فاصله ۴۵ کیلومتری فرودگاه تا شهر فتحیه را باید با اتوبوس یا تاکسی طی کنید. ایرلاین‌های مختلفی مانند ایرلاین داخلی معراج یا ایرلاین‌های خارجی پگاسوس، ترکیش و قطر، مجری پرواز به مقصد دالامان هستند.

تور فتحیه زمینی

اگر می‌خواهید سفری مقرون‌به‌صرفه‌تر داشته باشید یا اگر در یکی از شهرهای ترکیه حضور دارید و می‌خواهید از آن شهر به مقصد فتحیه حرکت کنید، می‌توانید سفر زمینی را انتخاب کنید. تقریباً از تمام شهرهای مهم ترکیه به مقصد فتحیه، اتوبوس وجود دارد که شما را به‌راحتی به این شهر توریستی می‌رسانند.

فاصله استانبول تا فتحیه

اگر در شهر تاریخی، دیدنی و پرجاذبه استانبول هستید و هوای دیدن فتحیه را نیز در سر دارید، می‌توانید از اتوبوس‌هایی که از استانبول به سمت فتحیه حرکت می‌کنند استفاده کنید. فاصله استانبول تا فتحیه حدود ۷۹۰ کیلومتر است که طی کردن آن با اتوبوس، حدود ۱۲-۱۳ ساعت و با اتومبیل ۹-۱۰ ساعت زمان می‌برد.

فاصله مارماریس تا فتحیه

مارماریس یکی دیگر از شهرهای ساحلی جذاب و تاریخی استان موغله ترکیه است. این شهر به فتحیه بسیار نزدیک است و تنها ۱۲۵ کیلومتر با آن فاصله دارد که طی کردن این فاصله با اتومبیل، ۱-۲ ساعت و با اتوبوس، ۲-۳ ساعت طول می‌کشد.

فاصله ازمیر تا فتحیه

ازمیر یکی از شهر‌های ساحلی خاص و دیدنی ترکیه است که ۳۳۰ کیلومتر با فتحیه فاصله دارد. شما می‌توانید با اتوبوس، طی ۵ ساعت و با اتومبیل، طی ۴ ساعت به فتحیه برسید.

فاصله آنتالیا تا فتحیه

مشهورترین و پرطرفدارترین شهر ساحلی ترکیه، بدون شک آنتالیاست. اگر می‌خواهید نهایت تفریح و لذت را تجربه کنید و بعد از آنتالیا، خود را به فتحیه برسانید بد نیست بدانید که فاصله آنتالیا تا فتحیه نیز چندان زیاد نیست و حدوداً ۲۰۰ کیلومتر است. اتوبوس‌هایی که از آنتالیا به مقصد فتحیه حرکت می‌کنند طی ۳ ساعت و اتومبیل‌ها طی ۲ ساعت شما را به فتحیه می‌رسانند.

فاصله وان تا فتحیه

در بین شهرهای مشهور ترکیه، شهر وان یکی از دورترین شهرها به فتحیه است. وان در شرق ترکیه و فتحیه در جنوب غرب ترکیه قرار دارد و همین باعث می‌شود فاصله این دو شهر، ۱۳۵۰ کیلومتر باشد که طی کردن آن با اتوبوس، ۲۸ ساعت به طول می‌انجامد.

بهترین هتل های فتحیه ترکیه

باتوجه به حضور پررنگ گردشگران در شهر فتحیه، هتل‌های لوکس و لاکچری متعددی در این شهر وجود دارد که اقامتی دلچسب و مفرّح را برای مسافران فراهم می‌آورند. بسیاری از این هتل‌ها دارای ساحل اختصاصی هستند و تفریحات آبی و ساحلی هیجان‌انگیزی را به مسافران ارائه می‌دهند. در ادامه، برخی از هتل‌های برتر شهر فتحیه را به شما معرفی می‌کنیم:

  • ساندیا اکسکلوسیو بای لیبرتی: یک هتل ۵ ستاره جذاب با ساحل اختصاصی که با ارائه خدمات یو آل اقامت فوق‌العاده‌ای را برای شما رقم می‌زند.
  • کلاب توانا: هتل لاکچری و شیک ۵ ستاره‌ای که یک باغ زیبا و ساحل اختصاصی بسیار تمیز دارد و خدمات یو آل را برای مهمانان خود در نظر گرفته است.

  • جیوا بیچ ریزورت: یکی دیگر از هتل‌های ۵ ستاره فتحیه دارای خط ساحلی اختصاصی، باغ و امکانات تفریحی و رفاهی متعدد است و به صورت یو آل فعالیت می‌کند.

  • لتونیا کلاب هتل: هتلی ۵ ستاره در یک موقعیت جغرافیایی و طبیعی خاص که انواع امکانات رفاهی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد و خدمات یو آل را نیز ارائه می‌کند.

  • هتل آکرا فتحیه تویی بلو سنساتوری: این هتل ۵ ستاره دارای خط ساحلی اختصاصی، چندین استخر و انواع خدمات رفاهی و تفریحی است که خدمات یو آل را نیز برای مهمانان خود در نظر گرفته است.

  • یاچت کلاسیک هتل: یکی از بوتیک هتل‌های معروف شهر فتحیه که هتلی ۴ ستاره محسوب می‌شود و خدماتی عالی را با قیمتی بسیار مناسب برای مهمانان فراهم می‌کند. این هتل خدمات یو آل ارائه نمی‌دهد.

فتحیه ترکیه کجاست

تصویری از یاچت کلاسیک هتل

مراکز خرید فتحیه ترکیه

مسافرت و تفریح بدون خرید کردن قطعاً ناقص به نظر می‌رسد. به ویژه اگر سفر شما به شهرهای ترکیه باشد که اجناس باکیفیت ترکی در آنها به‌وفور یافت می‌شود. اگر می‌خواهید از سفر خود به فتحیه دست پر برگردید، به این مراکز خرید فتحیه سر بزنید:

  • سه‌شنبه بازار فتحیه: این بازار محلی که در روزهای سه‌شنبه برپا می‌شود، به عرضه انواع محصولات محلی، میوه و سبزیجات تازه و ارگانیک و انواع محصولات سنتی و صنایع دستی ترکیه می‌پردازد.
  • بازار پاسپاتور: یکی از بازارهای سنتی فتحیه که در بخش تاریخی شهر قرار دارد و شما را با فرهنگ و تاریخ مردم فتحیه آشنا می‌کند.
  • مرکز خرید اراستا: معروف‌ترین مجتمع تجاری و مرکز خرید شهر فتحیه که بیش از ۶۰ فروشگاه دارد و انواع پوشاک، کیف و کفش، جواهرات، اکسسوری و... از برندهای مختلف بین‌المللی در آن به فروش می‌رسد.
  • بازار مکری: یک بازار و مرکز خرید سنتی با قیمت‌های متوسط که در آن می‌توانید انواع سوغاتی‌ها و صنایع دستی ترکیه را پیدا کنید.

جاهای دیدنی فتحیه ترکیه

شهر فتحیه به دلیل قدمت باستانی و تاریخی خود یکی از شهرهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود و جاهای دیدنی متعددی را در خود جای داده است. از جمله جاهای دیدنی فتحیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرامگاه‌های صخره‌ای: آرامگاه‌هایی که به صورت عمودی در دل صخره‌ها و کوه‌ها کنده شده‌اند و قدمت آنها به دوران یونان باستان می‌رسد.
  • تنگه ساکلیکنت: تنگه‌ای به عمق ۳۰۰ متر و دارای چندین غار و آبشار که طولانی‌ترین تنگه ترکیه به شمار می‌آید.
  • کوه بابا داغ: یکی از کوه‌های سرسبز منطقه فتحیه با نزدیک ۲۰۰۰ متر ارتفاع که به دلیل وجود تله کابین و چشم‌انداز بسیار زیبا، موردتوجه گردگشران قرار گرفته است.
  • موزه فتحیه: موزه‌ای که به تاریخ کهن فتحیه می‌پردازد و آثاری از دوران روم باستان، امپراتوری روم شرقی و یونان باستان در آن به نمایش درآمده است.
  • کایاکوی: منطقه یونانی‌نشین شهر فتحیه که پس از مهاجرت یونانی‌ها متروکه شد و اکنون چیزی شبیه به شهر ارواح است.
  • شهر باستانی تلمسوس: ویرانه‌های به جا مانده از شهر باستانی تلمسوس که در میان آنها یک آمفی‌تئاتر باستانی نیز به چشم می‌خورد.

موزه فتحیه| راهنمای سفر به فتحیه

تصویری از موزه فتحیه

بهترین ساحل فتحیه ترکیه

بدون شک، فتحیه به دلیل سواحل زیبا و تمیز خودش شهرت دارد و گردشگران نیز برای استراحت و تفریح به دنبال سواحل بکر و آرام می‌گردند. در ادامه، برخی از سواحل فتحیه و بهترین ساحل این شهر را به شما معرفی می‌کنیم:

  • ساحل کیابو: یکی از سواحل خانوادگی فتحیه که دارای کافه، رستوران و امکانات آفتاب گرفتن است.

  • ساحل کالکان: یکی از سواحل خلوت و دنج فتحیه که برای استراحتی بی‌دغدغه کاملاً مناسب است.

  • ساحل گوموشلوک: از زیباترین سواحل فتحیه که در منطقه جنگلی واقع شده و برای دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و گردش در طبیعت مناسب است.

  • ساحل اولودنیز: ساحل اولودنیز فتحیه ترکیه را می‌توان بهترین ساحل این شهر دانست که یکی از محبوب‌ترین و بهترین سواحل جهان نیز محسوب می‌شود. این ساحل دارای پرچم آبی است و از نظر تمیز بودن، آب‌های شفاف و کریستالی و مناظر چشم‌نواز شهرت دارد.

آب و هوای فتحیه ترکیه

آب و هوای فتحیه مانند بسیاری از شهرهای ساحلی ترکیه، در دسته اقلیم مدیترانه‌ای قرار می‌گیرد. به این معنا که تابستان‌های فتحیه گرم و مرطوب و زمستان‌های آن معتدل و خنک است. در تابستان‌ها گرما و رطوبت افزایش پیدا می‌کند و در زمستان‌ها رطوبت‌ کاهش می‌یابد و از برف و سرمای شدید نیز خبری نیست. بیشتر بارش‌ها در اقلیم‌های مدیترانه‌ای به شکل باران است که در فصل زمستان اتفاق می‌افتد.

بهترین زمان سفر به فتحیه

باتوجه به وضعیت آب و هوایی فتحیه، اگر به دنبال بهترین زمان سفر هستید، باید بگوییم مانند بسیاری از مناطق ساحلی ترکیه، بهترین فصل سفر به فتحیه نیز تابستان است. اگرچه تابستان‌های فتحیه گرم است؛ اما در این فصل، تفریحات ساحلی و آبی به اوج خود می‌رسد و شما یک سفر پر از هیجان را تجربه خواهید کرد. یکی دیگر از زمان‌هایی که برای سفر به فتحیه بسیار مناسب به شمار می‌آيد، فصل بهار و به ویژه تعطیلات نوروز است. در این زمان، آب و هوای فتحیه کاملاً معتدل بوده و نه گرمای تابستان فرا رسیده و نه سرمای زمستان باقی مانده است.   

حمل و نقل عمومی در فتحیه

برای اینکه بتوانید به‌راحتی در شهر فتحیه تردد کنید بد نیست که درباره وسايل حمل و نقل عمومی در این شهر بیشتر بدانید. در فتحیه، مانند بسیاری از شهرهای ترکیه، دلموش‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای حمل و نقل عمومی شناخته می‌شوند. این ون‌ها یا مینی‌بوس‌ها از رایج‌ترین و در دسترس‌ترین وسایل نقلیه فتحیه هستند که با هزینه‌ای اندک شما را به مقصد موردنظرتان می‌رسانند. به‌علاوه، دلموش‌ها تعدادشان زیاد است و برای سوار شدن به آنها نیازی به انتظار طولانی نیست. ضمن اینکه مسیرهای مختلف را نیز پوشش می‌دهند. دلموش‌ها از ۷ صبح تا ۱۲ شب فعالیت می‌کنند.

گزینه دیگر حمل و نقل عمومی در فتحیه تاکسی‌ها هستند که البته مانند سایر نقاط ترکیه، در فتحیه هم تاکسی‌ها از جمله گزینه‌های گران‌قیمت حمل و نقل به شمار می‌آيند. ضمن اینکه ممکن است هزینه استفاده از تاکسی در فتحیه نسبت به برخی شهرها مانند استانبول، تا دو برابر افزایش پیدا کند.

حمل و نقل عمومی در فتحیه

عکسی از تاکسی در فتحیه

هزینه سفر به فتحیه ترکیه

فتحیه اساساً مقصد ارزان‌قیمتی به شمار نمی‌آید. البته در مقایسه با شهری مانند آنتالیا، سفر به فتحیه ارزان‌تر تمام می‌شود. بر اساس تجربه مسافرانی که به شهر فتحیه سفر کرده‌اند، خرج سفر به فتحیه می‌تواند از ۴۹ دلار تا ۱۹۳ دلار در هر روز متفاوت باشد. به صورت کلی، اگر شما یک سفر متوسط و میان‌رده داشته باشید، باید هزینه‌ای حدود روزانه ۱۱۰ دلار، معادل 3550 لیر ترکیه را در نظر بگیرید.

برای فتح فتحیه آماده‌اید؟

فتحیه یکی از شهرهای باستانی و ساحلی ترکیه در استان موغله است که با سواحل بکر و تمیز، جاهای دیدنی تاریخی و هتل‌های لوکس می‌تواند یک مقصد تابستانه جذاب برای سفر باشد. اگر قصد سفر به شهرهای ساحلی را ترکیه دارید و تجربه رفتن به آنتالیا یا مارماریس را داشته‌اید، پس این بار نوبت به فتح شهر فتحیه در ساحل دریای اژه می‌رسد که مطمئناً تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و به یادماندنی را برای شما رقم می‌زند. تور فتحیه همان چیزی است که برای این تابستان به آن نیاز دارید، سفری لوکس به مقصدی رویایی.

سوالات متداول:

1. فتحیه ترکیه کجاست؟

فتحیه شهری ساحلی در جنوب غرب ترکیه، در استان موغله است که بر کرانه‌های دریای اژه قرار گرفته است.

2. بلیط فتحیه ترکیه چند تومان است؟

برای سفر هوایی به فتحیه باید بلیط پرواز خود را به مقصد فرودگاه دالامان، شهر همسایه فتحیه تهیه کنید. قیمت بلیط پرواز بسته به زمان سفر (فصل خلوت یا شلوغ شهر فتحیه)، نوع ایرلاین (داخلی یا خارجی) و کلاس صندلی (فرست کلاس یا اکونومی) بستگی دارد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt