راهنمای سفر به روسیه

راهنمای سفر به روسیه؛ کشور هنر، کاردستی و ادبیات

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 تیر ، 1403

روسیه کجاست؟ راهنمای سفر به روسیه 2024

راهنمای سفر به روسیه به شما کمک می‎کند که با آمادگی کامل به این کشور زیبا سفر کنید. در این راهنما، تمام اطلاعات موردنیازتان درباره روسیه را نوشته‌ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

سرزمین تزارها، کشور مشهورترین نویسندگان جهان مثل تولستوی و داستایوفسکی، محل تولد کمونیسم، کشور انقلاب‌های خونین و دیار زمستان‌های تمام‌نشدنی، یعنی روسیه منتظر شماست. کشوری با تاریخی پرماجرا، فرهنگی غنی، اقلیمی شگفت‌انگیز و تنوع قومی گسترده که بی‌تردید یک مقصد رؤیایی برای همه گردشگران محسوب می‌شود. اگر در گوشه ذهنتان، رؤیای سفر به روسیه را در سر می‌پرورانید، در مطلب راهنمای سفر به روسیه قصد داریم شما را با هر آنچه برای سفر به روسیه نیاز دارید و باید بدانید آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

چرا باید به روسیه سفر کنیم؟

اگر هنوز در تصمیم خود برای سفر به روسیه مردد هستید و با خودتان فکر می‌کنید اصلاً چه نیازی به خواندن راهنمای سفر به روسیه دارید، پس اجازه بدهید دلایلی که شما را برای سفر به روسیه مجاب خواهد کرد، بررسی کنیم:

  • فرهنگ غنی روسیه: اگر از عاشقان ادبیات، به‌ویژه داستان و رمان باشید؛ بی‌تردید با نویسندگان بلندآوازه‌ای همچون لئو تولستوی، فئودور داستایوفسکی، نیکلای گوگول، الکساندر پوشکین، آنتوان چخوف، میخائیل شولوخوف و... آشنا هستید. نویسندگانی که هرکدام تأثیری انکارناپذیر و عمیق بر ادبیات جهان گذاشته‌اند. بنابراین اگر دلتان می‌خواهد از کشوری که مهد پرورش این نویسندگان بوده است دیدن کنید، باید به روسیه رهسپار شوید.

  • سرگذشت پر فراز و نشیب تاریخی روسیه: کشوری که دوران فرمانروایی تزارها را طی دو قرن (قرن ۱۶ تا ۱۸) به خود دیده است، کشوری که امپراتوری روسیه و سلطنت ایوان کبیر، ایوان مخوف، خاندان رومانوف و... را تجربه کرده، سرزمینی که دو انقلاب خونین را در سال‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۱۷ پشت سر گذاشته، کشوری که زمانی تحت نام اتحاد جماهیر شوروی وارد جنگ جهانی شد، جنگ سرد را تجربه کرد، یک بار فروپاشید و بار دیگر برخاست، بدون شک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
    تاریخ روسیه آنقدر پیچیده است که اگر به روسیه سفر کنید، در جای‌جای آن می‌توانید ردپای وقایع مهم تاریخی این کشور را ببینید. بازدید از مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، میدان‌های مشهور و بناهای یادبود تاریخ این کشور، شما را از نزدیک با این جریانات تاریخی شگفت‌انگیز آشنا می‌کند.
  • اقلیم و طبیعت شگفت‌انگیز: احتمالاً همه ما روسیه را به زمستان‌های سخت و سرزمین‌های ناهموار و یخ‌زده می‌شناسیم. اگرچه این شناخت ما کاملاً نادرست نیست، اما این مسئله درباره همه نقاط روسیه صدق نمی‌کند. روسیه آنقدر پهناور است که بین شرقی‌ترین و غربی‌ترین نقطه‌اش، ۹ ساعت اختلاف زمانی وجود دارد! بنابراین عجیب نیست که تفاوت اقلیمی هم بین این مناطق وجود داشته باشد.
    در روسیه، با کوه‌های آتشفشانی، یخچال‌های طبیعی متعدد، مناطق سرد خالی از سکنه، دریاچه‌های شگفت‌انگیز مانند دریاچه بایکال، جنگل‌های بکری که بزرگترین جنگل‌های بکر اروپا هستند، سواحل دیدنی و خاص و شگفتی‌های متعدد طبیعی روبرو خواهید شد؛ بنابراین تجربه لذت قدم زدن در یکی از خاص‌ترین اقلیم‌های دنیا، دلیل دیگری برای سفر به روسیه است.

  • جاهای دیدنی تمام‌نشدنی: ناگفته پیداست که کشوری با این سرگذشت پرماجرا، مشاهیر فرهنگی و هنری تأثیرگذار و طبیعت بکر و کشف‌نشده، جاهای دیدنی بسیاری خواهد داشت. در روسیه می‌توانید از طیف وسیعی از جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید، کاخ‌های باشکوه و عظیم، موزه‌های تاریخی و هنری، کلیساهای خاص و زیبا، دیدنی‌های خارق‌العاده طبیعی و معماری شهری منحصربه‌فرد، همه و همه را می‌توانید در روسیه ببینید.

راهنمای سفر به روسیه

عکسی از طبیعت روسیه

سفر به روسیه ویزا می خواهد

سفر به روسیه برای ایرانیان نیاز به ویزا دارد؛ اما خوشبختانه اخذ ویزای این کشور چندان سخت نیست و نیاز به ارائه نامه تمکن مالی، گردش حساب، سابقه سفرهای قوی و... ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های ویزای روسیه این است که معمولاً برای صدور ویزا، مصاحبه‌ انجام نمی‌شود.

معمول‌ترین و رایج‌ترین ویزایی که برای سفرهای تفریحی به روسیه صادر می‌شود، ویزای توریستی است. برای دریافت ویزای توریستی روسیه می‌توانید هم به صورت آنلاین و الکترونیکی درخواست خود را ثبت کنید و هم به صورت حضوری اقدام کنید.

ویزای الکترونیکی روسیه با هزینه ۷۰ دلار به‌صورت یک‌بار ورود صادر می‌شود، ۶۰ روز اعتبار دارد و با این ویزا می‌توانید ۱۶ روز در روسیه اقامت داشته باشید. ویزای توریستی معمولی یک بار ورود، ۸۰ دلار هزینه دارد و زمان صدور آن ۴ تا ۲۰ روز کاری است. ویزای توریستی فوری با هزینه ۱۶۰ دلار طی ۱ تا ۳ روز صادر می‌شود.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای روسیه

جهت اخذ ویزای روسیه، چه به صورت الکترونیکی و چه به صورت حضوری، مدارک مشخصی را باید آماده کنید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • تأییدیه گردشگری که باید از طریق آژانس‌های مسافرتی موردتأیید سفارت روسیه دریافت کنید.
    تأییدیه گردشگری باید حاوی اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، تاریخ ورود به روسیه و خروج از آن، برنامه سفر، شماره پاسپورت، شماره ارجاع آژانس، امضای مسئول قانونی مربوطه و مهر رسمی باشد.
  • فرم درخواست ویزا که از سایت سفارت دریافت می‌کنید و باید به زبان انگلیسی تکمیل شود.
  • پاسپورت با بیش از ۶ ماه اعتبار و حداقل دو صفحه خالی
  • بلیط رفت و برگشت روسیه که اطلاعات آن با مشخصات درج‌شده در تأییدیه گردشگری همخوانی داشته باشد.
  • واچر هتل
  • یک قطعه عکس ۳ × ۴

موقعیت جغرافیایی و جمعیت کشور روسیه

روسیه که عنوان پهناورترین کشور جهان را یدک می‌کشد، یک کشور فراقاره‌ای است؛ به این معنا که در بیش از یک قاره قرار دارد. روسیه در آسیای شمالی و اروپای شرقی گسترده شده است و با اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای سیاه، دریای بالتیک و دریای خزر مرز آبی دارد. روسیه به‌عنوان بزرگترین کشور جهان شناخته شده است. برای بهتر تصور کردن این وسعت باید بگوییم که کانادا به عنوان دومین کشور بزرگ جهان، تنها نیمی از مساحت روسیه را تشکیل می‌دهد!

روسیه از لحاظ موقعیت جغرافیایی در عرض‌های جغرافیایی بالا و شمالی قرار گرفته و از این رو، کشوری سردسیر تلقی می‌شود. سرزمین سیبری که ۷۷ درصد مساحت روسیه را تشکیل می‌دهد، یکی از سردترین مناطق جهان است و بیشتر بخش‌های آن را جنگل‌های انبوه، رودهای پرآب و دشت‌های یخ‌زده تشکیل می‌دهد. سرزمین سیبری در طول تاریخ خود، خالی از سکنه بوده است و الان هم جمعیت چندانی در آن زندگی نمی‌کند.

جمعیتی که در این روسیه زندگی می‌کنند براساس آمار سال ۲۰۲۲، ۱۴۴ میلیون نفر است. جالب آنکه ۷۷ درصد این جمعیت در بخش اروپایی روسیه زندگی می‌کنند. پرجمعیت‌ترین شهرهای روسیه، مسکو و سن‌پترزبورگ هستند که به ترتیب، ۱۲ و ۵ میلیون نفر جمعیت دارند.

بهترین شهرهای توریستی کشور روسیه

در این بخش از راهنمای سفر به روسیه، نوبت به بررسی شهرهای توریستی و جاهای دیدنی این کشور می‌رسد. مهم‌ترین شهرهای توریستی عبارتند از:

مسکو؛ شهر پرماجرای روسیه

پایتخت روسیه، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور و یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های جهان است. مسکو در بخش اروپایی روسیه قرار دارد و پهناورترین شهر قاره اروپا محسوب می‌شود. مسکو از قرن پانزدهم به بعد یکی از نقاط کلیدی روسیه بود و بسیاری از اتفاقات مهم تاریخ روسیه در مسکو به وقوع پیوسته است. این شهر بارها مورد حمله اقوام بیگانه مانند مغول‌ها و تاتارهای کریمه قرار گرفته و تا ویرانی کامل نیز پیش رفته است.
اکنون مسکو مرکز تجاری، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و سیاسی روسیه محسوب می‌شود. مسکو از هر جهت، یک شهر کاملاً پیشرفته به شمار می‌آيد که از لحاظ امکانات آموزشی، تفریحی – ورزشی و امکانات عمرانی – رفاهی در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. بسیاری از جاهای دیدنی روسیه مانند کاخ کرملین، کلیسای جامع عیسی منجی، دانشگاه دولتی مسکو، موزه هنرهای پوشکین، میدان سرخ مسکو، خیابان تورسکایا، مترو مسکو و... در شهر مسکو قرار دارند.

بهترین شهرهای توریستی کشور روسیه کجاست

عکسی از شهر مسکو

سن‌پترزبورگ و جاذبه های شگفت‌آور

یکی از شهرهای بسیار نام‌آشنای روسیه، سن‌پترزبورگ است که قبلاً با نام لنینگراد و پتروگراد شناخته می‌شد. پتر کبیر، آخرین پادشاه روسیه تزاری، در آغاز قرن هجدهم، سن پترزبورگ را بر روی بقایای یک قلعه سوئدی که توسط روسیه تصرف شده بود، بنا نهاد. این شهر در سواحل خلیج فنلاند واقع شده و به مدت دو قرن پایتخت روسیه تزاری و امپراتوری روسیه بود.
سن‌پترزبورگ به پایتخت شمالی روسیه شهرت دارد و یکی از قطب‌های گردشگری و فرهنگی این کشور محسوب می‌شود. به دلیل اهمیت استراتژیک این شهر، بسیاری از جاهای دیدنی تاریخی روسیه در سن‌پترزبورگ قرار دارند. رودخانه نوا، کلیسای ناجی در خون، کاخ پترهوف، خانه‌موزه داستایوفسکی، موزه آرمیتاژ، دیوار ساحلی و... از جمله جاهای دیدنی روسیه در سن پترزبورگ به شمار می‌روند.

ایرکوتسک؛ پاریس دیگر در دل روسیه

این شهر روسیه از شهرهای منطقه سیبری است و نشان می‌دهد زندگی در سیبری آنقدرها هم غیرممکن نیست. ایرکوتسک یکی از بزرگترین‌ شهرهای روسیه در سیبری محسوب می‌شود که به دلیل وجود یادبودها و نمادهای تاریخی متعدد، لقب پاریس سیبری را به آن داده‌اند. ایرکوتسک در کناره رود آنگارا واقع شده و دریاچه بایکال، عمیق‌ترین دریاچه جهان نیز در این شهر قرار دارد.

کازان؛ شهر اروپایی روسیه

کازان یا قازان، پایتخت جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه است و به آن «پایتخت سوم روسیه» می‌گویند. این شهر در بخش اروپایی روسیه قرار دارد و یک مرکز تجاری و فرهنگی مهم در مرز اروپا و آسیا به حساب می‌آید. تاتارها و روس‌ها بخش عمده ساکنان این شهر را تشکیل می‌دهند. در این شهر می‌توانید از کرملینِ کازان، مسجد قل شریف، خیابان باومن و... دیدن کنید.

مهمترین جاهای دیدنی روسیه که حتما باید ببینید

اگر تمام مدت سفرتان را فقط به بازدید از جاهای دیدنی روسیه اختصاص بدهید، احتمالاً چند ماه باید در روسیه اقامت کنید تا بتوانید همه دیدنی‌های آن را ببینید. این کشور باتوجه به سابقه تاریخی و تنوع فرهنگی که بارها به آن اشاره کردیم بخشی از مهم‌ترین میراث تمدن بشری را در خود جای داده است. درنتیجه اگر به روسیه رفتید، از جاهای دیدنی زیر غافل نشوید:

  • دریاچه بایکال: دریاچه بایکال عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین دریاچه جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان است. این دریاچه در منطقه سیبری واقع شده و مناظر طبیعی اطراف آن، کوه‌ها و جنگل‌های انبوه سیبری هستند.
  • کاخ کرملین: کاخ کرملین در مسکو، مشهورترین نقطه دیدنی روسیه است که قدمت برخی بخش‌های آن به قرن ۱۲ میلادی می‌رسد. کاخ کرملین مدتهاست که به‌عنوان پایگاه اصلی حکومت روسیه شناخته می‌شود.
  • میدان سرخ: یکی از نام‌آشناترین میادین شهر مسکو که قلب تپنده این شهر است و بسیاری از بناهای تاریخی مسکو در اطراف آن واقع شده‌اند.
  • کاخ پترهوف: از دیدنی‌ترین جاذبه‌های سن‌پترزبورگ است که مجموعه‌ای از کاخ‌ها و عمارت‌های بسیار مجلل را دربرمی‌گیرد. کاخ پترهوف به فرمان پتر کبیر برای رقابت با کاخ ورسای فرانسه ساخته شد.
  • موزه آرمیتاژ: از مهمترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ، موزه آرمیتاژ است که یکی از ۵ موزه برتر جهان به شمار می‌رود. این موزه را کاترین کبیر بنا نهاد و اکنون بیش از ۳ میلیون اثر هنری و تاریخی در آن به نمایش درمی‌آید.
  • مسجد جامع مسکو: مسجد تارتار یا مسجد جامع مسکو، مسجدی متعلق به اوایل قرن بیستم است که پس از یک‌بار تخریب، در ۶ طبقه بازسازی شده است.
  • کلیسای جامع کازان: این کلیسا را مادر کلیساهای سن پترزبورگ می‌دانند که در ابتدای قرن ۱۹ با معماری امپراتوری ساخته شد. کلیسای جامع کازان از مهم‌ترین کلیساهای ارتدکس روسی به شمار می‌رود.
  • ساختمان تئاتر بولشوی: این تالار قرن هجدهمی که به فرمان کاترین کبیر ساخته شد، یکی از نمادهای فرهنگی روسیه محسوب می‌شود که محل اصلی اجرای نمایش‌های تئاتر، اپرا و اجراهای باله است.
  • کامچاتکا: شبه جزیره کامچاتکا در شرقی‌ترین نقطه روسیه، یکی از مناطق کشف‌نشده این کشور است که به دلیل وجود بیش از ۱۵۰ آتشفشان و ۴۰۰ یخچال طبیعی، به سرزمین آتش و یخ شهرت دارد.
  • کلیسای سنت باسیل: این کلیسا به عنوان نماد مذهبی شهر مسکو شناخته می‌شود و قدمت آن به قرن ۱۶ برمی‌گردد. کلیسای سنت باسیل دارای گنبدهای متفاوت و رنگارنگ است و یکی از شاخصه‌های معماری روسی به شمار می‌رود.
  • کلیسای ناجی در خون: این کلیسا نیز در سن‌پترزبورگ قرار دارد و به دلیل معماری متفاوت خود با سایر کلیساهای سن‌پترزبورگ شهرت پیدا کرده است. این کلیسا با معماری قرون وسطایی، برای بزرگداشت تزار الکساندر دوم ساخته شد.

کلیسای ناجی در خون روسیه کجاست

تصویری از کلیسای ناجی در خون

آب و هوای روسیه چگونه است؟

همان‎طور که حتماً شنیده‌اید، روسیه به زمستان‌های سخت و برفی و زمین‌ها و دریاچه‌های یخ‌زده شهرت دارد. به دلیل قرارگیری این کشور در عرض‌های بالای جغرافیایی، اساساً روسیه منطقه‌ای سردسیر است؛ اما تنوع اقلیمی نیز در آن دیده می‌شود. برای مثال، زمستان‌های سیبری بسیار سرد (تا منفی ۵۰ درجه سانتی‌گراد) و تابستان‌های آن بسیار گرم است. از سوی دیگر، سن‌پترزبورگ آب و هوایی معتدل‌تر دارد و تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های طولانی و نسبتاً سرد از ویژگی‌های آن است.

بهترین زمان سفر به روسیه چه فصلی است؟

در ادامه راهنمای سفر به روسیه باید بگوییم که برای سفر به این کشور زیبا بهتر است تا حد ممکن زمستان را انتخاب نکنید، مگر اینکه عاشق سرما یا تفریحات و ورزش‌های زمستانی باشید. از اوایل فصل بهار تا اوایل تابستان، بهترین زمان سفر به روسیه است؛ چراکه در این زمان می‌توانید شاهد آب و هوای معتدل و متناسب در بیشتر بخش‌های روسیه باشید.

واحد پول روسیه را فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای سفر به روسیه باید به آن اشاره کرد، واحد پول روسیه است. واحد پول این کشور، روبل است و هر روبل نیز معادل ۱۰۰ کوپک محسوب می‌شود. در زمان نگارش این مقاله (اردیبهشت ۱۴۰۳)، هر روبل روسیه برابر با ۶۶۳ تومان است. ارزش روبل در برابر دلار پایین است و هر ۱۰۰ روبل، ارزشی معادل ۱ دلار دارد.

واحد پول روسیه

تصویری از اسکناس‌های پول روسیه

حمل و نقل عمومی در روسیه

حمل و نقل عمومی در روسیه، به‌ویژه در دو شهر پرگردشگر مسکو و سن پترزبورگ، به خوبی توسعه پیدا کرده است. برای تردد در این شهرها گزینه‌هایی همچون تاکسی، مترو، اتوبوس و تراموا پیش روی شما قرار دارد که در ادامه، بیشتر درباره آنها توضیح می‌دهیم:

  • مترو: متروی روسیه بین همه روش‌های حمل و نقل عمومی، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار محسوب می‌شود. مترو مسکو یکی از گسترده‌ترین و زیباترین خطوط متروی جهان است که نه‌تنها برای جابجایی مسافران استفاده می‌شود؛ بلکه با ایستگاه‌های زیبا و تزیین‌شده، یکی از جاهای دیدنی روسیه نیز به شمار می‌رود.
    متروی مسکو شامل ۱۵ خط و ۲۹۴ ایستگاه است و جابجایی در غالب نقاط شهر را به سادگی امکان‌پذیر می‌کند. هزینه استفاده از متروی روسیه، بدون توجه به اینکه چه مسافتی را طی کرده باشید، برای یک بار سفر، حدود ۶۰ روبل است و برای پرداخت این هزینه باید از کارت‌ اعتباری ترویکا استفاده کنید.
    مترو در شهر سن‌پترزبوگ نیز در ۵ خط و ۷۲ ایستگاه فعالیت می‌کند و از لحاظ میزان هزینه و نحوه پرداخت، شبیه به متروی مسکو است.

  • تاکسی: تاکسی در روسیه نسبت به بسیاری از کشورها ارزان‌تر است و به دو صورت تاکسی‌های رسمی و غیررسمی فعالیت می‌کنند. هزینه استفاده از خدمات تاکسی‌رانی، به شرکت مربوطه بستگی دارد و در مسکو نسبت به سن‌پترزبورگ کمی گران‌تر است. برای گرفتن تاکسی به صورت اینترنتی نیز می‌توانید از اپلیکیشن Uber یا اپلیکیشن روسی Yandex استفاده کنید.

  • اتوبوس: اتوبوس‌ها دومین گزینه محبوب حمل و نقل عمومی در روسیه، پس از مترو هستند. شبکه اتوبوس‌رانی در روسیه به‌خوبی توسعه پیدا کرده است و شما می‌توانید با استفاده از آنها به نقاط مختلف سفر کنید. درباره هزینه اتوبوس بد نیست بدانید که میزان کرایه آن و نحوه پرداخت آن در شهرهای مختلف متفاوت است و مثلاً در مسکو حتماً باید با کارت اعتباری ترویکا پرداخت شود، ولی در سن پترزبورگ به صورت نقدی دریافت می‌شود.

آشنایی با فرهنگ و مردم روسیه

چندان جای تعجب ندارد که کشوری به عظمت و گستردگی روسیه، از تنوع فرهنگی چشمگیری نیز برخوردار باشد. این کشور از لحاظ قومی و نژادی، زبان‌های مورداستفاده و دین و آیین، گروه‌های مختلفی را در خود جای داده است. زبان رسمی کشور روسیه، زبان روسی است؛ اما ۲۷ زبان دیگر نیز در جمهوری‌های خودگردان این کشور استفاده می‌شود. از لحاظ دینی نیز بیش از ۶۰ درصد جمعیت روسیه به دین مسیحیت و شاخه ارتدوکس روسی ایمان دارند، ۹ درصد مسلمان هستند و مابقی نیز به ادیان دیگر یا بی‌دینی اعتقاد دارند.

گروه‌های قومی مختلف در جمعیت ۱۴۴ میلیون‌ نفری روسیه عبارتند از:

  • ۷۱ درصد روس
  • ۳.۲ درصد از اقوام تارتار (اقوام ترک‌تبار ساکن جمهوری تاتارستان روسیه)
  • ۱.۱ درصد اقوام باشقیر (اقوام ترک تبار ساکن جمهوری باشقیرستان روسیه)
  • ۱.۱ درصد اقوام چچن (اقوام بومی قفقاز)
  • سایر اقوام: اوکراینی‌ها، قوم چواش، قزاق‌ها، بلاروسی‌ها، آذری‌ها، بوریات‌ها، ازبک‌ها و...

فرهنگ و مردم روسیه

عکسی از مردم روسیه

این تنوع چشمگیر در کشور روسیه باعث شده است که  شما شاهد کشوری رنگارنگ با آداب و رسوم متنوع و گسترده، زبان و ادبیات غنی و مردمی پذیرا در برابر فرهنگ‌های جدید باشید. این تنوع فرهنگی آنقدر در روسیه مهم است که بسیاری معتقدند یکی از دلایل غلبه روسیه در قرن ۱۸ تا ۲۰ میلادی، این تنوع چشمگیر فرهنگی و فکری بوده است.

در ادامه به برخی از آداب و رسوم مردم روسیه در معاشرت‌های روزمره و باورهای عمومی آنها اشاره می‌کنیم:

  • مردم روسیه اگرچه از بیرون سرد و خشک به نظر می‌رسند، در معاشرت‌های نزدیک، افرادی خونگرم و صمیمی هستند. به‌ویژه به اعضای خانواده بسیار اهمیت می‌دهند و معمولاً خانواده‌ها در یک آپارتمان زندگی می‌کنند. البته خانواده‌های روسی غالباً کم‌جمعیت هستند.

  • مردم روسیه به شدت وطن‌پرست هستند و معتقدند کشورشان دوران‌ سختی را پشت سر گذاشته است. از این رو به کشورشان، فرهنگ غنی و پیشرفت آن بسیار افتخار می‌کنند.

  • در هنگام دیدار با روس‌ها دست دادن اهمیت زیادی دارد و حتماً باید با یک دست و محکم دست بدهید. البته آقایان نباید برای دست دادن با خانم‌ها پیش‌قدم شوند.

  • احوال‌پرسی روس‌ها با احوال‌پرسی ما ایرانی‌ها کمی متفاوت است. برخلاف ما ایرانی‌ها که دوست داریم یک احوال‌پرسی مفصل داشته باشیم، روس‌ها احوال‌پرسی را کوتاه انجام می‌دهند و معمولاً به یک سلام کوتاه اکتفا می‌کنند. همچنین اگر وارد جمع می‌شوید و همه افراد را نمی‌شناسید تنها به کسانی که می‌شناسید سلام کنید.

  • در خندیدن، شوخی کردن یا تعریف و تمجید کردن اغراق نکنید و به‌ویژه به غریبه‌ها لبخند نزنید.

  • با صدای بلند صحبت نکنید؛ چراکه اساساً مردم روسیه از ما ایرانی‌ها آهسته‌تر صحبت می‌کنند.

  • اگر به منزل یک روس دعوت شدید، حتماً با خودتان یک هدیه کوچک یا گل ببرید. البته به هیچ عنوان گل زرد نبرید؛ چراکه از نظر آنها بدیمن است.

  • با کودکان با احتیاط برخورد کنید و ترجیحاً آنها را به ویژه اگر نوزاد هستند، نبوسید. لمس کردن بچه‌ها از نظر روس‌ها چندان کار جالبی نیست. ضمناً برای نوزادها هدیه نبرید. روس‌ها این کار را نیز بدیمن می‌دانند.

سوغات روسیه چیست؟

سوغاتی های روسیه که از دل فرهنگ و تمدن غنی و متنوع آن برآمده‌اند، بسیار گسترده، رنگارنگ و جذاب هستند. مهم‌ترین سوغات روسیه عبارتند از:

  • عروسک‌های ماتریوشکا (ماتروشکا): این عروسک‌های سنتی مشهورترین سوغات روسیه هستند. عروسک‌های ماتریوشکا که به عروسک‌های تودرتو شهرت دارند، میان‌تهی هستند و معمولاً از ۵ عروسک با اندازه‌های مختلف تشکیل می‌شوند و عروسک‌ها به ترتیب در درون‌ هم قرار می‌گیرند.
    ماتروشکاها عروسک‌هایی چوبی هستند که معمولاً از چوب درخت زیرفون ساخته می‌شوند و سپس طرح‌های متنوعی روی آنها کشیده می‌شود. غالباً طرحی از زنان روس با لباس‌های سنتی و محلی روی این عروسک‌ها اجرا می‌شود و با رنگ‌های شاد، آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند. ایده ساخت این عروسک‌ها اولین بار براساس عروسک‌های تودرتوی ژاپنی که به نشانه هفت خدای بخت و اقبال ساخته شده بودند گرفته شد. ماتریوشکا از اواخر قرن نوزدهم به عنوان اصلی‌ترین سوغات روسیه که نماد این کشور نیز محسوب می‌شود، شناخته شد.

  • خولخوم: ظروف خولخوم روسی یکی از زیباترین صنایع دستی کشور روسیه و یکی از سوغات محبوب این کشور محسوب می‌شوند. این ظروف نیز چوبی هستند و معمولاً رنگ زمینه‌ای آنها مشکی یا طلایی است و بر روی این پس‌زمینه زیبا، طرح‌های سنتی بسیار خلاقانه‌ای ترسیم می‌شود. نقوش گل و گیاه، میوه‌های قرمز رنگ، شاخ و برگ درختان و... از مهم‌ترین عناصری هستند که در طراحی خولخوم‌ها به کار می‌روند. خولخوم‌ها می‌توانند به‌عنوان وسایل تزیینی یا به‌عنوان ابزار آشپزخانه و ظروف پذیرایی استفاده شوند.

  • شال های پاولوپوساد: این شال‌ها درواقع همان روسری‌های بلند سنتی هستند که زنان قدیمی روسیه به سر می‌کردند تا خود را از گزند سرمای استخوان‌سوز روسیه محافظت کنند. این شال‌ها شباهت زیادی به روسری‌های سنتی ترکمنی ایران دارند و معمولاً با رنگ‌های شاد و نقوش گل و گیاه مزین می‌شوند.

  • سینی ژوستوو: یکی از سوغاتی‌های خاص روسیه که آن هم به طرح‌ها و نقش و نگارهای سنتی آراسته شده، سینی ژوستوو است. جنس این سینی فلزی بوده و در مرکز آن، نقاشی‌های بسیار ظریفی ترسیم شده است.

سفر به روسیه

تصویری از عروسک‌های مشهور ماتریوشکا روسیه

غذاهای روسیه که حتما باید امتحان کنید

خوشبختانه روسیه از کشورهایی است که بسیاری از غذاهای آن با ذائقه ما ایرانیان سازگاری دارد. به‎علاوه به علت تنوع اقوامی که در روسیه زندگی می‌کنند، فرهنگ غذایی روسیه از مناطقی همچون اروپای شرقی، قفقاز، آسیای میانه و خاورمیانه تأثیر پذیرفته است. از این رو در سفر به روسیه می‌توانید یک شکم‌گردی خوشمزه را تجربه کنید. غذاهایی که نباید امتحان کردنشان را از دست بدهید عبارتند از:

  • کاشا: یکی از مهم‌ترین غذاهای روسی که به عنوان غذای ملی روسیه نیز از آن یاد می‌کنند، کاشا است. این غذا از ترکیب بلغور یا دانه‌ها و غلات آب‌پزشده با آب یا شیر تهیه می‌شود و موقع صبحانه و در جشن‌ها بسیار محبوب است. به‌طور کلی، روس‌ها به ترکیب هر دانه پخته‌شده‌ای با آب و شیر، کاشا می‌گویند.

  • سوپ برش (Borscht): این غذا از غذاهای اصیل اروپای شرقی و اوکراینی‌هاست که از گوشت، سبزیجات، چغندر تخمیرشده و خامه ترش تهیه می‌شود.

  • سالاد اولویه یا اولیویه (Olivier Salad): این غذا همان سالاد الویه خودمان است که برای اولین بار در مسکو ابداع شد. سالاد اولیویه یکی از ارکان مهم شام شب سال نوی میلادی است. غربی‌ها آن را با نام سالاد روسی می‌شناسند.

  • شاشلیک: این غذا نیز همان کباب شیشلیک خودمان است که از گوشت گوسفند یا گوساله تهیه می‌شود.

  • سوشکی یا سوشکا: نان‌های حلقوی کوچک، ترد و شیرین که یکی از شیرینی‌های سنتی روسی محسوب می‌شود و همراه با چای یا قهوه میل می‌شود.

سوشکی یا سوشکا از غذاهای معروف روسیه

تصویری از سوشکا

تفریحاتی که در روسیه می توانید انجام بدهید

در روسیه باتوجه به شرایط خاص جغرافیایی و تنوع فرهنگی می‌توانید تفریحات گوناگونی را تجربه کنید. برای مثال:

  • تفریحات زمستانی: ورزش‌های کوهستانی و تفریحات مخصوص زمستان، یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که حتماً باید در روسیه تجربه کنید. کوهستان‌های برفی، بهترین مکان برای تجربه اسکی، اسنوبرد، سورتمه‎سواری، هاکی روی یخ و... به شمار می‌رود.

  • شرکت در فستیوال‌های روسیه: در کشور روسیه به واسطه وجود اقوام گوناگون، آیین‌ها و رسوم گوناگونی نیز برگزار می‌شود که می‌تواند برای گردشگران بسیار جالب توجه باشد. فستیوال‌هایی همچون فستیوال دن گرودو به مناسبت تأسیس شهر مسکو، فستیوال روز خنده، جشن علم، فستیوال ایوان کوپالا (برای گرامی‌داشت انقلاب تابستانی) و... هرساله در روزهای مختلف سال در شهرهای مختلف روسیه برگزار می‌شوند. شرکت در این فستیوال‌ها نه‌تنها اوقاتی شاد و مفرح را برایتان به ارمغان می‌آورد؛ بلکه شما را با فرهنگ مردم روسیه آشنا می‌کند.

  • متروگردی: ایستگاه‌های متروی روسیه بیش از آنکه شبیه به ایستگاه مترو باشد، شبیه به یک موزه یا گالری هنری است. تزئینات شگفت‌انگیز روی سقف و ستون‌های ایستگاه، معماری باشکوه، مجسمه‌های زیبا و دیوارنگاره‌های ظریف و پرجزئیات باعث شده که گشت و گذار در این ایستگاه، حکم یک تفریح عالی را داشته باشد.

  • بالون‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدرسواری و اسنومبیل‌سواری نیز از جمله تفریحاتی هستند که می‌توانید به ترتیب در مناطق مختلف روسیه مانند زالسکی، منطقه کارلیا، منطقه کریمه و منطقه کامچاتکا تجربه کنید.

بهترین مراکز خرید روسیه

لذت سفر و گردش قطعاً بدون خرید کردن کامل نمی‌شود. روسیه هم مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دارای مراکز خرید متنوع و مدرنی است که انواع اجناس و کالاهای محبوب گردشگران را از بهترین برندهای بین‌المللی به فروش می‌رسانند. برخی از بهترین مراکز خرید روسیه عبارتند از:

  • مرکز خرید گوم (GUM): این مرکز خرید در میدان سرخ مسکو واقع شده و یکی از مشهورترین مراکز خرید روسیه است. در مرکز خرید گوم، انواع بوتیک‌های لوکس، کافه و رستوران‌های زیبا را خواهید دید که در ساختمانی با معماری کلاسیک قرن نوزدهمی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

  • مرکز خرید (TSUM): مرکز خرید تی اس یو ام، یکی از مشهورترین فروشگاه‌های مد روسیه است که بیش از یک قرن از فعالیت آن می‌گذرد. در TSUM که به‌عنوان یک فروشگاه گران‌قیمت و لاکچری شناخته می‌شود؛ می‌توانید انواع پوشاک، اکسسوری و جواهرات و لوازم آرایشی بهداشتی را خریداری کنید.

  • خیابان آربات: آربات یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین خیابان‌های مسکو است که به دلیل وجود فروشگاه‌ها و مغازه‌های متنوع شهرت دارد. در این خیابان، کالاهای مختلفی از سوغاتی‌های روسی گرفته تا کالاهای برند را می‌توانید تهیه کنید.

  • مرکز خرید آویا پارک: این مرکز خرید مدرن و جدید در بخش شمالی مسکو قرار دارد و آن را بزرگترین مرکز خرید اروپا می‌دانند. آویا پارک تنها یک مرکز خرید نیست؛ چراکه علاوه‎بر ۵۰۰ فروشگاه متنوع، ۸۰ کافه و رستوران مختلف، ۱۷ سالن سینما و ۳۰ مرکز سرگرمی را در خود جای داده است. به‌علاوه یک آکواریوم دیدنی به طول ۲۴ متر نیز در این مرکز خرید وجود دارد که زیستگاه گونه‌های آبزی است.

  • بازار سنتی ایزمایلوفسکی: این بازار قدیمی ترین و بزرگترین مرکز خرید مسکو است و در آن، کالاهای سنتی روسیه و به‌ويژه سوغاتی‌های این کشور را پیدا خواهید کرد. قیمت‌های معقول، تنوع بالای کالاها و کیفیت خوب باعث محبوبیت این بازار شده است.

بهترین مراکز خرید روسیه کجاست

نمای بیرونی مرکز خرید گوم

بهترین رستوران های روسیه

اگر یادتان باشد، بخشی از غذاهای متنوع روسی را در این راهنمای سفر به شما معرفی کردیم. اگر می‌خواهید بدانید در کدام رستوران‌های روسیه می‌توانید این غذاها را با بهترین کیفیت نوش جان کنید، این رستوران‌ها را از دست ندهید:

  • کافه پوشکین: این کافه رستوران، یکی از بهترین رستوران‌های روسیه است که در ساختمانی با معماری قرن نوزدهمی قرار دارد و به دلیل تنوع بالای نوشیدنی‌ها، کیفیت عالی غذاها و خدمات خوب، بین گردشگران محبوب است.

  • رستوران پیکولینو: این رستوران برخلاف رستوران‌های اشرافی روسی، یک رستوران ساده و صمیمی ایتالیایی است که غذاهای کلاسیک ایتالیایی سرو می‌کند. فضای صمیمی و نوستالژیک این رستوران در کنار کیفیت خوب، باعث شهرت این رستوران شده است.

  • رستوران سی دی ال: این رستوران یکی از رستوران‌های باشکوه و تجملی روسیه است که اکثر عناصر به کار رفته در طراحی و دکوراسیون آن، کلاسیک و قدیمی هستند. این رستوران را یک سرآشپز معروف روس اداره می‌کند و بهترین غذاهای سنتی روسی را می‌توانید در این رستوران میل کنید.

  • رستوران تویین گاردنز: این رستوران، فضایی شیک و مدرن دارد که به سایر رستوران‌های کلاسیک و تجملاتی مسکو شباهت ندارد. شهرت این رستوران به مواد اولیه ارگانیک و منوی غذای گیاهی آن است.

بهترین هتل های روسیه

اقامت در هتل‌های روسیه یک تجربه منحصربه‌فرد درباره اقامت در هتل‌هایی است که بیشتر به قصرهایی باشکوه شباهت دارند تا هتل. اگر دلتان می‌خواهد یک اقامت دلچسب را تجربه کنید، برخی از بهترین هتل‌های مسکو را برایتان فهرست کرده‌ایم:

  • هتل سنت رجیس مسکو: این هتل پنج ستاره با موقعیتی ایده‌آل در قلب مسکو، در میدان سرخ، نزدیک به کاخ کرملین واقع شده است. هتل سنت رجیس ۲۱۰ اتاق مجلل دارد که بهترین امکانات را ارائه می‌دهند.

  • هتل ریتز کارلتون: هتل ریتز مسکو یکی دیگر از هتل‌های لوکس ۵ ستاره مسکو در نزدیکی میدان سرخ است که با ۳۳۴ اتاق، امکانات سرگرمی ویژه کودکان، اتاق‌های شیک و مدرن و رستوران‌های لوکس گزینه‌ای عالی برای اقامت خانوادگی است.

  • هتل آریوم: این هتل از هتل‌های چهار ستاره مسکو است که موقعیتی فرهنگی دارد و نزدیک به سالن تئاتر بولشوی واقع شده است.

  • هتل رادیسون رویال: یکی از هتل‌های ۵ ستاره مسکو است که در آسمان‌خراش‌های ساخته‌شده در دوران استالین قرار دارد و فضایی متفاوت با هتل‌های کلاسیک روسی دارد.

هزینه سفر به روسیه چقدر است؟

در تعیین هزینه سفر به روسیه عوامل مختلفی دخالت دارند: اینکه چه زمانی به روسیه بروید (در فصل پرگردشگر یا فصول خلوت‌تر)، بلیط هواپیمای خود را از چه ایرلاینی تهیه کنید و بلیطتان فرست کلاس باشد یا بیزنس کلاس، در چه هتل‌هایی اقامت کنید، چند روز در روسیه اقامت داشته باشید و... .

به‌طورکلی، بر اساس تجربیات مسافران، به‎طور میانگین، سفر به روسیه در هر روز حدود ۶۲ دلار (معادل ۵۸۰۰ روبل) هزینه خواهد داشت.

سفر به روسیه با تور و بدون تور

برای سفر به روسیه می‌توانید با تورهایی که آژانس‌های گردشگری برگزار می‌کنند همراه شوید یا اینکه خودتان بدون تور سفر کنید. سفر با تور به روسیه، سفری آسان‌تر و با دغدغه‌های کمتر است که شما را از بسیاری نگرانی‌ها مانند انتخاب هتل، پیدا کردن بلیط هواپیما، دریافت ویزا و... رها می‌کند. باوجود این، اگر قصد سفر به روسیه بدون تور را دارید می‌توانید از طریق خرید بلیط هواپیما، انتخاب هتل موردنظر و دریافت ویزا از سفارت روسیه، مراحل سفر خود را آغاز کنید و به روسیه بروید.

البته بد نیست بدانید که سفر زمینی به روسیه، با استفاده از قطار نیز ممکن است. فاصله ایران تا روسیه از طریق مسیر ریلی، حدود ۲۵۰۰ کیلومتر است. برای سفر زمینی باید ابتدا به کشور ترکیه و شهر استانبول بروید و از آنجا قطار مستقیم استانبول - بخارست (در کشور رومانی) را سوار شوید. سپس در بخارست سوار قطار به مقصد کیشیناو (در کشور مولداوی) شده و درنهایت، از کیشیناو نیز قطار مسکو را سوار شوید و به مسکو بروید.

اطلاعات و تلفن های ضروری روسیه

در انتهای این راهنمای سفر به روسیه، خوب است که با اطلاعات کشور روسیه و شماره‌ تلفن‌هایی که ممکن است در سفر به آنها نیاز پیدا کنید آشنا شوید.

اطلاعات کلی روسیه

  • پایتخت: مسکو
  • زبان رسمی: روسی
  • واحد پول: روبل (RUB)  با علامت  ₽
  • پیش شماره تلفن: ۰۰۷

شماره تلفن‌های ضروری روسیه

  • پلیس: ۱۰۲
  • آتش‌نشانی: ۱۰۱
  • اورژانس: ۱۰۳
  • خدمات گاز: ۱۰۴
  • وضعیت اضطراری عمومی: ۱۱۲
  • راهنمای اطلاعات: ۱۰۹
  • اطلاعات خدمات الکترونیک: ۱۱۵

سفر به روسیه؛ سفری به تمام دنیا

در این راهنمای سفر سعی کردیم شما را به خلاصه‌ترین شکل ممکن، با پهناورترین کشور جهان و یکی از متنوع‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ فرهنگی آشنا کنیم. روسیه با سرگذشت عجیب و غربیش و با اقوام و نژادهای گوناگونی که در خود جای داده، یکی از کشورهایی است که دیدن آن برای هر گردشگری واجب است. اگر می‌خواهید فقط با دیدن یک کشور، با چندین قوم و نژاد و زبان و اقلیم آشنا شوید، خرید تور روسیه و سفر به سرزمین تزارها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سؤالات متداول:

1. بهترین شهرهای توریستی روسیه کدامند؟

مسکو، سن پترزبورگ، کازان و ایرکوتسک از بهترین شهرهای روسیه برای سفر هستند.

2. بهترین زمان سفر به روسیه چه فصلی است؟

روسیه در بیشتر فصول سال، آب و هوایی بسیار سرد دارد؛ اما اواخر بهار تا اواخر تابستان در این کشور، هوایی بسیار مطلوب را تجربه خواهید کرد. زمستان‌های روسیه نیز برای افرادی که به سرما و تفریحات زمستانی علاقه دارند، توصیه می‌شود.

3. سوغات روسیه چیست؟

عروسک ماتریوشکا، ظروف خولخوم، شال روسی و سینی‌های روسی از بهترین سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید از این کشور برای عزیزانتان بیاورید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt