آلانیا یا آنتالیا

آلانیا یا آنتالیا؟ کدام را برای سفر به ترکیه انتخاب کنیم؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 16 تیر ، 1403

آلانیا یا آنتالیا؟ کدام برای سفر به ترکیه بهتر است؟

آلانیا یا آنتالیا را برای سفر به ترکیه انتخاب کنیم؟ در این مقاله، این دو شهر را از نظر موقعیت، آب و هوا، جاهای دیدنی و هتل ها مقایسه کرده ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

مقاصد ساحلی در ترکیه از چنان تنوعی برخوردارند که مسافران با هر سلیقه و بودجه‌ای می‌توانند سفری دلچسب و خاطره‌انگیز را تجربه کنند. آلانیا و آنتالیا دو شهر معروف ساحلی ترکیه هستند که با امکانات مطلوب، سواحل زیبا، هتل‌های لوکس و جاهای دیدنی جذاب، گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کنند. آنچه ذهن بسیاری از گردشگران را به خود مشغول می‌کند این است که بالاخره آلانیا یا آنتالیا؟ کدام را باید برای سفر برگزینند؟ اگر شما هم بر سر این دوراهی مانده‌اید که آلانیا بهتر است یا آنتالیا، با ما همراه باشید تا شما را در این تصمیم‌گیری راهنمایی کنیم.

مقایسه آلانیا و آنتالیا از نظر موقعیت جغرافیایی

اولین موردی که باید برای پاسخگویی به سؤال آلانیا یا آنتالیا به آن اشاره کنیم، مقایسه این دو شهر از نظر موقعیت جغرافیایی است. آلانیا و آنتالیا هر دو در استان آنتالیا در جنوب غربی ترکیه واقع شده‌اند. اگر بپرسید آنتالیا کجاست؟ باید بگوییم که شهر آنتالیا مهم‌ترین شهر و مرکز این استان است و تقریباً در موقعیت مرکزی نیز قرار دارد. آلانیا یکی دیگر از شهرهای مهم و توریستی استان آنتالیا به شمار می‌رود که در شرق استان آنتالیا، در فاصله ۱۳۳ کیلومتری شرق شهر آنتالیا قرار گرفته است. هر دو شهر در سواحل دریای مدیترانه قرار دارند و به واسطه همین سواحل گردشگری در آنها توسعه پیدا کرده است.

آلانیا یا آنتالیا

تصویری از شهر آلانیا

آب و هوای آنتالیا بهتر است یا آلانیا؟

اگر می‌خواهید بدانید از لحاظ آب و هوایی، آلانیا بهتر است یا آنتالیا، باید بگوییم وضعیت این دو شهر از نظر اقلیمی کمابیش مشابه است. هر دو شهر در اقلیم مدیترانه‌ای قرار دارند و از این رو تابستان‌های بسیار گرم، کم‌بارش و زمستان‌های معتدل را تجربه می‌کنند. البته معمولاً آلانیا کمی از آنتالیا گرم‌تر بوده و آب و هوای آنتالیا کمی معتدل‌تر است. از لحاظ بارش نیز آنتالیا در فصل زمستان‌ بارندگی بیشتری نسبت به آلانیا دارد. ضمن اینکه آلانیا به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در دامنه کوه‌های توروس، از وزش بادهای شدید در امان است و همین باعث می‌شود آب دریا برای شنا کردن مناسب‌تر باشد.

مقایسه آلانیا و آنتالیا از نظر جاهای دیدنی

آلانیا و آنتالیا هر دو تاریخی غنی و آثار باستانی شگفت‌انگیزی دارند که تمدن دیرینه آنها را نشان می‌دهد. تاریخ شهر آنتالیا به دوران پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و اوج شکوفایی آن در دوران حکومت رومیان اتفاق افتاد. آثار تاریخی متعددی را می‌توان در آنتالیا مشاهده کرد که قدمت آنها به دروان حکومت یونانیان و رومیان بر این شهر می‌رسد. از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی آنتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دروازه هادریان بجا مانده از دوران امپراتوری روم
  • ویرانه‌های باستانی شهر پرگا از شهرهای دوران یونان باستان
  • مسجد ییولی مناره؛ مسجدی قرن چهاردهمی ساخته شده در دوران سلجوقیان روم
  • منطقه کالیچی؛ بافت قدیمی و سنتی شهر آنتالیا به جا مانده از دوران سلجوقیان
  • آمفی تئاتر باستانی آسپندوس: یادگار دوران روم باستان

مقایسه آلانیا و آنتالیا از نظر جاهای دیدنی

تصویری از دروازه هادریان در آنتالیا

شهر آلانیا نیز همچون آنتالیا، تاریخ و فرهنگی غنی دارد که نشانه‌های حضور تمدن‌های مختلف در آن به چشم می‌خورد. شهر آلانیا در دوران سلجوقیان روم و پادشاهی علاءالدین کیقباد شاهد پیشرفت و توسعه بسیار بود. بسیاری از جاهای دیدنی آلانیا به این دوران تعلق دارد. به علاوه این شهر به دلیل موقعیت جغرافیای خاص خود، جاذبه‌های طبیعی متعددی نیز دارد. برخی از جاهای دیدنی این شهر عبارتند از:

  • قلعه آلانیا؛ یک قلعه قرون وسطایی متعلق به دوران سلجوقیان روم
  • برج سرخ آلانیا؛ یادگاری از دوران سلطنت علاءالدین کیقباد
  • کلیسای آیایورگی یادگار امپراتوری بیزانس
  • غار داملاتاش
  • آبشار و تنگه ساپادره
  • ساحل کلئوپاترا

آلانیا یا آنتالیا از نظر جاذبه های گردشگری

عکسی از برج سرخ در آلانیا

کدام یک سواحل بهتری دارند؟ آلانیا یا آنتالیا؟

نوبتی هم که باشد، نوبت بررسی سواحل این دو شهر است که بیشترین جذابیت را برای مسافران دارند. اگر می‌خواهید بدانید سواحل آلانیا یا آنتالیا، کدام یک را باید انتخاب کنید، بد نیست بدانید که آلانیا به دلیل داشتن سواحلی طولانی، پوشیده از شن‌های طلایی و آب‌های شفاف و تمیز شهرت دارد. از جمله محبوب‌ترین سواحل آلانیا می‌توان به ساحل کلئوپاترا، ساحل کیقباد، ساحل اولاش و ساحل داملاتاش اشاره کرد.

سواحل آنتالیا نیز در تمیزی و زیبایی دست کمی از آلانیا ندارند و برخی از بهترین سواحل ترکیه را می‌توان در این شهر پیدا کرد. سواحل آنتالیا در مقایسه با سواحل آلانیا، وسیع‌تر و طولانی‌تر هستند و در فصل‌های پرگردشگر نیز شلوغ‌تر می‌شوند. سواحل مشهوری همچون ساحل لارا و ساحل کنیالتی از سواحل شهر آنتالیا به شمار می‌روند. اگر به دنبال سواحلی هستید که امکانات کامل‌تری داشته باشند، از سنگریزه پوشیده شده باشند و تفریحات جذاب‌تری را ارائه دهند، سواحل آنتالیا بهتر هستند. اما اگر به دنبال سواحل بکر و خلوت با طبیعت زییا و خیره‌کننده می‌گردید، سواحل آلانیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تفریحات آلانیا یا آنتالیا؟ کدام بهتر است؟

تفریحات ساحلی، ورزش‌های آبی، طبیعت‌گردی و بازدید از جاهای دیدنی، از جمله تفریحاتی هستند که در سفرتان به آلانیا یا آنتالیا تجربه خواهید کرد. آلانیا به واسطه زندگی شبانه و پرجنب و جوش بودن خیابان‌ها در هر ساعتی از شب، به مکانی محبوب برای علاقه‌مندان به زندگی شبانه تبدیل شده است. تفریحات شبانه‌ای همچون کلاب‌های شبانه، بارهای متنوع و اجرای موسیقی زنده در آلانیا بسیار محبوب هستند. ضمن اینکه آلانیا یکی از محبوب‌ترین شهرهای ترکیه از نظر برگزاری فستیوال‌ها و جشن‌های مختلف است.

اگرچه زندگی شبانه آلانیا پررونق‌تر و پرهیاهوتر از آنتالیاست اما گزینه‌های تفریحی در آنتالیا نسبت به آلانیا بیشتر، لوکس‌تر و متنوع‌تر هستند. پارک‌های آبی و آکواریوم آنتالیا، زمین‌های گلف، اسب‌سواری، ورزش‌های آبی متنوع که در دریای خروشان آنتالیا کیف بیشتری دارند، غواصی، شهربازی‌های جذاب و هیجان‌انگیز، تفریحات شبانه با کشتی‌های لوکس همگی از جمله تفریحاتی هستند که در این شهر ساحلی می‌توانید تجربه کنید.

مراکز خرید آلانیا یا آنتالیا؟

بحث شیرین خرید یکی از مهم‌ترین دلایلی است که گردشگران را به کشور ترکیه می‌کشاند. اگر قصد خرید در آلانیا یا آنتالیا را دارید، مقایسه مراکز خرید این دو شهر به شما کمک می‌کند.

مراکز خرید آلانیا بیشتر شامل فروشگاه‌های محلی جمع و جوری می‌شود که محیطی آرام و صمیمانه را برای حضور گردشگران و خانواده‌هایشان فراهم کرده‌اند. این فروشگاه‌ها معمولاً به صورت خانوادگی اداره می‌شوند و کالاهای مختلف و به ويژه صنایع دستی و سوغاتی‌های آلانیا را به فروش می‌رسند. مرکز خرید آلانیوم از بهترین مراکز خرید این شهر است.

مراکز خرید آنتالیا متنوع‌تر و لوکس‌تر هستند و مجتمع‌های تجاری مدرن و پیشرفته را به‌راحتی می‌توان در این شهر پیدا کرد. یکی از بهترین‌هایشان هم مرکز خرید لاورا است. در کنار این مراکز خرید لوکس، فروشگاه‌های محلی، بازارهای سنتی و پاساژهای کوچک‌تر نیز از دیگر گزینه‌هایی هستند که برای خرید در دسترس گردشگران قرار دارند. انواع کالاهای مختلف از پوشاک گرفته تا لوازم منزل، اشياء دکوری و کالاهای دیجیتال، همگی از بهترین برندهای بین‌المللی یا ترک با بیشترین تنوع در این مراکز خرید یا بازارها به فروش می‌رسند.

اگر بخواهیم در یک جمع‌بندی بگوییم برای خرید کردن آنتالیا بهتر است یا آلانیا، باید آنتالیا را برنده بخش خرید کردن بدانیم. آنتالیا از لحاظ تنوع اجناس مختلف، کیفیت کالاها و حضور برندهای معتبر بین‌المللی تجربه بهتری را برای شما رقم می‌زند.

مقایسه مراکز خرید الانیا و آنتالیا

تصویری از مرکز خرید آلانیوم

هتل های آلانیا بهتر است یا آنتالیا؟

بدون شک در سفر کردن به شهرهای ساحلی مانند آلانیا یا آنتالیا، هتلی که در اقامت خواهید داشت، مهم‌ترین نقش را در رضایت شما از سفر دارد. بنابراین حتما باید با کیفیت و تنوع هتل‌های این دو شهر آشنا شوید.

هتل‌های آلانیا طیف وسیعی از هتل‌های لوکس و پنج ستاره تا هتل‌های میان‌رده و اقتصادی را دربرمی‌گیرد. بوتیک‌هتل و همچنین مهمان‌خانه‌ها نیز از جمله گزینه‌های اقامتی در این شهر محسوب می‌شوند. به همین دلیل از نظر هزینه، گردشگران دستشان باز است تا هتل محل اقامتشان را براساس بودجه خود انتخاب کنند. از لحاظ امکانات و خدمات تفریحی – رفاهی هتل‌ها، اگرچه هتل‌های لوکس این شهر امکانات خوبی دارند اما به طور کلی امکانات هتل‌های آلانیا نسبت به هتل‌های آنتالیا، متوسط و معمولی هستند. از لحاظ موقعیت قرارگیری هتل‌ها نیز بیشتر هتل‌های آلانیا در خط ساحلی این شهر قرار گرفته‌اند و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی رو به دریا و کوه‌های توروس دارند.

در آنتالیا طیف بسیار گسترده‌ای از هتل‌های لوکس و پنج‌ستاره وجود دارد. البته این به معنی نیست که هتل‌های متوسط و اقتصادی در این شهر جایی ندارند؛ درواقع در آنتالیا هم شما می‌توانید گزینه‌های مختلفی برای اقامت داشته باشید و هتل متناسب خود را انتخاب کنید؛ با این حال، هتل‌های آنتالیا از لحاظ کیفیت خدمات و تنوع امکانات رفاهی – تفریحی نسبت به آلانیا یک سر و گردن بالاتر هستند و همین امر نیز باعث می‌شود، هزینه‌ بهترین هتل‌های آنتالیا عموماً بالاتر از هتل‌های آلانیا باشد.

نکته دیگری که باید درباره هتل‌های آنتالیا بدانید تنوع در موقعیت مکانی آنهاست. علاوه بر وجود هتل‌های لوکس و جذاب در خط ساحلی این شهر، هتل‌های لاکچری و باکیفیت دیگری نیز در مرکز این شهر وجود دارد و گردشگران می‌توانند بر اساس تمایل به دسترسی به نقاط مختلف شهر، هتل مورد نظر خود را انتخاب کنند.

حمل و نقل آلانیا یا آنتالیا؟

از لحاظ حمل و نقل، میان آلانیا و آنتالیا تفاوت چندانی وجود ندارد. در هر دو شهر دلموش‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی، فعالیت می‌کنند و بین مسافران نیز محبوب هستند. تاکسی‌ها هم در آلانیا و هم در آنتالیا از جمله وسایل نقلیه همگانی گران‌قیمت تلقی می‌شوند و البته معمولاً حمل و نقل عمومی آنتالیا هزینه بیشتری نسبت به آلانیا دارد.

آنتالیا یا آلانیا

حمل و نقل در آنتالیا

آلانیا یا آنتالیا؛ برای یک سفر ساحلی دلچسب کدام را انتخاب کنیم؟

قطعاً انتخاب کردن بین شهرهای ساحلی ترکیه، آن هم شهرهای استان آنتالیا، کار ساده‌ای نیست. اگر می‌خواهید به آلانیا یا آنتالیا سفر کنید در این مقاله با مقایسه‌ها آب و هوا، هتل‌ها، مراکز خرید، سواحل و جاهای دیدنی که از مهم‌ترین دغدغه‌های گردشگران محسوب می‌شود، سعی کرده‌ایم شما را در این انتخاب یاری کنیم. درنهایت اگر با کمک این مقاله تصمیمتان را گرفتید، گام بعدی همراه شدن با تور آنتالیا یا تور آلانیا است که لذت سفر به یک مقصد جذاب و دوست‌داشتنی را برایتان رقم می‌زند.

سؤالات متداول

1. آلانیا بهتره یا آنتالیا؟

پاسخ این سوال بستگی به هدف شما از سفر دارد اما به صورت کلی و براساس آنچه در این مقاله بررسی شد از لحاظ تنوع هتل‌ها و تنوع در قیمت، تنوع مراکز خرید و امکانات و خدمات تفریحی – رفاهی، آنتالیا کمی از آلانیا بهتر است. در مقابل، آلانیا سواحل بکرتر، تمیزتر و خلوت‌تری دارد، زندگی شبانه در آن پررنگ است و طیف وسیعی از هتل‌ها را دربرمی‌گیرد.

2. فاصله آنتالیا تا آلانیا چقدر است؟ 

شهر آلانیا در ۱۳۳ کیلومتری شرق آنتالیا قرار دارد و فاصله این دو شهر به صورت زمینی طی ۲ ساعت طی می‌شود.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt