جاهای دیدنی کنیا

27 مورد از جاهای دیدنی کنیا که اگر نبینید، سفرتان ناقص می‌ شود

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 09 مرداد ، 1403

جاهای دیدنی کنیا | 27 جاذبه گردشگری

برای آشنایی با جاهای دیدنی کنیا مثل پارک های ملی کنیا، موزه های کشور کنیا، مونت کنیا، بهترین سواحل و جزایر زیبای کنیا کلیک کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

جاهای دیدنی کنیا از آن دسته جاذبه‌هایی هستند که کمتر کسی درباره جذابیت‌ها و شگفتی‌های آنها سخن می‌گوید؛ اما آنها که کنیا را از نزدیک دیده‌اند می‌دانند گنجینه‌های طبیعی و تاریخی این کشور تا چه اندازه دیدنی‌ و منحصربه‌فردند. جاهای دیدنی کنیا نمونه‌هایی بارز از تنوع طبیعی و فرهنگی چشمگیری هستند که در سرتاسر قاره آفریقا به چشم می‌خورد و هنوز برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است. اگر می‌خواهید درباره شگفتی‌های کنیا و جذابیت‌های طبیعی این کشور در شرق آفریقا بدانید، با این مقاله همراه باشید.

1- ذخیره گاه و پارک جنگلی ماسای مارا در کنیا

پارک ملی و ذخیره‌گاه ماسایی مارا که در استان ناروک کنیا قرار دارد، یکی از جاهای دیدنی کشور کنیا است که نام خود را از اقوام بومی ساکن این منطقه گرفته است. این ذخیره‌گاه وسیع و متنوع، زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری گوناگون مانند شیر ماسای، پلنگ آفریقایی، یوزپلنگ تانزانیا و جمعیت غزال‌ها و گورخرهای مهاجر است. ذخیره‌گاه ماسای مارا، ۱۵۱۰ کیلومتر مساحت دارد و بخش عمده آن را پوشش گیاهی ساوانا تشکیل می‌دهد. سافاری در این پارک جنگلی، یکی از محبوب‌ترین تفریحات گردشگرانی است که به کنیا سفر می‌کنند.

ذخیره گاه و پارک جنگلی ماسای مارا از جاهای دیدنی کنیا

عکسی از ذخیره‌گاه و پارک جنگلی ماسای مارا

2- پارک ملی آمبوسلی در کنیا

پارک ملی آمبوسلی در استان کاجیادو کنیا قرار دارد و نه تنها به دلیل طبیعت بکر و گونه‌های جانوری خاص و دیدنی، بلکه به دلیل چشم‌انداز زیبایی که به کلیمانجارو، بلندترین کوه آفریقا در کشور تانزانیا دارد، شهرت پیدا کرده است. این پارک در جنوب شرق کنیا واقع شده و تا مرز کنیا با کشور تانزانیا امتداد پیدا کرده است. پارک ملی آمبوسلی محل زندگی حیواناتی مانند فیل، گاومیش آفریقایی، زرافه کلیمانجارو، گورخر، کفتار و یوزپلنگ تانزانیایی محسوب می‌شود. پوشش گیاهی این منطقه، تنوع چشمگیری دارد و از دشت‌های ساوانا تا مناطق سرسبز و پردرخت را دربرمی‌گیرد.

3- پارک ملی ساوو؛ از زیباترین جاهای دیدنی کنیا

یکی از بزرگترین پارک‌های ملی کنیا که به خوبی زیبایی‌های طبیعت کنیا را به تصویر می‌کشد، پارک ملی ساوو است. این پارک به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود و به دلیل مناظر طبیعی نفس‌گیر، تپه‌های آتشفشانی، رودخانه‌های خروشان و پوشش گیاهی ساوانا شهرت دارد. گردشگرانی که از پارک ملی ساوو دیدن می‌کنند، می‌توانند شاهد گونه‌‌های حیوانی متنوع مانند شیر ماسای، اسب آبی، کرگدن سیاه شرقی، فیل بیشه، پلنگ، زرافه کلیمانجارویی و... باشند.

 پارک ملی ساوو از طبیعت کنیا

عکسی از پارک ملی ساوو

4- پارک ملی دریاچه ناکورو در کشور کنیا

اگر می‌خواهید شاهد یکی از چشم‌نوازترین صحنه‌های طبیعت باشید، پارک ملی دریاچه ناکورو در جنوب شرق کنیا بهترین انتخاب شما خواهد بود. این پارک که پیرامون دریاچه ناکورو را احاطه کرده است، به دلیل جمعیت عظیم فلامینگوهایش شهرت دارد. دریاچه ناکورو به دلیل وجود جلبک‌هایی که موردعلاقه فلامینگوها هستند، به محل گردهمایی هزاران فلامینگوی صورتی تبدیل شده است و در ساحل این رودخانه همواره صدها پرنده زیبا دیده می‌شوند که جلوه‌ای چشمگیر به ساحل ناکورو می‌بخشند. البته فلامینگوها تنها جاذبه‌های این پارک ملی نیستند؛ در ساحل سرسبز و پردرخت ناکورو، می‌توانید شاهد حضور زرافه‌ها، اسب‌های آبی و پرندگان گوناگون باشید.

5- جزیره لامو؛ از جذاب ترین جزیره های کنیا

جزیره لامو یا به عبارت بهتر، مجمع‌الجزایر لامو یکی از جاذبه های دیدنی کنیاست که از چند جزیره کوچک و بزرگ در اقیانوس هند تشکیل شده است. این جزیره که قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی می‌رسد، به‌عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی کشور کنیا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. جزیره لامو به دلیل حضور مردمان بومی «سواحیلی» و نقش پررنگ فرهنگ و سنت‌های قدیمی آنها در این جزیره شهرت دارد. در این جزیره شاهد معماری خاص سواحیلی با قدمت تاریخی، مساجد قدیمی، خانه‌های سنتی و کشتی‌ها و لنج‌های قدیمی خواهید بود.

جزیره لامو از دیدنی های کنیا

تصویری از جزیره لامو

6- پارک ملی نایروبی؛ از بهترین جاهای دیدنی کنیا

پارک ملی نایروبی، یکی از جاهای دیدنی کنیا در شهر نایروبی، پایتخت این کشور است که به دلیل موقعیت خاص خود، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این پارک تنها با یک حصار از منطقه شهری نایروبی جدا شده است و منظره آسمان‌خراش‌های پایتخت از اینجا به زیبایی دیده می‌شود. همزیستی مناطق مدرن شهری با بکرترین مناطق طبیعی، پارک ملی نایروبی  را به یک منطقه طبیعی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است که زیستگاه مهمی برای اسب‌های آبی، بوفالوی آفریقایی، کرگدن، گورخر، یوزپلنگ، آهو، زرافه و کرکس به شمار می‌رود.

7- دریاچه ویکتوریا؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین آفریقا در کنیا

دریاچه ویکتوریا پهناورترین دریاچه آب شیرین قاره آفریقا و دومین دریاچه بزرگ آب شیرین جهان به شمار می‌رود. این دریاچه یکی از جاهای دیدنی کنیا محسوب می‌شود که در دو کشور دیگر، یعنی اوگاندا و تانزانیا نیز امتداد پیدا کرده است. این دریاچه، زیستگاه برخی از ماهی‌ها و آبزیان خاص و نادر بوده و محلی برای ماهیگیری، قایق‌سواری و حضور پرندگان مهاجر به شمار می‌رود.

دریاچه ویکتوریا از جاهای دیدنی کنیا

عکسی از دریاچه ویکتوریا

8- شهر قدیمی مومباسا؛ از توریستی ترین شهرهای کنیا

یکی از جاهای دیدنی کنیا که به خوبی تنوع فرهنگی و قومیتی این کشور را به تصویر می‌کشد، شهر قدیمی مومباسا است. شهر مومباسا یکی از شهرهای ساحلی و توریستی کنیا محسوب می‌شود که بخش سنتی و تاریخی آن، نشانه‌های حضور مسلمانان، اروپایی‌ها، هندی‌ها و قبایل آفریقایی را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. شهر قدیمی مومباسا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. کوچه پس کوچه‌های تنگ و تودرتو، ساختمان‌های باستانی و مغازه‌های سنتی که صنایع دستی و اکسسوری‌های محلی را به فروش می‌رسانند، همگی باعث شده‌اند این منطقه بین گردشگران محبوبیت بسیاری داشته باشد.

9- پارک ملی دروازه جهنم در کنیا

پارک ملی هلز گیت یا همان دروازه جهنم، یکی دیگر از جلوه‌های طبیعت کنیا به شمار می‌رود که در شمال غرب نایروبی قرار دارد. این پارک ملی، شهرت خود را مدیون مناظر طبیعی خاص، صخره‌های بلند و سرسبز آهکی، حیات وحش متنوع، کوه‌های آتشفشانی خاموش، چشمه‌های آب گرم و پوشش گیاهی ساوانا است. نام این پارک به رودخانه‌ای بسیار قدیمی اشاره دارد که از شکاف بین صخره‌ها جاری می‌شود و اثرات گدازه‌های آتشفشانی ناشی از فوران آتشفشان‌های قدیمی در اطراف آن به چشم می‌خورد.

پارک ملی هلز گیت از مکان های دیدنی در کنیا

تصویری از پارک ملی هلز گیت

10- ساحل دیانی؛ از محبوب ترین جاهای دیدنی کنیا

یکی از جاهای تفریحی در کنیا که بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد، ساحل دیانی در شهر مومباسا است. این ساحل جذاب و دیدنی در کرانه‌های اقیانوس هند، تاکنون چندین‌‌بار به‌عنوان بهترین مقصد ساحلی در قاره آفریقا انتخاب شده و با در بر داشتن هتل‌های متنوع و لوکس، مناطق طبیعی بکر، امکان انجام ورزش‌های آبی، آب‌های کریستالی فیروزه‌ای و فرهنگ خاص بومیان منطقه، اصلی ‌ترین تفرجگاه ساحلی کنیا به شمار می‌رود.

11- پارک ملی ابردیر در کشور کنیا

یکی از جاهای دیدنی کنیا که در ۱۰۰ کیلومتری شمال شهر نایروبی قرار دارد، پارک ملی ابردیر است. این منطقه طبیعی خیره‌کننده در ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ متری سطح دریا قرار گرفته و جاذبه‌های گوناگونی از جمله رشته‌کوه‌های ابردیر، دره‌های عمیق، رودخانه‌های خروشان، جنگل‌های انبوه گرمسیری و آبشارهای مرتفع را در برمی‌گیرد. تنوع حیات وحش پارک ملی ابردیر که شامل جانورانی همچون شیر، فیل، پلنگ آفریقایی، بوفالو و بیش از ۲۵۰ گونه پرنده می‌شود؛ آن را به یک نقطه عالی برای طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.

پارک ملی ابردیر از جاذبه های دیدنی کنیا

عکسی از پارک ملی ابردیر

12- مونت کنیا؛ دومین کوه بلند قاره آفریقا

کوه کنیا به‌عنوان یکی از مناطق دیدنی کنیا در مرکز این کشور و در جنوب خط استوا واقع شده است. این کوه یک آتشفشان چینه‌ای خاموش است که بعد از کوه کلیمانجارو در تانزانیا، دومین کوه بلند قاره آفریقا به شمار می‌رود. بلندترین قله این کوه، قله باتیان با ارتفاع ۵۱۹۹ متر است و افراد بسیاری برای صعود به این قله عازم کنیا می‌شوند. یکی از شگفتی‌های این کوه، وجود یخچال‌ها و یخسارهای طبیعی در نزدیکی قله است که در فصول گرم سال، جویبارها و چشمه‌های این منطقه را تغذیه می‌کنند.

13- موزه ملی راه آهن کنیا

موزه ملی راه‌آهن، یکی از دیدنی های کنیا در شهر نایروبی است که به نمایش تاریخچه طولانی خدمات راه‌آهن در این کشور می‌پردازد. در این موزه به نقش راه‌آهن در پیشرفت و توسعه کشور پرداخته شده و همچنین اشیاء، وسایل و ادوات مربوط به سیستم حمل و نقل ریلی به نمایش درآمده است. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این موزه، نمایشگاهی است که واگن‌ها، لوکوموتیوها و بخش‌های مختلف اولین قطارهای کشور کنیا را در معرض دید عموم می‌گذارد.

 موزه ملی راه آهن کنیا

 عکسی از موزه ملی راه آهن کنیا 

14- موزه ملی کنیا در نایروبی

یکی از جاهای دیدنی کنیا در نایروبی، موزه ملی کنیاست که بازدیدکنندگان را با تاریخ و فرهنگ غنی این کشور آشنا می‌کند. این موزه یافته‌های باستان شناسی، آثار مختلف مربوطه به اقوام و قبایل بومی کنیا، مجموعه‌های غنی از تنوع زیستی چشمگیر کنیا و اشیاء و وسایل متعلق به عصر حجر را به نمایش می‌کشد.

15- موزه کارن بلیکسن کنیا

کارن بلیکسن، نویسنده‌ مشهور دانمارکی بود که به واسطه یکی از کتاب‌هایش درباره زندگی در آفریقا مشهور شد. اکنون خانه این نویسنده در کنیا، در محلی که مزرعه قهوه این نویسنده قرار داشت، به موزه‌ای محبوب تبدیل شده است. این خانه-موزه که همچنان وسایل، کتاب‌ها و آثار کارن بلیکسن در آن به چشم می‌خورد، یکی از برترین نقاط فرهنگی کنیا به شمار می‌رود.

16- خانه میراث آفریقا در کشور کنیا

در شهر نایروبی و در نزدیکی پارک ملی نایروبی، خانه میراث آفریقا قرار دارد که به دستور رئیس جمهور سابق این کشور ساخته شده است. ساختمان خانه میراث آفریقا با الهام از معماری آفریقایی و همچنین بهره‌گیری از عناصر اسلامی و عربی طراحی شده و اکنون به‌عنوان یک موزه و گالری هنری فعالیت می‌کند. در این موزه، شما شاهد انواع صنایع دستی و آثار هنری هستید که سنت‌های فرهنگی، هنری و آفریقایی را به نمایش می‌گذارند.

خانه میراث آفریقا در کشور کنیا

تصویری از خانه میراث آفریقا

17- جنگل نگاری نداری در کنیا

جنگل نگاری نداری یکی از بهترین مکان‌هایی است که زیبایی چشمگیر طبیعت کنیا را به‌خوبی می‌توان در آن مشاهده کرد. این جنگل در کوهپایه‌های شمالی کوه کنیا قرار دارد و با پوشش گیاهی سرسبز و انبوه، برکه‌ها و آبشارهای متعدد و تنوع زیستی شگفت‌انگیز، گردشگران را به خود می‌خواند. اکو تورهایی که در این جنگل برگزار می‌شود سافاری، بازدید از آبشارها، صعود از صخره‌ها، عبور از پل معلق ۴۵۰ متری و پرنده‌نگری را شامل می‌شود.

18- دره ریفت؛ از معروف‌‌ترین جاهای دیدنی کنیا

یکی از مهم‌ترین مراکز دیدنی کنیا، دره ریفت یا دره شکاف بزرگ است که با ۶ هزار کیلومتر طول از شمال تا جنوب کنیا امتداد پیدا کرده است. این دره عظیم به دلیل برخورد صفحات قاره‌ای به وجود آمده و محل شکل‌گیری آشتفشان‌ها، تپه‌ها، دریاچه‌ها و دیگر پدیده‌های زمین‌شناختی است. یکی از دلایل شهرت دره ریفت، پیدا شدن اسکلت ۱.۵ میلیون‌ ساله از انسان‌های اولیه است که باعث شده این منطقه را مهد بشریت و تکامل بنامند.

19- پارک ملی بوفالو اسپرینگز کنیا

یکی از پارک‌های ملی کنیا که می‌توانید در آن، یک سافاری جذاب، بدون شلوغی و ازدحام جمعیت را تجربه کنید، پارک ملی بوفالو اسپرینگز است. این پارک ملی به دلیل حیات وحش خاص خود که حیواناتی مانند گورخر، شترمرغ سومالی و زرافه‌ها را دربرمی‌گیرد، شهرت دارد.

پارک ملی بوفالو اسپرینگز از پارک های ملی کنیا

عکسی از پارک ملی بوفالو اسپرینگز

20- پارک ملی شابا؛ از بکرترین جاهای دیدنی کنیا

یکی از بکرترین و ناشناخته‌ترین نقاط طبیعت کنیا، پارک ملی و ذخیره‌گاه شابا در نزدیکی پارک ملی بوفالو اسپرینگز و ذخیره‌گاه سامبورو است. این پارک ملی، یکی از مناطق طبیعی خشک و بی‌آب و علف کنیاست که در آن می‌توانید شاهد گونه‌های گیاهی بیابانی و گونه‌های جانوری منحصربه‌فرد مانند زرافه‌گردن، تیزشاخ آفریقایی و شترمرغ سومالی باشید.

21- مهدکودک فیل های دیوید شلدریک کنیا

پناهگاه فیل‌های دیوید شلدریک، محلی است که برای نگهداری و مراقبت از بچه فیل‌هایی که از خانواده خود دور افتاده‌اند ساخته شده است. بازدیدکنندگان از این مرکز می‌توانند به فیل‌ها غذا بدهند، با آنها بازی کنند و از نزدیک، زندگی طبیعی و روزمره آنها را ببینند. این مجموعه با هدف حفظ جمعیت فیل‌ها و یادآوری اهمیت حفاظت از جانوران به مردم ساخته شده است.

مهدکودک فیل های دیوید شلدریک از مناطق دیدنی کنیا

تصویری از مهدکودک فیل‌های دیوید شلدریک

22- مرکز زرافه ها در کشور کنیا

مرکز پرورش و نگهداری زرافه‌ها یکی از جاهای دیدنی کنیا در نایروبی است که به مراقبت و بازپروری زرافه‌ها می‌پردازد. این مرکز، زرافه‌های آسیب‌دیده را حمایت و درمان می‌کند و سپس آنها را به زیستگاه اصلی خود برمی‌گرداند. بازدیدکنندگان این مجموعه، علاوه‌بر آشنایی با زندگی زرافه‌ها، می‌توانند از نزدیک با زرافه‌ها ارتباط برقرار کنند و به آنها غذا بدهند.

23- دریاچه نیواشا کنیا؛ یک دریاچه آب شیرین

این دریاچه که از جمله جاذبه‌های نزدیک به دره ریفت محسوب می‌شود، یکی از دریاچه‌های آب شیرین کنیاست. دریاچه نیواشا را می‌توان بهشت پرندگان نامید؛ چراکه زیستگاه گونه‌های متنوع پرندگان است و یک محل عالی برای پرنده‌نگری به شمار می‌رود. در این دریاچه، آبزیان گوناگونی زندگی می‌کنند و شما می‌توانید ماهیگیری و قایق‌سواری را در این دریاچه تجربه کنید.

دریاچه نیواشا کنیا از دیدنی های کشور کنیا

عکسی از دریاچه نیواشا کنیا

24- مالیندی؛ از شهر های ساحلی کنیا

مالیندی یکی از شهرهای ساحلی کنیاست که به دلیل سواحل زیبا و جذاب، جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگ بومی غنی شهرت دارد. در فرهنگ، سنت‌ و معماری این شهر، ردپای باورهای مردم سواحیلی و اثرات باورهای ایتالیایی به چشم می‌خورد. در سواحل مالیندی، مسافران می‌توانند از تفریحات ساحلی و ورزش‌های آبی بهره ببرند.

25- پارک ملی کوهستان کنیا

پارک ملی کوهستان کنیا، درواقع مناطق طبیعی اطراف کوه کنیا به وسعت ۷۱۸ کیلومتر متر مربع را در برمی‌گیرد. دامنه‌های کوه کنیا در این پارک، بسیار حاصل‌خیز و سرسبز است و تنوع طبیعی چشمگیری را به نمایش می‌گذارد. حیواناتی همچون بوفالو، کرگدن، پلنگ، فیل و گونه‌های در حال انقراضی همچون گورخر زال در این ناحیه زندگی می‌کنند.

پارک ملی کوهستان نشان دهنده طبیعت کنیا

عکسی از پارک ملی کوهستان کنیا

26- منطقه حفاظت شده ال پجتا در کنیا

منطقه حفاظت شده ال پجتا یکی از مهم‌ترین نقاط کشور کنیا برای حفظ تنوع زیستی این کشور به شمار می‌رود؛ چراکه زیستگاه اصلی بزرگترین جمعیت کرگدن‌های سیاه در شرق آفریقا است. سافاری و طبیعت‌گردی در این منطقه، بین گردشگران محبوب است.

27- رودخانه مارا؛ رود مشترک کنیا و تانزانیا

رودخانه مارا، رودی است با ۳۹۵ کیلومتر طول که از تانزانیا و کنیا می‌گذرد و به دریاچه ویکتوریا می‌ریزد. این دریاچه علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی و پوشش گیاهی متنوع پیرامون آن، در مسیر مهاجرت حیواناتی همچون گورخر و کل یالدار آبی‌رنگ قرار دارد.

رودخانه مارا از مناطق دیدنی کنیا

تصویری از رودخانه مارا

جاهای دیدنی کنیا؛ دیدنی هایی که نباید از دست بدهید

کشور کنیا را می‌توان نماینده تمام و کمال کشورهای آفریقای شرقی دانست. کشور کنیا به دلیل پارک‌های ملی پرشمار و متنوع، فرهنگ و سنت‌های خاص و تاریخ غنی، می‌تواند مقصد خوبی باشد برای کسانی که می‌خواهند شگفتی‌ها و حیات وحش قاره آفریقا را از نزدیک ببینند. اگر تصمیمتان را برای سفر گرفتید، همراه شدن با تور کنیا الفبای سفر، خیالتان را از داشتن یک سفر امن و راحت آسوده می‌سازد.

سؤالات متداول

1. بهترین موزه های کنیا کدامند؟

موزه ملی راه آهن، موزه ملی کنیا، خانه میراث آفریقا و موزه کارن بلیکسن برخی از بهترین موزه‌های کنیا هستند.

2. بهترین پارک های ملی کنیا کدامند؟

در کشور کنیا برای هر سلیقه‌ای یک پارک ملی وجود دارد. مهم‌ترین پارک‌های ملی این کشور عبارتند از: پارک ملی نایروبی، پارک ملی دروازه جهنم، پارک ملی ابردیر، پارک ملی بوفالو اسپرینگز، پارک ملی شابا و پارک کوهستان کنیا.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt