قزاقستان کجاست

قزاقستان کجاست؟ راهنمای سفر به قزاقستان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 25 شهریور ، 1403

قزاقستان کجاست | راهنمای سفر به قزاقستان

قزاقستان کجاست؟ در این مقاله با موقعیت جغرافیایی، آب و هوای قزاقستان، فرهنگ، جاهای دیدنی قزاقستان، غذاها و سوغات این کشور آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

قزاقستان کجاست؟ شاید این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده باشد؛ چراکه قزاقستان از آن دسته مقاصد گردشگری معروف و مشهوری است که افراد بسیاری تجربه سفر به آن را داشته باشند. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به دنبال کشف ناشناخته‌ها و آشنایی با فرهنگ‌ها و جاهای جدید هستند، سفر به قزاقستان می‌تواند یکی از بهترین و خاص‌ترین تجربه‌های گردشگری شما باشد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید قزاقستان کجاست و چرا باید حتماً از این کشور دیدن کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

قزاقستان کجاست| راهنمای سفر به قزاقستان

عکسی از کشور قزاقستان

موقعیت جغرافیایی قزاقستان روی نقشه 

برای شروع آشنایی با کشور قزاقستان و اینکه بدانیم قزاقستان در کجاست، بد نیست ابتدا به بررسی موقعیت جغرافیایی این کشور بپردازیم. قزاقستان یکی از کشورهای فراقاره‌ای جهان به شمار می‌رود که به لحاظ جغرافیایی در دو قاره، یعنی آسیای مرکزی و اروپای شرقی، در دو سمت رود اورال که مرز طبیعی قاره اروپا و آسیاست، امتداد پیدا کرده است. این کشور از جمله کشورهای محصور در خشکی محسوب می‌شود؛ به این معنا که به آب‌های آزاد جهان دسترسی ندارد. قزاقستان از شمال با روسیه، از جنوب با چین، ازبکستان و ترکمنستان و از شرق با قرقیزستان همسایه است.

جمعیت و مساحت قزاقستان چقدر است؟

حالا که دانستیم قزاقستان برای کجاست و در نقشه جهان از چه جایگاه و موقعیتی برخوردار است، بد نیست کمی هم درباره وضعیت جمعیت و مساحت این کشور جذاب و ناشناخته بیشتر بدانیم. قزاقستان از لحاظ مساحت به عنوان نهمین کشور پهناور جهان و بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان شناخته می‌شود. مساحت این کشور به دو میلیون و هفتصد هزار کیلومتر مربع می‌رسد که تقریباً به اندازه کل اروپای غربی است. با وجود این گستردگی زیاد، جمعیت چندانی در این کشور زندگی نمی‌کنند. جمعیت قزاقستان در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۰ میلیون نفر تخمین زده شده است که این کشور را به یکی از کم‌تراکم‌ترین کشورهای جهان تبدیل می‌کند. در واقع تراکم این کشور تنها ۷ نفر بر کیلومتر مربع است.

پایتخت قزاقستان کجاست؟ 

یکی از سوالاتی که احتمالاً تاکنون در ذهنتان نقش بسته این است که پایتخت کشور قزاقستان کجاست. در حال حاضر، شهر آستانه با دو میلیون نفر جمعیت به عنوان پایتخت کشور قزاقستان شناخته می‌شود. این شهر یکی از شهرهای نوساز و تازه‌تأسیس قزاقستان است که به دلایل خاص سیاسی و امنیتی ساخته شده تا به عنوان پایتخت جدید این کشور عمل کند.

حال اگر برایتان سوال جدیدی شکل گرفته است که نام قبلی پایتخت قزاقستان چه بوده، باید بگوییم پیش از شهر آستانه، شهر آلماتی که بزرگترین شهر قزاقستان است، پایتخت این کشور بو؛ اما در سال ۱۹۹۸ آستانه به عنوان پایتخت جدید قزاقستان معرفی شد؛ چراکه شهر آلماتی به مرزهای سه کشور همسایه قزاقستان بسیار نزدیک بود که امنیت آن را به خطر می‌انداخت. بنابراین اگر در یک کلام بخواهیم بگوییم مرکز قزاقستان کجاست، باید بگوییم آستانه که در گذشته به نام آق‌مولا، تسلینوگراد و نورسلطان نامیده می‌شد، اکنون پایتخت قزاقستان است.

آشنایی با مهم ترین شهرهای قزاقستان

اکنون که تقریباً دانستید قزاقستان کجاست و اطلاعات اصلی و اساسی درباره این کشور را به دست آوردید، خوب است با مهم‌ترین و دیدنی‌ترین شهرهای قزاقستان آشنا شویم:

آلماتی؛ یکی از زیباترین شهرهای قزاقستان

آلماتی شهری است در جنوب شرق قزاقستان که با دو میلیون نفر جمعیت به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر قزاقستان شناخته می‌شود. این شهر زمانی پایتخت سیاسی قزاقستان بود و اکنون نیز پایتخت اقتصادی، تجاری و مرکز فرهنگی این کشور محسوب می‌شود. این شهر بین گردشگران بسیار محبوب است و شناخته‌شده‌ترین شهر قزاقستان به شمار می‌رود.

آلماتی قزاقستان کجاست

عکسی از شهر آلماتی

آستانه؛ پایتخت کشور قزاقستان

این شهر که تقریباً در مرکز قزاقستان قرار دارد، شهری است که برای پایتخت بودن ساخته شد. اکنون آستانه یکی از مدرن‌ترین پایتخت‌های جهان محسوب می‌شود که وضعیتی عجیب و غریب دارد: شهری بسیاری سرد که بادهای شدید و طوفانی همواره آن را درمی‌نوردند و حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر با سرعتی باورنکردنی در حال رشد است و یکی از شهرهای دیدنی قزاقستان به شمار می‌رود.

شمکند؛ یکی از شهرهای پرجمعیت قزاقستان

سومین شهر پرجمعیت قزاقستان، شهر شمکند است که با تاریخی ۲۲۰۰ ساله یکی از مراکز فرهنگی مهم این کشور محسوب می‌شود. این شهر به واسطه فضاهای سبز، پارک‌ها و مناطق تاریخی خود شهرت دارد.

آکتائو؛ از مهم‌ترین شهرهای توریستی قزاقستان

آکتائو یا آق تاو یکی از شهرهای قزاقستان است که در ساحل دریای خزر قرار دارد و همین امر باعث شده تفریحات ساحلی در آن رونق داشته باشد. این شهر بندر اصلی قزاقستان در کرانه‌های دریای خزر است و به دلیل وجود هتل‌های متعدد ساحلی و جاذبه‌های طبیعی از شهرهای محبوب بین گردشگران به شمار می‌رود.

قراغندی؛ یکی دیگر از شهرهای مهم قزاقستان

شهر قراغندی که در ۲۳۰ کیلومتری جنوب شرق آستانه پایتخت قزاقستان قرار دارد، پنجمین شهر پرجمعیت این کشور است که به دلیل وجود معادن زغال سنگ، یکی از شهرهای مهم اقتصادی قزاقستان به شمار می‌رود.

نژاد مردم قزاقستان چیست؟ 

قزاقستان را می‌توان یکی از کشورهای چندقومیتی جهان دانست که در آن، مردم قزاق ۶۳ درصد از ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند. قزاق‌ها از جمله اقوام ترک‌زبانی هستند که از دیرباز در آسیای میانه سکونت داشته‌اند؛ اما اگر به چهره مردم قزاقستان دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که افزون بر قزاق‌ها، حدود ۲۳ درصد از مردم قزاقستان، روس‌ هستند و مابقی را نژادهای ازبک، اویغور و اوکراینی تشکیل می‌دهند.

چهره مردم قزاقستان| نژاد مردم قزاقستان

عکسی از مردم قزاقستان

آشنایی با فرهنگ، دین و زبان قزاقستان

وقتی درباره این پرسش صحبت می‌کنیم که قزاقستان کجاست، بد نیست درباره وضعیت اجتماعی این کشور نیز صحبت کنیم و درباره باورها و فرهنگ این کشور بیشتر بدانیم:

فرهنگ مردم قزاقستان چگونه است؟

یکی از بارزترین ویژگی‌های حاکم بر فرهنگ مردم قزاقستان، تأثیر فرهنگ عشایری بر زندگی مردم است. بسیاری از آداب و رسومی که بر زندگی در قزاقستان غلبه دارد، تحت تأثیر فرهنگ اقوام کوچ‌نشین به نام سکاها شکل گرفته است. سکاها مردمانی ایرانی‌تبار بودند که در سرتاسر سرزمین اوراسیا سکونت داشتند.

آداب و رسوم قزاق ها چگونه است؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید شباهت‌های زیادی بین آداب و رسوم ایرانی و آیین‌های فرهنگی مردم قزاق وجود دارد. برای مثال، ازدواج در قزاقستان مانند ایران، با مراسم خواستگاری آغاز می‌شود و تعیین مهریه و شیربها و تأمین جهیزیه نیز مانند آنچه در فرهنگ کشور ما وجود دارد، در قزاقستان نیز انجام می‌شود. به علاوه، عید نوروز نیز در قزاقستان جشن گرفته می‌شود و آداب و رسومی شبیه به عید نوروز ایرانی دارد.

ازدواج در قزاقستان

عکسی از مراسم ازدواج در قزاقستان

زندگی زنان در قزاقستان چگونه می گذرد؟

اگرچه حفاظت از حقوق زنان در قزاقستان نسبت به سال‌های پیش بیشتر شده و وضعیت زنان در جامعه رو به بهبود می‌رود؛ اما ازدواج اجباری و برخی تبعیض‌های جنسی هنوز در این کشور به چشم می‌خورد. با این حال وضعیت تحصیل، اشتغال و سلامت زنان قزاقستان به سرعت رو به بهبود است. 

مردم قزاقستان به چه دینی باور دارند؟

از لحاظ سیاسی، حکومت قزاقستان یک حکومت سکولار است؛ اما عمده مردم قزاقستان (حدود ۷۰ درصد مردم)، به ویژه قزاق‌ها، ازبک‌ها و اویغورها، از دین اسلام پیروی می‌کنند. حدود ۲۶ درصد مردم به مسیحیت باور دارند و نزدیک به ۳ درصد مردم نیز به هیچ دینی باور ندارند. جشن‌های اسلامی در قزاقستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و از تعطیلات ملی این کشور محسوب می‌شوند. بد نیست بدانید با وجود غلبه جمعیت مسلمانان در این کشور، داشتن حجاب در قزاقستان در مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع است.

مردم قزاقستان به چه زبانی سخن می گویند؟

 باتوجه به اینکه عمده جمعیت قزاقستان را مردم قزاق تشکیل می‌دهند، از این رو، زبان قزاقی یا ترکی قزاقی اصلی‌ترین زبانی است که مردم این کشور به آن تکلم می‌کنند. افزون بر زبان قزاقی به عنوان زبان ملی کشور قزاقستان، زبان روسی نیز به عنوان زبان رسمی این کشور در امور بین‌المللی و جهانی شناخته می‌شود.

سفر به قزاقستان ویزا نمی خواهد

شاید اکنون که می‌دانید قزاقستان کجاست دلتان بخواهد به این کشور سفر کنید. بنابراین خبر خوشی که می‌توانیم به شما بدهیم این است که ایرانیان برای سفر به قزاقستان، نیازی به دریافت ویزا ندارند. برای سفر به قزاقستان کافی است گذرنامه داشته باشید و در فرودگاه مقصد در قزاقستان مهر ورود به این کشور در گذرنامه شما ثبت می‌شود. شما می‌توانید تا ۱۴ روز بدون نیاز به ویزا در قزاقستان بمانید.

آب و هوای قزاقستان چگونه است؟ 

یکی از خاص‌ترین مواردی که باید درباره قزاقستان بدانید وضعیت خاص جوی و آب و هوایی آن است. اقلیم آب و هوایی این کشور به حدی عجیب است که ممکن است شما شاهد یخ زدن حیوانات در سرمای قزاقستان باشید.

آب و هوای قزاقستان نمونه‌ای بارز از اقلیم قاره‌ای و اقلیم نیمه‌خشک سرد است. ویژگی بارز این اقلیم را می‌توان تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سرد دانست. برای مثال در شهری مانند آلماتی دمای هوا در میانه تابستان به طور میانگین ۲۴ درجه سانتی‌گراد است اما می‌تواند به ۴۱ درجه نیز برسد. زمستان‌های آلماتی سرد بوده و دمای هوا به منفی ۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. البته دماهای بسیار پایین‌تری مانند منفی ۴۰ درجه نیز برای این شهر ثبت شده است. 

بهترین زمان سفر به قزاقستان

اگر قصد دارید راهی قزاقستان شوید و از کشف ناشناخته‌های این کشور لذت ببرید، بهتر است فصل بهار و تابستان را سفر انتخاب کنید. با توجه به سرمای طاقت‌فرسا و استخوان‌سور قزاقستان، به شما توصیه می‌کنیم در میانه بهار و تابستان به این کشور سر بزنید، در این فصول، از بارندگی خبری نیست و دمای هوا هم معتدل و گرم است و شما می‌توانید با خیال راحت به بازدید از جاهای دیدنی قزاقستان بپردازید.

در قزاقستان از این جاذبه ها حتماً دیدن کنید 

بدون شک، اصلی‌ترین کاری که باید در سفر به قزاقستان انجام بدهید، بازدید از جاذبه‌های گردشگری این کشور است. برخی از دیدنی‌ترین جاهای قزاقستان عبارتند از:

  • منطقه چیمبولاک: منطقه‌ای کوهستانی در شهر آلماتی که دارای امکانات تفریحی همچون تله‌کابین، پیست اسکی و… است.

  • مسجد نورسلطان آستانه: یکی از جدیدترین مساجد ساخته شده در شهر آستانه که یکی از ۱۰ مسجد بزرگ جهان است.

  • کلیسای جامع زنکوف: کلیسای ارتدوکس روسی در آلماتی که با معماری خاص روسی ساخته شده است.

  • برج بایترک: برجی با ارتفاع ۱۰۵ متر در شهر آستانه که نماد این شهر پس از انتخاب شدن به عنوان پایتخت، محسوب می‌شود.

  • شهر طاراز: شهری تاریخی و باستانی با قدمت بیش از ۲۰۰۰ سال که آثار معماری آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

  • پارک ملی برآبای: یکی از زیباترین پارک‌های ملی قزاقستان که مجموعه‌ای از کوه‌های سرسبز، دریاچه‌ها، گونه‌های خاص جانوری و… را در برمی‌گیرد.

  • کاخ صلح و آشتی: این کاخ در واقع هرمی ۷۷ متری در شهر آستانه است که یکی از شاهکارهای معماری مدرن قزاقستان محسوب می‌شود.

  • دریاچه آلماتی: این دریاچه قزاقستان در ۱۵ کیلومتری آلماتی قرار دارد و به عنوان منبع آب شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسجد نورسلطان آستانه| راهنمای سفر به قزاقستان

تصویری از مسجد نورسلطان آستانه

اقامتگاه ها و هتل های قزاقستان

برای اینکه بهترین و راحت‌ترین اقامت را در قزاقستان تجربه کنید، هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی در دسترس شما هستند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • هتل رکسوس واتر ورلد آکتائو: این هتل پنج ستاره در شهر توریستی آکتائو قرار دارد و از لوکس‌ترین هتل‌های قزاقستان با خدمات UALL به شمار می‌رود.

  • ریکسوس هتل ترکستان: هتل پنج ستاره با امکانات متنوع مانند استخر، سونا و… در شهر ترکستان قزاقستان

  • گرند هتل ویکتوری: هتل پنج ستاره دیگری در شهر آکتائو با خدمات متنوعی همچون ۶ رستوران، استخر، اسپا و…
  • هتل قزاقستان: هتل چهار ستاره در شهر آلماتی با چشم‌اندازی بی‌نظیر به کوه‌های آلتای

  • هتل کازول آلماتی: یکی دیگر از هتل‌های چهار ستاره شهر آلماتی با فضایی مدرن و شیک که تنها ۲۵ دقیقه با فرودگاه آلماتی فاصله دارد.

  • ریکسوس پرزیدنت هتل آستانه: هتل پنج ستاره‌ای در قلب آستانه پایتخت قزاقستان با ۵ رستوران، استخر و مرکز اسپا

غذاهایی که در قزاقستان باید امتحان کنید 

قزاقستان یکی از کشورهایی است که فرهنگ غذایی بسیار متنوع و جذابی دارد؛ چراکه گروه‌های نژادی مختلف این کشور هر یک با ذوق و سلیقه خود به غنای فرهنگ آشپزی این کشور افزوده‌اند؛ بنابراین اگر به این کشور رفتید هرگز از امتحان کردن غذاهای سنتی و محلی غافل نشوید. برخی از مشهورترین غذاهای این کشور عبارتند از:

  • کورداک: غذایی از گوشت بره یا گوساله که به همراه ادویه فراوان پخته شده و با سیب‌زمینی سرو می‌شود.

  • بش بارماق: این غذای قزاقستان، غذای ملی این کشور محسوب می‌شود و از گوشت گاو یا گوسفند و خمیر خانگی تهیه می‌شود.

  • لاقمان: نوعی نودل معروف قزاقستان که به همراه گوشت و سبزیجات پخته سرو می‌شود.

  • ایرمشیک: یکی از شیرینی‌های سنتی و معروف گرجستان که به شکل یک حلقه پخته شده و پودر قند تزیین می‌شود.
  • کاژی: نوعی سوسیس سنتی قزاقی که از گوشت اسب تهیه می‌شود.

  • مانتی: نوعی پیراشکی گوشت شبیه به مانتی ترکیه که از پر کردن خمیر با گوشت و سبزیجات تهیه می‌شود.

راهنمای سفر به قزاقستان

عکسی از بش بارماق غذای معروف قزاقستان

سوغات کشور قزاقستان چیست؟ 

اگر به قزاقستان سفر کردید، خرید صنایع دستی و سوغاتی‌های زیبای این کشور را فراموش نکنید. برخی کالاهایی که می‌توانید به عنوان سوغات تهیه کنید عبارتند از:

  • مجسمه‌های سنتی: مجسمه‌های کوچک و ظریف سنتی که به شکل شخصیت‌های داستانی مشهور قزاقستان درست شده‌اند.

  • شیرداک: نوعی قالیچه سنتی نمدی که به عنوان قالیچه سنتی قزاقستان شناخته می‌شود.

  • کاسه‌های چای خوری: نوعی کاسه سفالی خاص که با طرح‌های مختلف تزیین شده‌اند و در قزاقستان بسیار رایج هستند.

حمل و نقل عمومی در قزاقستان به چه صورت است؟

اصلی‌ترین ابزارهای حمل و نقل عمومی در قزاقستان، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها هستند که در سطح شهر به وفور مشاهده می‌شوند. هزینه استفاده از اتوبوس، بین ۸۰ تا ۱۵۰ تنگه می‌شود و پرداخت آن از تنها از طریق کارت حمل و نقل موسوم به «اونای» ممکن است. در شهر آلماتی، سرویس مترو نیز فعال است که ۹ ایستگاه دارد و شما می‌توانید از ۶ صبح تا ۱۲ شب از آن استفاده کنید.

واحد پول قزاقستان چیست؟

پول قزاقستان، تنگه (Tenge) نام دارد و آن را با KZT نشان می‌دهند. هر تنگه از ۱۰۰ تین تشکیل شده است. هر ۴۸۱ تنگه با یک دلار آمریکا برابر است.

هزینه سفر به قزاقستان حدوداً چقدر می شود؟ 

اگر تا کنون پاسخ پرسش قزاقستان کجاست را به خوبی گرفته‌اید و تصمیم دارید راهی این کشور شوید، پس باید با هزینه‌های سفر به این کشور آشنا شوید. به طور کلی، سفر به قزاقستان سفری گران نیست. اگر بخواهید یک سفر میان‌رده و متوسط داشته باشید، باید روزانه حداقل ۲۱ دلار هزینه کنید؛ ۶ دلار برای وعده‌های غذایی، ۱ دلار برای حمل و نقل عمومی و ۱۵ دلار برای اقامت در هتل. اگر بخواهید یک تجربه لاکچری در قزاقستان داشته باشید، این رقم به روزانه ۵۰ دلار می‌رسد. هزینه تور قزاقستان نیز بسته به شهر مقصد، مدت سفر و هتل محل اقامت بستگی دارد.

پایان سفر به قزاقستان؛ سرزمین ناشناخته‌ها

احتمالاً بسیاری از ما تا به حال از قزاقستان، فقط یک اسم شنیده‌ایم و بیش از این درباره‌اش نمی‌دانیم. با این حال، قزاقستان یکی از کشورهای خاص و دیدنی آسیای میانه است که با طبیعت بکر، اقلیم خاص، آداب و رسوم متنوع و منحصر‌به فرد و جاهای تاریخی زیبا می‌تواند به یکی از بهترین مقاصد گردشگری شما تبدیل شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با زوایای مختلف این کشور کمتر شناخته‌شده آشنا کنیم. اگر با خواندن این مطلب، هوای سفر به قزاقستان به سرتان زده است، به صفحه تور قزاقستان سری بزنید و با همراه شدن با این تور، لذت کشف ناشناخته‌ها را به خودتان هدیه دهید.

سؤالات متداول

1- کشور قزاقستان کجاست؟

قزاقستان در دو قاره آسیای مرکزی و اروپای شرقی امتداد پیدا کرده است.

2- اسم پایتخت قزاقستان کجاست؟

شهر آستانه پایتخت قزاقستان است.

3- سفارت قزاقستان کجاست؟

سفارت قزاقستان در تهران، خیابان امام خمینی قرار دارد.

 4- زندگی در قزاقستان برای ایرانیان راحت است؟

با توجه به نزدیک بودن آداب و رسوم مردم قزاق به مردم ایران و نیز مسلمان بودن اکثریت مردم قزاقستان به نظر می‌رسد ایرانیان بتوانند زندگی به نسبت راحتی را در قزاقستان تجربه کنند.

 5- شهرهای مهم قزاقستان چه نام دارند؟

آلماتی، آستانه، شمکند، قراغندی و آکتائو از مهم‌ترین شهرهای قزاقستان هستند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt